Dårlige mattegener?

Mange tenker dessverre at de har dårlige forutsetninger for å forstå matematikk, og det helt uten grunn. Det er mange meninger om matematikk som er typiske, men også feil.

Dette er vanlige misforståelser:

  • Matematikk handler (bare) om tall.
  • Matematikk handler (bare) om riktig og galt.
  • Matematikk handler (bare) om å gjøre mange oppgaver.
  • Noen blir gode i faget, mens andre ikke blir gode. Det handler om medfødte evner.
  • Hvis man klarer matematikken så er man intelligent, hvis ikke er man dum.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Gutt sliter med matte

Vi er ikke roboter

Det er ikke meningen at alle skal gjøre ting på samme måte og lære i samme tempo. Vi er ikke roboter. Det betyr at du må utforske og finne måter å løse problemer på. Da må du ta noen sjanser og lære av de feilene du gjør underveis.

I matematikk er det mye prøving og feiling. Heldigvis er det slik i matematikk at det er mange ulike måter å løse en oppgave på. Du må finne den måten som passer for deg.

Tenkende robot
Ruteark

Hva er å streve?

Hvis du skal opp på en fjelltopp må du ofte slite og streve litt. Ofte sier man at det er i motbakke det går oppover. Eller tenk på når du lærte deg å sykle. Det var nok ikke noe du mestret med en gang. Kanskje datt du mange ganger før du fikk det til, og så har man lært det. Du tenker nok ikke så mye over hvordan du sykler lenger?

Ofte er det slik når man strever, at det bare er noe man ikke mestrer – ennå!

Sisyfos

Strev med matte

De fleste av oss strever nok litt med matematikken. Man finner ikke alltid svarene så lett eller forstår hva man skal gjøre. Matematikk krever derfor at du gjør en innsats for å nå målene dine.

Den innstillingen du har til det å streve, har stor betydning. Noen ganger hjelper det deg, og da er strev produktivt. Du kommer etter hvert videre. Andre ganger er det du gjør ineffektivt, og du kommer ikke av flekken. Motgang og strev kan gjøre deg bedre rustet til å møte utfordringer. Men da må du ikke gi opp!

Strev med vektstang
Ruteark

Ineffektivt strev

Jeg prøver å unngå ting som jeg må streve med og finner derfor ofte på andre ting. Noen ganger snakker jeg med andre. Jeg spør om å få se hva de har skrevet, slik at jeg kan kopiere det. Eller jeg ber om å få gå på do. Når læreren spør om ting, ser jeg ofte ned i pulten, slik at jeg ikke skal bli spurt.

«Jeg har ikke mattegener!»

  • Denne typen strev er lite produktivt og ineffektivt. Du klarer ikke å skape mening ut av problemer.
  • Du har ingen framgang, og du får ikke mestringsfølelse. Du blir ofte frustrert og får ikke produsert noe.
  • Det kan føre til at du føler deg utilstrekkelig og stiller spørsmål ved egen verdi.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Ineffektivt strev

Produktivt strev

Å streve er en del av læringen. Jeg lærer å tenke kreativt og kritisk. Ikke minst lærer jeg å stå på og ikke gi opp! Det vil være til nytte for meg gjennom alle deler av livet.

«Jeg er en matematiker!»

  • Strev er noe som må verdsettes og støttes og som gir håp og mening.
  • Strev som skaper fremgang er verdt tiden som blir brukt. Ofte starter det med at man står fast, tenker eller er forvirret.
Jente viser muskler
Ruteark

Hva gjør du hvis du står fast?

  • Se etter mønster.
  • Lag en systematisk tabell.
  • Lag en visualisering – tegn problemet.
  • Gjett og sjekk.
  • Løs en del av problemet, og se om det er noe du kan finne ut av.
  • Arbeid baklengs.
  • Tenk på et tilsvarende problem. Har du løst noe liknende før?
  • Forenkle problemet. Kan du bruke enklere tall å jobbe med for å få til utregningen, og så heller bruke tallene i oppgaven etterpå?
  • Endre angrepsmåte. Bruker du riktig strategi, prosedyre eller formel?
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Puslespill 2

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images