Skolerom.no
  • Skolebibliotek
    • Søk ressurser
    • Læringsstier (300+)
    • Artikler (500+)
    • Oppgaver (1000+)
  • Fag
    • Barnetrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
    • Ungdomstrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
      • Utdanningsvalg
      • Finsk og kvensk
      • Valgfag
    • Videregående
      • Norsk
      • Engelsk
      • Geografi
      • Samfunnskunnskap
      • Geofag
  • Tverrfaglige temaer
    • Bærekraftig utvikling
      • Bærekraftig utvikling
      • Kunst og håndverk
    • Folkehelse og livsmestring
      • Hverdagsglede Skole
      • Ungdom og rus
      • Sex i mente
      • Psykt deg
      • Hjernelæring
    • Demokrati og medborgerskap
      • Valg
  • Tilleggsressurser
    • Aktuelt og relevant
    • Høytider og merkedager
      • Samenes nasjonaldag
      • Kvinnedagen
      • Påske
      • Norges nasjonaldag
      • Pride
      • Skolestart
      • Halloween
      • Jul
    • Tenkeboks
    • Bokasiner
    • 🔒Utskriftsmateriell
  • Om oss
    • Hva er Skolerom?
    • Slik skaper vi god læring
    • Hjelpesenter
    • Kontakt oss
    • Samarbeidspartnere
      • Samarbeid med oss
      • Fæbrik
      • Juvente
      • Inspiria
      • Redningsselskapet
      • Maria Abrahamsen
      • Mondå Forlag
    • For foresatte
  • Prøv Skolerom
    • Hvorfor velge digitale læremidler?
    • Hvorfor prøve Skolerom?
    • Bli testbruker
    • Få fullversjonstilgang
    • Bestill Skolerom
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Suomi
  • Kvensk
  • Українська
  • Logg inn med Feide
FAQ Icon
Home Icon Full Screen Icon
Accessibility icon
Ren tekst Tilpasset høytlesning og talesyntese Nedtonet Uten sterke farger og blinkende elementer Forstørret Øker fargemetning og forstørrer tekst Fokusfelt Enklere å fokusere på tekst Navigeringsstøtte Fremhever lenker og overskrifter
Læreplan

Læreplantilkobling

Fag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språklæring
  • Språket som system og mulighet
  • Kommunikasjon
  • Møte med engelskspråklige tekster
  • Muntlig kommunikasjon

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

10. trinn
Norsk
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
10. trinn
Norsk
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
10. trinn
Norsk
  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
10. trinn
Norsk
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
VG1 SF
Engelsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 SF
Engelsk
  • skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
  • bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
VG1 SF
Engelsk
  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 SF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Norsk
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
VG1 SF
Norsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
VG1 SF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1 YF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 YF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
  • skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG3 påbygging
Norsk
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG3 påbygging
Norsk
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
VG3 SF
Norsk
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
VG3 SF
Norsk
  • analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
Icon - Globe
BokmålNynorskEnglish
Lesespor
Lesespor 1 Lesespor 2 Lesespor 3

Hva er et godt intervju?

Hva er et godt intervju? Stipla linje 1. Vit hva du lager 2. Hvem og hvorfor? 3. Gjør en avtale 4. Forbered deg! 5. Forbered spørsmål 6. Vær deg selv 7. Ta notater 8. Oppfølgingsspørsmål 9. Lag disposisjon 10. Skriv ferdig
Kilder Stipla linje Bilder og video
Lesespor
Les spor 1 Les spor 2 Les spor 3
Målform Icon - Globe
BokmålNynorskEnglish

navigasjonssidefelt

Utdanningsinnhold

10 trinn til et spennende intervju! 

Å lese, se eller lytte til et intervju med et annet menneske kan sette i gang mange følelser. Du kan bli inspirert, glad, engasjert og irritert. Det verste er jo hvis målgruppa synes det er kjedelig og uinteressant, og ikke vil lese, se eller lytte ferdig.

Her skal du lære hvordan du kan lage et spennende intervju både for deg, den du intervjuer og de som skal ta imot budskapet.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

1. Vit hva du lager 

Ja, for hva er egentlig et intervju? Det er når en person (journalist) har en samtale med et annet menneske (intervjuobjektet). Målet er å finne god informasjon som skal presenteres videre til en målgruppe. Intervjuet publiseres som levende bilde, lyd eller tekst.

Ung kvinnelig journalist intervjuer en ung mann
Ung kvinnelig journalist intervjuer en ung mann

2. Hvem og hvorfor? 

Hvem skal du intervjue, og hva vil du at saken din skal handle om?  

Enten har du fått beskjed om å intervjue en spesiell person, eller du har valgt et tema selv. Intervjuet kan for eksempel være et portrett. Da er hensikten å bli bedre kjent med personen. Det kan også være en temasak hvor du trenger å intervjue en såkalt kilde som er ekspert på området.

Blokk og papir
Blokk og papir

3. Lag en intervjuavtale 

Når du vet hvem og hvorfor, kan du kontakte personen for å spørre om hen vil stille opp til et intervju. Da er det viktig at du forteller hvorfor du tar kontakt, hva slags sak det er og hvor den skal publiseres. Informer også om du skal ta bilder eller video. Når du er tydelig, skaper du tillit. Ikke noe er bedre enn et intervjuobjekt som stoler på deg.

Gjøre en avtale over telefon
Gjøre en avtale over telefon

4. Forbered deg ordentlig! 

Du må forberede deg godt før et intervju. Selv de aller beste journalistene anstrenger seg i forkant. Dette må du tenke på …

  • Velg sjanger. Hva slags sak skal du lage? Sett deg inn i sjangeren og hva det er forventet at du skal få med. 
  • Hvem er målgruppa? Dette er faktisk viktigere enn mange tror. Når du vet hvem du skriver for, er det lettere å lage en god sak.
  • Gjør research av intervjuobjektet. Det betyr å finne ut noe om personen før intervjuet. Dette gjør du ved å lese på nettet, aviser eller andre steder. Du bør vite det viktigste om personen. Det gjør at du føler deg tryggere.
  • Gjør research på tematikken. Du må vite hva dere skal snakke om.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

5. Lag spørsmål på forhånd 

Du kan ikke bare sette opp en liste med noen spørsmål. Jobben din er å lage gode, spennende spørsmål som kan løfte saken din fra bra til kjempebra.

Et eksempel: Hvis du skal intervjue en kjent artist, bør du stille spørsmål du ikke finner noe om på Google. Prøv å være så personlig som du kan, uten å fornærme artisten. Poenget må være å lære noe nytt om artisten.

Skriv ned alle spørsmålene. Det er bedre å ha for mange enn for få spørsmål.

En vanlig feil som mange gjør, er å stille spørsmål der svarene blir ja eller nei. Det er mer spennende når artisten må gi litt lengre svar.

Still derfor spørsmål som starter med hvem, hva, hvor, hvorfor, når og hvordan.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

6. Vær deg selv 

Å intervjue et annet menneske kan føles litt skummelt. Det er tross alt du som har tatt kontakt og skal styre praten. Men husk at så lenge du har forberedt deg godt, så kan det ikke gå helt galt. Si at du er litt nervøs og spent. Ikke minst hvis det er første gang du gjør et intervju. Ikke glem å smile! Man kommer langt med et smil.

Radiointervju
Radiointervju

7. Ta notater eller gjør lydopptak 

Når noen stiller til intervju, skal de bli sitert korrekt. Det de sier må komme riktig frem. En teknikk som mange bruker, er å gjøre lydopptak av intervjuet. Da kan du høre intervjuet på nytt flere ganger. I tillegg bør du gjøre notater underveis. Da kan du notere hvordan personen er kledd, oppfører seg, omgivelsene og andre ting som kan være spennende å få med.

