Hva er stress? 

Stress er når du føler at det blir for mye press og mas. Man kan merke det på kroppen ved at pusten går raskere, hjertet slår raskere, og du får en uro i kroppen.  

Bra stress 

Dersom du brenner fingrene dine, drar du hånden til deg. Dette er også stress. Stress hjelper deg slik at du ikke blir skadet. Da er stress en bra ting.  

Dårlig stress 

Føler du deg trist, urolig, presset over en lengre tid, så er det ikke bra for deg. Da er stress noe som ikke gjør deg godt, men som skader deg.  

Kort fortalt livsmestring

Slik virker stress 

For mye press og mas er ikke bra for følelsene dine og kroppen.  

Man kan oppleve at man …   

… ikke vokser som man skal.  

… får hodepine, får vondt i magen og andre plager.  

… blir fortere syk. 

… sover dårlig.  

… mister matlysten.  

… ikke klarer å konsentrere seg 

… ikke orker å tenke på hvordan andre har det.  

Down arrow

1 / 2

Down arrow

Hvordan la stress få mindre plass

Stress må få mindre plass i følelsene dine. Men da må du være med på å bestemme over de tankene.

Aktivitet 

Å være aktiv som å løpe, hoppe, danse, leke hjelper deg til å bruke opp stress i kroppen din. Når du er aktiv så blir du mer glad.  

Snakk om det  

Det hjelper å snakke om det det som er vanskelig. Snakk med en venn. Eller snakk med enn voksen.  

Pass på deg selv 

Det å passe på seg selv er viktig. Gjør aktiviteter som du blir glad av. Vær sammen med venner og familie som du blir glad av å være sammen med. 

Legg merke til ting  

Man kan lære seg å legge merke til følelser som er inne i seg. Finn de følelsene som er fine som du vil ha. Legge merke til det som skjer rundt deg akkurat nå.  

Skriv eller tegne det som gir deg stress 

Å skrive eller å tegne ned de følelsene som gir deg stress er lurt. Da kan man kjenne de igjen, neste gang de kommer. Så rekker man å tenke på hvorfor de er der.  

Down arrow

1 / 5

Down arrow

Er stress bra? 

Forskere har i mange år prøvd å finne ut om stress kan være bra for oss. Hvis man føler seg litt stresset kan det hende man jobber litt raskere, og det kan være bra. Men for mye stress er uansett ikke bra. 

Slik reagerer kroppen 

Før måtte vi mennesker overleve ute i naturen. Da kunne stress hjelpe oss å flykte fra et rovdyr. I dag trenger vi heldigvis ikke det. Verden har forandret seg, og nå kommer stress av andre grunner. 

Mye stress i barndommen kan gjøre livet vanskeligere når man blir voksen. Hvis et barn opplever krig eller blir mobbet på skolen, påvirker dette hjernen før den er ferdig utviklet. I voksen alder kan langvarig stress føre til alvorlige sykdommer. 

Når kroppen merker stress forbereder den seg på sykdom. Den setter i gang immunforsvaret. Det kalles stressrespons. Hvis man stresser lenge vil kroppen holde immunforsvaret i gang unødvendig, og da kan det bli «brukt opp». Om man senere blir syk, kan det fort bli alvorlig. 

Down arrow

1 / 3

Down arrow

Negativt ord 

Mange tenker at stress bare er negativt. Derfor blir man redd for å begynne å stresse og lei seg om man blir stresset. Dette påvirker hvor alvorlig stress er. Hvis man tror at stress er skadelig, føles det verre. 

Forskere har funnet ut at mennesker som er stresset, og i tillegg er redd for stress, har en større mulighet for å dø tidligere enn andre. Hvis man i stedet tenker at stress egentlig er kroppen som prøver å hjelpe deg med noe, kan man ifølge forskerne leve lenger. Til og med lenger enn folk som nesten ikke stresser i det hele tatt. 

Down arrow

1 / 2

Down arrow

Hjelp og omsorg 

Hvis man får en klem eller hvis noen tar på huden vår, dukker det opp et hormon i kroppen som heter oksytocin. Dette hormonet dukker også opp når man stresser. Hormonet gjør nemlig at man ønsker seg mer omsorg og nærhet, og det kan hjelpe oss med stress. 

Stress er ikke noe behagelig. Men vi vet at det kommer for å hjelpe oss med vanskelige ting i livet. Det er mulig å få kontroll på det, men da må man stole på at kroppen tåler litt stress. Og så må man huske å be om hjelp dersom man trenger det. 

Down arrow

1 / 2

Down arrow

Kilder:

Utrolig vitenskap, 2018 © ORAGE FORLAG AS 

https://www.ung.no/helse/4187_Hva_er_stress.html