Læreplantilkobling

Fag

Engelsk

Core Kjerneelementer

  • Språklæring
  • Kommunikasjon
  • Møte med engelskspråklige tekster

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

7. trinn
Engelsk
  • bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
7. trinn
Engelsk
  • skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
10. trinn
Engelsk
  • bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
10. trinn
Engelsk
  • skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
10. trinn
Engelsk
  • bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
VG1 SF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 SF
Engelsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 SF
Engelsk
  • skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 SF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
  • lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
VG1 SF
Engelsk
  • bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
VG1 YF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 YF
Engelsk
  • skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 YF
Engelsk
  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 YF
Engelsk
  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 YF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
  • lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon
VG1 YF
Engelsk
  • bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring

What does it mean to argue something?

In life, you will often be asked to take a stand on a given topic and argue your point of view, but what exactly does that mean?

In argumentative or persuasive texts, you use arguments to give a reason for your position or point of view. If you take a stand but are not able to back up your position, you have not argued the issue well. You have simply made a statement.

Open or closed argumentation

An argument that is based on facts, data, statistics and other logical thinking is called an open or direct argument. We know these types of arguments as ‘logos’ in rhetoric. 

Arguments that apply to the audience’s emotions are sometimes referred to as indirect argumentation. In rhetoric, we know this as ‘pathos.’

There is also a third form of argumentation that can be referred to as ‘ethos.’ This is a form of argumentation where authority is used to justify the points being communicated. An authority is an expert within a set theme or topic.

So, arguing something means … ?

Argumentation is part of the thinking that is made of the following three parts:

  • … an opinion, a point of view or a claim that we argue for,
  • … an argument, what we use to reason our case, and 
  • … a statement that brings together the opinion and the argument.

The statement that brings together the opinion and the argument is what makes us understand why the argument works.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Ung gutt står på en stol og roper i en megafon.

The Toulmin Method

When we look for arguments in a text, we need to look for certain parts in the text.

Part 1: Claim

What is the author claiming? What is he or she arguing?

The claim can also be called the main argument. It is the claim that the author wants to prove to the audience. The author builds the argumentation that states the author’s point of view.

Example of a main argument: You will get sick.

The strength of the arguments

How strong are the arguments? You can look for certain words that show the strength of the arguments.

Some arguments include words and phrases like “probably”, “maybe”, “in most cases”, or “some studies show”. You can criticize a claim if the arguments are not strong.

Part 2: Grounds

What are the arguments in the text? How do they back up the claim?

The grounds for the arguments are the evidence and facts that back up the claim.

Example of an argument: The fish you ate was spoiled.

You can support this even more by saying:
I know the fish was spoiled because it smelled bad.

Part 3: Warrant or relevance

What are the basic assumptions that the arguments are based on? What makes the arguments seem relevant in the given context? 

The warrant shows the relevance of the arguments. It can either be suggested or stated clearly and it is the belief that links the grounds to the claim.

Example of warrant: You get sick from eating spoiled fish. You ate spoiled fish, therefore you will get sick.

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Irritert mann kommuniserer på et møte med hevet finger.

The quality of arguments

To examine the quality of argumentation, we can ask ourselves:

  • Are the arguments strong? Is the claim true? Does it seem likely and just?
  • Are the arguments relevant? Are the arguments important for the case?
  • How strong are the arguments compared to the opposing arguments?
  • Have all important sides of the case been discussed?
En person bruker en ekstra stor megafon for å snakke med en annen person.

First of all, second, third…

To convince others, you need solid and factual arguments.

When you write an argumentative text, you should have several arguments that point in the same direction. You need to support each argument and use them all to reach a final conclusion.

When you argue, it can be useful to repeat what you say. If you get others to repeat your arguments, it seems even more convincing. When something feels familiar, people tend to be more likely to believe that it is correct.

Forretningsmann peker på den han diskuterer med.

Sources:

  • Alnes, Jan Harald: argument i Store norske leksikon på snl.no.
    Hentet 10. november 2021 fra https://snl.no/argument

Media Rights:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images