Er du klar for å lære å velge smart?

Du er styrmannen i ditt liv. Det er opp til deg å velge hvor du vil styre skuta. Hvert valg fører deg mot nye eventyr og muligheter i fremtiden. 

Grip roret, og la oss se nærmere på hvordan du kan velge rett kurs i livet. Bli med på oppdagelsesferd, og lær hvordan du tar de beste valgene for akkurat deg! 

Vi har laget noen oppgaver der du kan øve deg på å ta gode valg. Bruk dem gjerne som rollespill i klassen.

En fyr står på en seilbåt og ser fremover
En fyr står på en seilbåt og ser fremover

Skaff deg oversikt

Livet består av mange valg! Noen valg er enkle, som hvilken film du skal se på kino. Andre valg er vanskeligere, som hvilken skole du vil gå på, eller hva du vil jobbe med.

Hver gang du tar et valg, må du vurdere mange muligheter. Få oversikt over alle alternativene før du bestemmer deg, ikke velg det første du kommer på.

Øvelser

Etter skolen:
Du har en time fri etter skolen. Hva vil du bruke den til? Vil du spille fotball, scrolle på sosiale medier, eller gjøre lekser på biblioteket? Hva velger du, og hvorfor?

Bursdagspenger:
Du får 300 kroner i gave. Vil du kjøpe noe til deg selv, spare pengene, eller kjøpe en gave til en venn? Hva er det beste valget for deg?

Valgfag:
Til høsten kan du velge mellom fag som drama, robotikk og miljøvern. Hvilket fag bør du velge? Hvorfor?

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En jente sitter i et klasserom fortvilet og tenker
En jente sitter i et klasserom fortvilet og tenker

Tenk på en vekt

Tenk deg at du har en vekt. Først later du som du veier alle fordelene ved et valg. Så veier du alle ulempene.

Hva blir tyngst?

Øvelser

Datamaskin eller sykkel?
Du kan velge mellom å kjøpe en ny datamaskin eller en sykkel. Skriv ned fordeler og ulemper ved begge valgene. Hvilket valg er best på lang sikt?

Bursdagsfest eller fotballkamp?
Du har fått to invitasjoner til samme ettermiddag. Den ene er til en bursdagsfest, og den andre er til en fotballkamp. Hvilket arrangement velger du, og hvorfor?

Spille videospill eller lage middag?
Du må velge mellom å game eller hjelpe til med å lage middag. Hva velger du? Hvorfor?

Lag en liste over fordeler og ulemper ved hvert valg. Dette er en lur metode å bruke når du skal ta valg ellers i livet også.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Balansevekt
Balansevekt

Tidsmaskin

Tenk deg at du har en tidsmaskin og kan reise flere år fram i tid. Tok du riktig valg?

Er du stolt av valget, eller ville du ha valgt annerledes nå?

Øvelser

Se film eller lese til prøve?

Du har en viktig prøve neste uke. Ser du en film i kveld, eller leser du til prøven? Hva tror du at du vil synes om valget ditt neste uke?

Skoleprosjekt eller helg med venner?
Skal du bruke helgen på å jobbe med en viktig oppgave, eller drar du heller på tur med venner? Bruk tidsmaskinen til å tenke på hvilket valg du vil være mest fornøyd med mandag morgen. En morsom helg eller et ferdig skoleprosjekt?

Kjøpe konsertbillett eller spare penger?
Du har lyst til å bruke sparepengene dine på en dyr konsertbillett. Hva vil du føle om dette valget om halvt år? Er opplevelsen verdt pengene? Burde du ha spart dem i stedet for?

Gjøre oppgaven eller droppe den?
Du får en stor oppgave som ikke er obligatorisk, men som kan gi deg bedre karakter. Gjør du den? Hva vil du føle om en måned? Hvordan påvirker det valget ditt?

Slik kan du tenke for å ta de beste valgene for deg selv i fremtiden!

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
En gutt går igjennom en dør i fjellet, på døren er det en klokke
En gutt går igjennom en dør i fjellet, på døren er det en klokke

Følg magefølelsen

Noen ganger kan magefølelsen din fortelle deg hva som er rett og galt.

Det kan være lurt å lytte til magefølelsen, men spør gjerne andre om råd, også.

Øvelser

Rett eller galt?
En venn ber deg gjøre noe du egentlig vet er galt. Hva sier magefølelsen din? Lytter du til den?

Tør du?
Du blir invitert med på en ny aktivitet etter skolen, men du er nervøs. Hva sier magefølelsen din om å prøve noe nytt? Lytter du til den?

Jukse eller ikke?
En venn vil at dere skal jukse på en prøve for å få bedre karakter. Hva sier magefølelsen din om dette forslaget? Lytter du til den?

Gir du etter for gruppepress?
Noen klassekamerater vil tulle med en annen elev. Mange synes det er gøy, men du har en dårlig magefølelse. Lytter du til magefølelsen eller gruppepresset?

Kjenn på magefølelsen din når du står midt i et vanskelig valg!

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
En jente flyr over byen
En jente flyr over byen

Bruk nettverket ditt

Familie, venner og lærere kan gi deg gode råd.

Er du flink til å bruke nettverket ditt?

Øvelser

Valgfag
Du skal velge et valgfag for neste skoleår. Ber du nettverket ditt om råd? Hva anbefaler de, og hvordan påvirker det valget ditt?

Ny sveis
Du vil endre stil og prøve en ny sveis. Ber du nettverket ditt om råd? Påvirker meningene deres valget ditt?

Delta, eller ikke?
Du vurderer å delta i en konkurranse, men du er usikker på om du har sjans til å vinne, så du tar det opp med nettverket ditt. Tror du de vil oppmuntre deg, eller råde deg til å droppe det? Hva velger du?

Bruk nettverket ditt når du trenger hjelp til å ta gode avgjørelser!

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En gjeng damer jogger en tur
En gjeng damer jogger en tur

SØT-modellen

Har du hørt om SØT-modellen? 

SØT-modellen hjelper oss å gjøre tanker og ideer om til handling og gode resultater. 

SØT – hva står det for?

    • S – Situasjonen nå: Begynn med å beskrive hvordan situasjonen er akkurat nå. 
    • Ø – Ønsket situasjon: Hva er målet ditt? Ikke vær redd for å tenke stort!
    • T – Tiltak: Dette punktet er viktig. Hva må du gjøre for å nå målene dine?

Slik bruker du SØT-modellen:

  • S – Situasjonen nå: Du sliter med algebra.
  • Ø – ønsket situasjon: Å få bedre karakterer.
  • T – Tiltak: Øve en time hver dag. Be læreren om mer hjelp. Finne andre jeg kan øve sammen med.
  • S – Situasjonen nå: Du kjeder deg på fritiden.
  • Ø – ønsket situasjon: Du har lyst til å finne en morsom hobby.
  • T – Tiltak: Prøv forskjellige aktiviteter som teater, sport eller kunst. Prøv minst en ny aktivitet hver måned.

Lag noen eksempler fra din egen hverdag.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt