Slik får du viljestyrke til å nå dine mål

Du trener viljestyrken på samme måte som du trener musklene i kroppen. Hvis du vil nå et bestemt mål, må du lage en plan for å klare det. Her får du noen tips for å klare det. 

Dame som ser på sin egen skygge

1. Ikke bruk opp viljestyrken

Du må trene styrke for å få større muskler. Du må også få nok hvile. Det samme gjelder viljestyrke. Du trene på å få mer viljestyrke. Men ikke gjør det når du er sulten eller sliten. 

Sprinter gjør seg klar for løp

2. Spis sunt og sov godt

Hjernen og kroppen din trenger noe som heter blodsukker. Får du for lite av dette blir det vanskelig å ha god viljestyrke. Du merker det hvis du blir altfor sulten. Kroppen trenger også at du sover godt. 

Tenåringsjente som sover mens det er lyst ute

3. Tenk på noe annet

Du kan kontrollere tankene dine og bestemme deg for hva du vil tenke på. Alle har negative tanker noen ganger. Det må vi bare godta. Vi må bare bli flinkere til å bytte de ut med noe positivt. 

Hver gang du tenker tanker som «dette greier jeg aldri» eller «nå orker jeg ikke mer», skal du bytte ut den negative tanken med noe positivt. Dette må du øve på. Hvis du vil ut å løpe deg en tur, må du ikke sette deg i sofaen for å knytte skolissene. Da kan det hende at du blir sittende der. Det er jo så deilig! Knyt skolissene ute på trappa, for da ser du ikke den deilige sofaen. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Liten jente ser tenkende ut av vinduet med regndråper på

4. Få gode vaner

Stress ødelegger viljestyrken din. Når du stresser er det lett å tenke negativt. Dette har du kanskje opplevd på skolen. Da er det viktig å finne noe positivt å gjøre. Noe som kan gjøre deg glad. 

Du lære kroppen hva den trenger når den er stresset. Dette må du gjøre når det er rolig rundt deg. Kanskje du finner roen med musikk eller ved å drømme deg bort til en sydhavsøy? Kanskje det hjelper med en tur på fotballbanen? Finn det som virker for deg.  

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Unge fotballspillere feirer etter mål

5. Ett skritt av gangen

Det er vanlig å gi opp når målet virker helt umulig å nå. Hvis du har et mål som er veldig stort, må du dele det opp. Drømmer du om å skrive en bok? Er målet ditt å bli jagerpilot? Da må du ta ett museskritt om gangen. Hva må du gjøre først? Hva blir neste skritt? Skrittene skal være så små at du vet du klarer det. 

Person på klatretur

6. Velg dine egne mål

Mennesket er et vanedyr som helst vil gå samme rute hver gang. Å velge noe nytt er ofte vanskelig. Det kan føles skummelt og utrygt. Ikke sett umulige mål fordi andre vil at du skal gjøre det. Det er viktig å spørre seg selv: Hva er det jeg virkelig vil? De fleste har nok med ett mål om gangen. Hva vil du oppnå først? 

Sprinter løper i mål

7. Hold deg unna fristende situasjoner

Hold deg unna steder og situasjoner som utfordrer deg for mye. Hvis du vil spare penger, må du ikke gå i butikker. Hvis du vil slutte å snakke i timen, må du sette deg ved siden av noen som er stille. Hvis du vil bruke mindre tid på telefonen, kan du ikke ha den med deg overalt. 

Lag en plan for hvilke fristelser du bør unngå. Ikke oppsøk det som frister deg. Da trener du viljestyrken din. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En gruppe med tenåring som alle holder en smarttelefon

Kilder:

  • Kroppen 4 (2020)
    Orage Forlag AS
  •  Dr. Denise Cummins: (08.07.2020) Good Thinking: Seven powerful Ideas That influence the way We Think.
  •   Roy F. Baumeister og John Tierney: (08.07.2020) Viljestyrke, selvkontroll som nøkkel til suksess.