5 stjerner på pallplasser
en som noterer på en blokk
En prøve med poengsum
En elev skriver på tavla i klasserom
gutt gjør matte på tavle
Styring av egne prosesser
I vurderingen er det også viktig å arbeide med elevens selvregulering. Det handler både om at man klarer å styre tid og planlegge oppgaver. I tillegg handler det om at man må tenke over hvordan man lærer og hvordan man lærer best. Dette er en viktig ferdighet også senere i livet – på alle arbeidsplasser må man være i stand til å utøve selvregulering og å kunne lære seg nye ting.
I skolen brukes ofte begrepet metakognisjon om det å tenke over hvordan man lærer, og hvordan man lærer best. Det å spørre seg selv om den måten man jobber på fører til best læring, er typisk for metakognisjon.
En gutt som stresser mens han øver til prøve
Hva kan du som foresatt gjøre?
Ved å være bevisst disse formene for vurdering, samt vurderingsgrunnlaget og -kriteriene, kan du som foresatt både innhente informasjon om ditt barn, men også støtte ditt barn i egen prosess til bedre læring.
Ta gjerne kontakt med lærerne på din skole for mer informasjon rundt vurderingspraksisen som gjelder der.
Artikkelen er utarbeidet i samarbeid med FUG (Foreldreutvalget for grunnopplæringen).
Kilder:
- Udir.no (16.02.2022): Vurderingspraksis.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/ - Lovdata.no (16.02.2022): Forskrift til opplæringslova.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5
Bilde- og videorettigheter:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-