Skolerom.no
  • Skolebibliotek
    • Søk ressurser
    • Læringsstier (300+)
    • Artikler (500+)
    • Oppgaver (1000+)
  • Fag
    • Barnetrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
    • Ungdomstrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
      • Utdanningsvalg
      • Finsk og kvensk
      • Valgfag
    • Videregående
      • Norsk
      • Engelsk
      • Geografi
      • Samfunnskunnskap
      • Geofag
  • Tverrfaglige temaer
    • Bærekraftig utvikling
      • Bærekraftig utvikling
      • Kunst og håndverk
    • Folkehelse og livsmestring
      • Hverdagsglede Skole
      • Ungdom og rus
      • Sex i mente
      • Psykt deg
      • Hjernelæring
    • Demokrati og medborgerskap
      • Valg
  • Tilleggsressurser
    • Aktuelt og relevant
    • Høytider og merkedager
      • Samenes nasjonaldag
      • Kvinnedagen
      • Påske
      • Norges nasjonaldag
      • Pride
      • Skolestart
      • Halloween
      • Jul
    • Tenkeboks
    • Bokasiner
    • 🔒Utskriftsmateriell
  • Om oss
    • Hva er Skolerom?
    • Slik skaper vi god læring
    • Hjelpesenter
    • Kontakt oss
    • Samarbeidspartnere
      • Samarbeid med oss
      • Fæbrik
      • Juvente
      • Inspiria
      • Redningsselskapet
      • Maria Abrahamsen
      • Mondå Forlag
    • For foresatte
  • Prøv Skolerom
    • Hvorfor velge digitale læremidler?
    • Hvorfor prøve Skolerom?
    • Bli testbruker
    • Få fullversjonstilgang
    • Bestill Skolerom
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Suomi
  • Kvensk
  • Українська
  • Logg inn med Feide
FAQ Icon
Home Icon Full Screen Icon
Accessibility icon
Ren tekst Tilpasset høytlesning og talesyntese Nedtonet Uten sterke farger og blinkende elementer Forstørret Øker fargemetning og forstørrer tekst Fokusfelt Enklere å fokusere på tekst Navigeringsstøtte Fremhever lenker og overskrifter
Læreplan

Læreplantilkobling

Fag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språklæring
  • Språket som system og mulighet
  • Kommunikasjon
  • Møte med engelskspråklige tekster
  • Muntlig kommunikasjon

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

10. trinn
Norsk
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
10. trinn
Norsk
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
10. trinn
Norsk
  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
10. trinn
Norsk
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
VG1 SF
Engelsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 SF
Engelsk
  • skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
  • bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
VG1 SF
Engelsk
  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 SF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Norsk
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
VG1 SF
Norsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
VG1 SF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1 YF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 YF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
  • skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG3 påbygging
Norsk
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG3 påbygging
Norsk
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
VG3 SF
Norsk
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
VG3 SF
Norsk
  • analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
Icon - Globe
BokmålNynorskEnglish
Lesespor
Lesespor 1 Lesespor 2 Lesespor 3

Hva er et godt intervju?

Hva er et godt intervju? Stipla linje 1. Vit hva du lager 2. Hvem og hvorfor? 3. Gjør en avtale 4. Forbered deg! 5. Forbered spørsmål 6. Vær deg selv 7. Ta notater 8. Oppfølgingsspørsmål 9. Lag disposisjon 10. Skriv ferdig
Kilder Stipla linje Bilder og video
Lesespor
Les spor 1 Les spor 2 Les spor 3
Målform Icon - Globe
BokmålNynorskEnglish

navigasjonssidefelt

Utdanningsinnhold

10 trinn til et spennende intervju! 

Å lese, se eller lytte til et intervju med et annet menneske kan være gøy og spennende. Hvis du liker intervjuet, har den som har laget det gjort en god jobb. Her skal du lære hvordan du kan lage et godt intervju.

Blokk og papir
Blokk og papir

1. Vit hva du lager 

Et intervju er en egen sjanger. Det må skrives på en spesiell måte. Det handler om at en person (journalist) stiller spørsmål til et annet menneske (intervjuobjektet). Målet er å få gode svar slik at intervjuet blir spennende. Intervjuet kan være på TV, radio eller i en avis.

Ung kvinnelig journalist intervjuer en ung mann
Ung kvinnelig journalist intervjuer en ung mann

2. Hvem og hvorfor? 

Hvem skal du intervjue, og hva skal saken handle om?  

Jobber du som journalist i en avis, får du ofte beskjed om å intervjue noen. Andre ganger kan du bestemme selv. Hensikten er å bli bedre kjent med en person eller en sak. Den du intervjuer kalles en kilde.

Blokk og papir
Blokk og papir

3. Lag en intervjuavtale 

Du må ta kontakt med den du skal intervjue. Da er det viktig at du forteller hvorfor du tar kontakt. Informer også om du skal ta bilder eller video. Det er viktig at personen får all informasjon den trenger. Da er det lettere for personen å si ja.

Gjøre en avtale over telefon
Gjøre en avtale over telefon

4. Forbered deg ordentlig! 

Du må forberede deg skikkelig før et intervju. Selv de beste journalistene gjør det. Her er noe du bør tenke på …

  • Hva slags sak skal du lage? Handler det om en person eller en sak? Hvor skal intervjuet vises? 
  • Hvem er målgruppa? Hvem vil du skal lese eller høre intervjuet? Når du vet det, er det lettere å lage et godt intervju.
  • Gjør research av intervjuobjektet. Det betyr å finne ut mest mulig før du møter personen. Det gjør at du føler deg tryggere i situasjonen.
  • Gjør research på et tema. Da er det lettere å vite hva du skal skrive om.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

5. Lag spørsmål på forhånd 

Tenk nøye gjennom hvilke spørsmål du lager. Poenger er å få gode svar. Spennende spørsmål kan løfte saken din fra bra til kjempebra.

