Slik får du viljestyrke til å nå dine mål
Du trener viljestyrken på samme måte som du trener musklene i kroppen. Hvis du vil nå et bestemt mål, må du lage en plan for å trene opp og spisse viljestyrken du trenger for å klare akkurat dette målet. Her har du noen tips for å klare det.

Dame som ser på sin egen skygge

1. Ikke bruk opp viljestyrken
Styrketrening er en selvfølge når du vil ha større muskler, men alle vet at kroppen må hvile mellom treningsøktene. Det samme gjelder viljestyrke. Du kan bygge opp selvkontrollen og få mer viljestyrke når du trener på det, men du må gi deg selv pause iblant.

I idrettsverdenen skiller man gjerne mellom komfortsonen og utviklingssonen. Hvis du synes det er helt greit å løpe fem kilometer på en halvtime er dette komfortsonen din. For å utvikle deg videre må du løpe seks kilometer på den halvtimen. Men å tvinge seg selv til å være i utviklingssonen hele tiden er ikke så lurt. Da risikerer du slitasjeskader, du presterer dårligere, eller du kan miste lysten til å trene helt.

Down arrow

1 / 2

Down arrow
Sprinter gjør seg klar for løp

2. Spis sunt og sov godt
Forskningen viser at selvkontroll og viljestyrke synker samtidig som blodsukkeret fordi hjernen trenger drivstoff for å virke skikkelig. Derfor må du passe på å ha et stabilt blodsukker og sørge for å få nok hvile.

Tenåringsjente som sover mens det er lyst ute

3. Tenk på noe annet
Du kan kontrollere tankene dine og bestemme deg for hva du vil tenke på. Alle har negative tanker som sveiper innom bevisstheten, og første bud er å godta dette. Tenk objektivt om deg selv, og bare registrer denne negative tanken før du bytter den ut med noe annet.

Hver gang du tenker tanker som «dette greier jeg aldri», eller «nå orker jeg ikke mer», skal du bytte ut den negative tanken med noe annet. Dette må du øve på når du ikke er sliten. Hvis målet ditt er å løpe ti kilometer, og du vet av erfaring at sofaen og iPaden frister mer enn løpetur når den første iveren har gitt seg, skal du øve på å stå imot akkurat dette. Du kan bruke isbjørntrikset: Ikke tenk på hvor deilig det er å ligge i sofaen! Bildet av deg i sofaen kommer automatisk fram, og nå skal du bytte ut bildet med deg i treningsklær ute på løpetur.

Down arrow

1 / 2

Down arrow
Liten jente ser tenkende ut av vinduet med regndråper på

4. Få gode vaner
Stress spiser opp viljestyrken din. Når du er stresset fordi du har mye å gjøre eller noe vanskelig å tenke på, går du på autopilot tilbake til gamle vaner, uansett om de er gode eller dårlige. Dette har vi alle opplevd enten det gjelder en periode med masse prøver, du er spent før en muntlig presentasjon eller har kranglet med kjæresten. Noen strekker seg etter godteskåla, noen kjefter og smeller for det minste, og noen bare må ut og løpe en tur.

Du skal lære kroppen hva den trenger når den er stresset og etter hvert vil kroppen ha det. Dette må du gjøre når det er rolig rundt deg, ikke når det er helt kaos. Kanskje du finner roen med musikk, en film, strikketøy eller ved å drømme deg bort til en sydhavsøy? Kanskje det hjelper med en tur på fotballbanen, yoga, eller å låne en hund du kan kose med? Finn det som virker for deg, vi mennesker er forskjellige. Noen trenger morsomme filmer og en god latter, noen trenger aktivitet og noen trenger ro. Hva trenger du?

Down arrow

1 / 2

Down arrow
Unge fotballspillere feirer etter mål

5. Ett skritt av gangen
Det er veldig vanlig å gi opp fordi målet virker helt uoppnåelig. Da er ikke problemet at du mangler viljestyrke, men at du blir overveldet av alt som kreves. Hvis du har et mål som er veldig stort, enten du drømmer om å skrive en bok, har lyst til å bli veterinær eller vil blir jagerpilot, må du dele opp det store målet i små oppnåelige museskritt. Hva må du gjøre først? Hva er neste skritt?

Skrittene skal være så små at du vet du klarer det. Dette er akkurat det samme som du gjør når du løper maraton. Du tar én kilometer om gangen. Det som er fint med å ta museskritt, er at du beveger deg mot målet uten å bryte ned viljestyrken du trenger til andre områder i livet. For hvert delmål du oppnår, vil du oppleve en utrolig glede og tilfredsstillelse og stolthet. Noe som gjør det enda lettere å fortsette til neste mål. Når du endelig har greid det, føler du deg sterk og fri, ikke utslitt med følelsen av at du må sove en uke.

Down arrow

1 / 2

Down arrow
Person på klatretur

6. Velg dine egne mål
Det er slitsomt å undertrykke vaner og vante tenkemåter. Hjernen er et vanedyr som helst vil gå samme rute hver gang. Å velge noe nytt tærer på viljestyrken. Det er også slik at personer kontrollerer seg selv for å behage andre. De kan bli mer utslitte enn folk som følger sine egne mål ut fra hva de selv virkelig vil oppnå. Derfor er det viktig å spørre seg selv: Hva er det jeg virkelig vil?

De fleste har nok med ett mål om gangen. Hva vil du oppnå først? Vær sikker på at du gjør det for deg selv, ikke fordi noen andre ønsker det. Når du er bevisst på hva du virkelig vil satse på i noen måneder framover, så er det lettere å holde fast og ikke gi opp.

Down arrow

1 / 2

Down arrow
Sprinter løper i mål

7. Hold deg unna fristende situasjoner
Det sies at folk med lite viljestyrke bruker den for kjempe seg gjennom kritiske situasjoner. Folk med mye viljestyrke bruker den til å unngå kritiske situasjoner. Noe som er mye lettere, og som gjør at du sparer mye viljestyrke.

Hold deg unna steder og situasjoner som utfordrer deg for mye. Hvis du vil spare penger, må du ikke gå i butikker og kikke. Hvis du vil slutte å snakke i timen, må du sette deg ved siden av noen som er stille. Hvis du vil bruke mindre tid på telefonen, kan du ikke ha den med deg overalt og har du den i veska må du skru av varslinger.

Hvis du ikke slipper unna, se punkt 3, og lag en plan i forkant så du vet hva du skal gjøre for å holde deg på matta. Kanskje bakeavdelingen i butikken tapper deg for viljestyrke, så du ikke har snev av viljestyrke til å motstå all sjokoladen som står ved kassa. Neste gang skal du gå utenom bakeavdelingen og rett bort til grønnsakshylla.

Down arrow

1 / 3

Down arrow
En gruppe med tenåring som alle holder en smarttelefon

Kilder:

  • Kroppen 4 (2020)
    Orage Forlag AS
  •  Dr. Denise Cummins: (08.07.2020) Good Thinking: Seven powerful Ideas That influence the way We Think.
  •   Roy F. Baumeister og John Tierney: (08.07.2020) Viljestyrke, selvkontroll som nøkkel til suksess.