Slik får du viljestyrke til å nå dine mål

Du trener viljestyrken på samme måte som du trener musklene i kroppen. Hvis du vil nå et bestemt mål, må du lage en plan for å trene opp og spisse viljestyrken du trenger for å klare akkurat dette målet. Her har du noen tips for å klare det. 

Dame som ser på sin egen skygge

1. Ikke bruk opp viljestyrken

Styrketrening er en selvfølge når du vil ha større muskler, men du må hvile mellom treningsøktene. Det samme gjelder viljestyrke. Du kan få mer viljestyrke når du trener på det, men du må gi deg selv gode pauser. 

I idrettsverdenen skiller man gjerne mellom komfortsone og utviklingssone. Hvis du synes det er helt greit å løpe 5 kilometer på en halvtime, er dette komfortsonen din. For å utvikle deg videre må du løpe 6 kilometer på den halvtimen. Da er du i utviklingssonen. Det er ikke så lurt å være der hele tiden, for da kan du bli utslitt.  

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Sprinter gjør seg klar for løp

2. Spis sunt og sov godt

Forskning viser at viljestyrken synker samtidig som blodsukkeret. Hjernen trenger nemlig drivstoff for å virke skikkelig. Derfor må du passe på å ha et stabilt blodsukker, og sove godt om natta. 

Tenåringsjente som sover mens det er lyst ute

3. Tenk på noe annet

Du kan kontrollere tankene dine og bestemme deg for hva du vil tenke på. Alle har negative tanker noen ganger, og dette må man bare godta. Ta det med ro, og bare registrer denne negative tanken før du bytter den ut med noe annet. 

Hver gang du tenker tanker som «dette greier jeg aldri», eller «nå orker jeg ikke mer», skal du bytte ut den negative tanken med noe annet. Dette må du øve på når du ikke er sliten. Hvis målet ditt er å løpe 10 kilometer, og du vet av erfaring at sofaen frister mer enn løpetur, skal du øve på å stå imot akkurat dette. Ikke tenk på hvor deilig det er å ligge i sofaen! Bildet av deg i sofaen kommer automatisk fram, og nå skal du bytte ut bildet med deg i treningsklær ute på løpetur. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Liten jente ser tenkende ut av vinduet med regndråper på

4. Få gode vaner

Stress ødelegger viljestyrken din. Når du har mye å gjøre, eller noe vanskelig å tenke på, er det lett å tenke negativt. Dette har vi alle opplevd før en prøve på skolen eller om vi har kranglet med noen. Øv deg på å stresse mindre. Ta det med ro. 

Du skal lære kroppen hva den trenger når den er stresset. Dette må du gjøre når det er rolig rundt deg, ikke når det er helt kaos. Kanskje du finner roen med musikk, en film eller ved å drømme deg bort til en sydhavsøy? Kanskje det hjelper med en tur på fotballbanen, eller å låne en hund du kan kose med? Finn det som virker for deg. Vi mennesker er forskjellige. Hva trenger du? 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Unge fotballspillere feirer etter mål

5. Ett skritt om gangen

Det er vanlig å gi opp fordi målet virker helt uoppnåelig. Hvis du har et mål som er veldig stort, må du dele det opp. Enten om du drømmer om å skrive en bok eller bli jagerpilot. Du må dele det opp i små oppnåelige museskritt. Hva må du gjøre først? Hva er neste skritt? 

Skrittene skal være så små at du vet du klarer det. Dette er akkurat det samme som du gjør når du løper. Du tar én kilometer om gangen. Det som er fint med å ta museskritt, er at du beveger deg mot målet uten å bryte ned viljestyrken. For hvert delmål du oppnår, vil du oppleve stor glede. Det gjør det enda lettere å fortsette til neste mål. Når du endelig har greid det, føler du deg sterk og fri, og ikke helt utslitt. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Person på klatretur

6. Velg dine egne mål

Hjernen er et vanedyr som helst vil gå samme rute hver gang. Å velge noe nytt tærer på viljestyrken. Det er også slik at personer ofte gjør noe for å tilfredsstille andres krav. De kan bli mer utslitte enn folk som følger sine egne mål ut fra hva de selv vil oppnå. Derfor er det viktig å spørre seg selv: Hva er det jeg virkelig vil? 

De fleste har nok med ett mål om gangen. Hva vil du oppnå først? Vær sikker på at du gjør det for deg selv, ikke fordi noen andre ønsker det. Når du er bevisst på hva du virkelig vil satse på i noen måneder framover, så er det lettere å holde fast og ikke gi opp. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Sprinter løper i mål

7. Hold deg unna fristende situasjoner

Hold deg unna steder og situasjoner som utfordrer deg for mye. Hvis du vil spare penger, må du ikke gå i butikker. Hvis du vil slutte å snakke i timen, må du sette deg ved siden av noen som er stille. Hvis du vil bruke mindre tid på telefonen, kan du ikke ha den med deg overalt. 

Hvis du ikke slipper unna, må du tenke på noe annet. Kanskje bakeavdelingen i butikken tømmer deg for viljestyrke, så du ikke har viljestyrke nok til å overse sjokoladen som står ved kassa. Neste gang skal du gå utenom bakeavdelingen og rett bort til grønnsakshylla. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En gruppe med tenåring som alle holder en smarttelefon

Kilder:

  • Kroppen 4 (2020)
    Orage Forlag AS
  •  Dr. Denise Cummins: (08.07.2020) Good Thinking: Seven powerful Ideas That influence the way We Think.
  •   Roy F. Baumeister og John Tierney: (08.07.2020) Viljestyrke, selvkontroll som nøkkel til suksess.