En hyggelig ting å gjøre, er å la intervjuobjektet få lese saken når den er ferdig. Slik kan dere begge være trygge på at alt stemmer. Vi kaller dette en sitatsjekk. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

8. Still oppfølgingsspørsmål 

Intervjuet blir mer spennende hvis du klarer å grave litt dypere i svarene du får. To veldig vanlige og enkle oppfølgingsspørsmål er: «Hvorfor eller hvordan skjedde det?» og «Kan du fortelle litt mer om det?» Da kan du få litt lengre og bedre svar.

9. Lag en disposisjon 

Etter intervjuet starter den største jobben. Nå skal du skrive alt du har funnet ut. Oppgaven blir lettere hvis du setter opp en disposisjon før du begynner. Det du trenger til en sak er …

  • Tittel: Dette skal være noe som fanger leserens oppmerksomhet. 
  • Ingress: En kort og fristende tekst som sier noe om hva saken handler om. 
  • Byline: Navn på journalist, fotograf eller andre som har medvirket.
  • Innledning: Noe som presenterer temaet eller personen. 
  • Hovedteksten: Det er her du skal skrive alt du har funnet ut. 
  • Avslutning: Det er lurt å vente med dette til du har skrevet hele saken. Saken kan endre seg litt underveis.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

10. Skriv så tastaturet får kjørt seg! 

Nå er det bare å skrive på. Følg disposisjonen så godt det lar seg gjøre. Du kan selvsagt gjøre endringer underveis. Det er ditt intervju, og du som bestemmer.  

Husk å få med noen beskrivelser av artisten og stedet dere var. Den som leser intervjuet har jo ikke vært til stede. Skap noen bilder til de som leser. Varier teksten med sitater og beskrivelser. Les alltid godt igjennom til slutt. Sjekk at du har fått med deg det innholdet du ønsker.

Tastatur laptop
Tastatur laptop

Kilder:

  • dintekstforfatter.no (05.11.21): Hvordan skrive intervju?
    https://dintekstforfatter.no/hvordan-skrive-intervju/
  • abcnyheter.no (05.11.21): Slik skriver du intervjuer.
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/04/10/64456/slik-skriver-du-intervjuer
  • dincvhjelp.no (05.11.21): Hvordan skrive et intervju?
    https://www.dincvhjelp.no/hvordan-skrive-et-intervju/

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images
    8. Getty Images
    9. Getty Images
    10. Getty Images
Close Icon

Loading...

  • Skolebibliotek
    • Søk ressurser
    • Læringsstier (300+)
    • Artikler (500+)
    • Oppgaver (1000+)
  • Fag
    • Barnetrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
    • Ungdomstrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
      • Utdanningsvalg
      • Finsk og kvensk
      • Valgfag
    • Videregående
      • Norsk
      • Engelsk
      • Geografi
      • Samfunnskunnskap
      • Geofag
  • Tverrfaglige temaer
    • Bærekraftig utvikling
      • Bærekraftig utvikling
      • Kunst og håndverk
    • Folkehelse og livsmestring
      • Hverdagsglede Skole
      • Ungdom og rus
      • Sex i mente
      • Psykt deg
      • Hjernelæring
    • Demokrati og medborgerskap
      • Valg
  • Tilleggsressurser
    • Aktuelt og relevant
    • Høytider og merkedager
      • Samenes nasjonaldag
      • Kvinnedagen
      • Påske
      • Norges nasjonaldag
      • Pride
      • Skolestart
      • Halloween
      • Jul
    • Tenkeboks
    • Bokasiner
    • 🔒Utskriftsmateriell
  • Om oss
    • Hva er Skolerom?
    • Slik skaper vi god læring
    • Hjelpesenter
    • Kontakt oss
    • Samarbeidspartnere
      • Samarbeid med oss
      • Fæbrik
      • Juvente
      • Inspiria
      • Redningsselskapet
      • Maria Abrahamsen
      • Mondå Forlag
    • For foresatte
  • Prøv Skolerom
    • Hvorfor velge digitale læremidler?
    • Hvorfor prøve Skolerom?
    • Bli testbruker
    • Få fullversjonstilgang
    • Bestill Skolerom
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Suomi
  • Kvensk
  • Українська
  • Logg inn med Feide