






Styring av egne prosesser
I vurderingen er det også viktig å arbeide med elevens selvregulering. Det handler både om at man klarer å styre tid og planlegge oppgaver. I tillegg handler det om at man må tenke over hvordan man lærer og hvordan man lærer best. Dette er en viktig ferdighet også senere i livet – på alle arbeidsplasser må man være i stand til å utøve selvregulering og å kunne lære seg nye ting.
I skolen brukes ofte begrepet metakognisjon om det å tenke over hvordan man lærer, og hvordan man lærer best. Det å spørre seg selv om den måten man jobber på fører til best læring, er typisk for metakognisjon.


Hva kan du som foresatt gjøre?
Ved å være bevisst disse formene for vurdering, samt vurderingsgrunnlaget og -kriteriene, kan du som foresatt både innhente informasjon om ditt barn, men også støtte ditt barn i egen prosess til bedre læring.
Ta gjerne kontakt med lærerne på din skole for mer informasjon rundt vurderingspraksisen som gjelder der.

Artikkelen er utarbeidet i samarbeid med FUG (Foreldreutvalget for grunnopplæringen).
Kilder:
- Udir.no (16.02.2022): Vurderingspraksis.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/ - Lovdata.no (16.02.2022): Forskrift til opplæringslova.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5
Bilde- og videorettigheter:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-