Dårlige mattegener?

Mange tror de ikke har evner i matematikk, men helt uten grunn. Det er mange som har meninger om matematikk som er feil.

Dette er vanlige misforståelser om matematikk:

  • Matematikk handler (bare) om tall.
  • Matematikk handler (bare) om riktig og galt.
  • Matematikk handler (bare) om å gjøre mange oppgaver.
  • Noen blir gode i faget, mens andre ikke blir gode. Det handler om medfødte evner.
  • Hvis man klarer matematikken, er man intelligent. Hvis ikke, er man dum.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Gutt sliter med matte

Vi er ikke roboter

Det er ikke meningen at alle skal gjøre ting på samme måte og lære i samme tempo. Vi er ikke roboter. Det betyr at du må utforske og finne måter å løse problemer på.

I matematikk er det mye prøving og feiling. Heldigvis er det slik i matematikk at det er mange ulike måter å løse en oppgave på. Du må finne den måten som passer for deg.

Tenkende robot
Ruteark

Hva er å streve?

Hvis du skal opp på en fjelltopp må du ofte slite og streve litt. Eller tenk på når du lærte deg å sykle. Det var nok ikke noe du fikk til første gang du prøvde. Men med øvelse får man det til etter hvert. Du tenker nok ikke så mye over hvordan du sykler lenger nå?

Slik er det også når man strever. Det er bare noe man ikke mestrer – ennå!

Sisyfos

Strev med matte

De fleste av oss strever nok litt med matematikken. Det er ikke alltid man finner svarene eller forstår hva man skal gjøre med en gang.

Å streve kan være produktivt. Det hjelper deg videre. Andre ganger er det å streve ineffektivt, og du kommer ikke av flekken. Men da er det viktig å ikke gi opp!

Strev med vektstang
Ruteark

Ineffektivt strev

Kjenner du deg igjen i dette?

Jeg prøver å unngå ting som jeg må streve med og finner derfor ofte på andre ting. Noen ganger snakker jeg med andre. Jeg spør om å få se hva de har skrevet, slik at jeg kan kopiere det. Eller jeg ber om å få gå på do. Når læreren spør om ting, ser jeg ofte ned i pulten, slik at jeg ikke skal bli spurt.

Tenker du «jeg har ikke mattegener»?

  • Denne typen strev er lite produktivt og hjelper deg ikke med å skape mening ut av problemene du prøver å løse.
  • Du kommer ikke videre og føler ikke mestring. Kanskje du blir frustrert, sint eller lei deg, og kanskje det fører til at du ikke klarer å regne ut oppgavene.
  • Når du strever på denne måten, føler du deg kanskje dum som ikke får til oppgavene.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Ineffektivt strev

Produktivt strev

Her tenker du at det å streve er en del av læringen. Du lærer å tenke kreativt og kritisk. Ikke minst lærer du å stå på og ikke gi opp!

Tenker du «jeg er en matematiker»?

  • Denne type strev gir håp om å mestre.
  • Strev som skaper fremgang, er verdt tiden som blir brukt. Ofte starter det med at man står fast, tenker eller er forvirret, men så får man det til etter hvert.
Jente viser muskler
Ruteark

Hva gjør du hvis du står fast?

  • Se etter mønster.
  • Lag en systematisk tabell.
  • Lag en visualisering – tegn problemet.
  • Gjett og sjekk.
  • Løs en del av problemet, og se om det er noe du kan finne ut av.
  • Arbeid baklengs.
  • Tenk på et tilsvarende problem. Har du løst noe liknende før?
  • Kan du bruke enklere tall å jobbe med for å få til utregningen, og så heller bruke tallene i oppgaven etterpå?
  • Bruker du riktig strategi, prosedyre eller formel? Eller bør du prøve noe annet?
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Puslespill 2

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images