Toulmins argumentasjonsmodell
Når vi ser etter argumentasjon i en tekst, må vi stille noen spørsmål til teksten.
Spørsmål 1: Hovedpåstand
Hva er påstanden i teksten? Hva er det forfatteren mener? Hva er det forfatteren argumenterer for?
Synspunktet kan kalles en påstand. Forfatteren forklarer sin påstand, og konkluderer til slutt.
Eksempel på en påstand: Du kommer til å bli syk.
Styrkemarkører
Når man argumenterer, brukes ofte det vi kaller styrkemarkører. Det er ord som viser hvor sterkt personen mener sin påstand.
Hvis argumentene inneholder svake uttrykk som «trolig», «kanskje» og «i de fleste tilfeller», så står ikke påstanden veldig sterkt.
Spørsmål 2: Argumenter
Hva er argumentene i teksten? Hvordan gjør forfatteren synspunktene sine sterke? Hva er det forfatteren argumenterer med?
Et argument som forsterker en påstand, kalles også for …
- … belegg: Hva slags belegg har forfatteren for å hevde dette?
- … dokumentasjon: Hvordan dokumenterer forfatteren synspunktet sitt?
Eksempel på et argument: Du spiste bedervet fisk.
Man kan forsterke dette ved å si: Jeg vet fisken var bedervet fordi den luktet råttent.
Spørsmål 3: Relevans
Hva er det som gjør at et argument kan brukes til å støtte en påstand? Hva er det som gjør at argumentene er relevante i sammenhengen?
Det som knytter et argument og en påstand sammen, kalles for argumentets hjemmel.
Eksempel på hjemmel: Du blir syk av å spise bedervet fisk. Du spiste bedervet fisk, og du vil bli syk.