Et eksempel: Hvis du skal intervjue en kjent artist, bør du spørre om noe du ikke finner på Google. Spør gjerne om noe personlig, uten å fornærme artisten.

Skriv ned alle spørsmålene. Det er lett å glemme hva du skal spørre om.

En vanlig feil er å stille spørsmål som gir ja eller nei som svar. Det er ikke så veldig spennende.

Still derfor spørsmål som starter med spørreord. Hvem, hva, hvor, hvorfor, når og hvordan. Da gir du personen muligheten til å svare mer.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

6. Vær deg selv 

Å intervjue et annet menneske kan føles litt skummelt. Men husk at så lenge du har forberedt deg, kan det ikke gå helt galt. Noen ganger kan det føles godt å si rett ut hvordan du har det. Si at du er litt nervøs og spent. Ikke glem å smile!

Radiointervju
Radiointervju

7. Ta notater eller gjør lydopptak 

Når noen stiller til intervju, skal de føle seg trygge. Det de sier skal bli riktig skrevet. Derfor kan det være lurt å ta lydopptak. Da er du sikker på at du hører riktig. Gjør notater som forteller noe om hva du ser. Det kan gjøre intervjuet enda mer spennende.

Den du intervjuer bør få lese gjennom saken før du sender den videre. Slik er dere begge trygge på at alt er riktig. Vi kaller dette en sitatsjekk.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

8. Still oppfølgingsspørsmål 

Intervjuet blir mer spennende hvis du klarer å utdype svarene du får. Ikke gi deg med det første svaret som kommer. To vanlige og enkle oppfølgingsspørsmål er: «Hvorfor eller hvordan skjedde det?» og «Kan du fortelle litt mer om det?»

9. Lag en disposisjon 

Hvis intervjuet skal skrives til en avis, er det nå jobben virkelig begynner. Nå skal du samle alle notater, og skrive det beste intervjuet du kan. Oppgaven blir lettere hvis du setter opp en disposisjon før du begynner. Den kan inneholde følgende …

  • Tittel: Denne bør fange leserens oppmerksomhet. 
  • Ingress: En kort og fristende tekst som sier noe om hva saken handler om. 
  • Byline: Navn på journalist, fotograf eller andre som har deltatt.
  • Innledning: Noe som presenterer temaet eller personen. 
  • Hovedteksten: Det meste av det du skriver står her. 
  • Avslutning: Det er lurt å vente med dette til du har skrevet hele saken. Saken kan endre seg litt underveis.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Blokk og papir
Blokk og papir

10. Skriv så tastaturet får kjørt seg! 

Nå er det bare å skrive på. Følg disposisjonen så godt det lar seg gjøre. Du kan selvsagt gjøre endringer underveis. Gjør intervjuet så levende som mulig. Skap noen bilder for de som skal lese. De har jo ikke vært til stede på intervjuet. Les alltid godt igjennom til slutt. Sjekk at du har fått med deg det du ønsker.

Tastatur laptop
Tastatur laptop

Kilder:

  • dintekstforfatter.no (05.11.21): Hvordan skrive intervju?
    https://dintekstforfatter.no/hvordan-skrive-intervju/
  • abcnyheter.no (05.11.21): Slik skriver du intervjuer.
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/04/10/64456/slik-skriver-du-intervjuer
  • dincvhjelp.no (05.11.21): Hvordan skrive et intervju?
    https://www.dincvhjelp.no/hvordan-skrive-et-intervju/

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images
    8. Getty Images
    9. Getty Images
    10. Getty Images
Close Icon

Loading...

  • Skolebibliotek
    • Søk ressurser
    • Læringsstier (300+)
    • Artikler (500+)
    • Oppgaver (1000+)
  • Fag
    • Barnetrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
    • Ungdomstrinn
      • Norsk
      • KRLE
      • Engelsk
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og håndverk
      • Utdanningsvalg
      • Finsk og kvensk
      • Valgfag
    • Videregående
      • Norsk
      • Engelsk
      • Geografi
      • Samfunnskunnskap
      • Geofag
  • Tverrfaglige temaer
    • Bærekraftig utvikling
      • Bærekraftig utvikling
      • Kunst og håndverk
    • Folkehelse og livsmestring
      • Hverdagsglede Skole
      • Ungdom og rus
      • Sex i mente
      • Psykt deg
      • Hjernelæring
    • Demokrati og medborgerskap
      • Valg
  • Tilleggsressurser
    • Aktuelt og relevant
    • Høytider og merkedager
      • Samenes nasjonaldag
      • Kvinnedagen
      • Påske
      • Norges nasjonaldag
      • Pride
      • Skolestart
      • Halloween
      • Jul
    • Tenkeboks
    • Bokasiner
    • 🔒Utskriftsmateriell
  • Om oss
    • Hva er Skolerom?
    • Slik skaper vi god læring
    • Hjelpesenter
    • Kontakt oss
    • Samarbeidspartnere
      • Samarbeid med oss
      • Fæbrik
      • Juvente
      • Inspiria
      • Redningsselskapet
      • Maria Abrahamsen
      • Mondå Forlag
    • For foresatte
  • Prøv Skolerom
    • Hvorfor velge digitale læremidler?
    • Hvorfor prøve Skolerom?
    • Bli testbruker
    • Få fullversjonstilgang
    • Bestill Skolerom
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Suomi
  • Kvensk
  • Українська
  • Logg inn med Feide