Hva kjennetegner en god matpakke?

Den tradisjonelle matpakka er den gode, gamle brødskiva med gulost eller leverpostei. Men en matpakke kan også bestå av middagsrester eller en salat. Men hvordan kan vi vite om den gir oss den næringen vi trenger?

To matbokser i glass på marmormønstret benkeplate. Ene boksen har toast og tomater, den andre avokado, kokt egg, blåbær og banan.

Hensikten med matpakka

Vi spiser mat for å få i oss næring som kroppen omdanner til energi. Men ikke all næring er god næring, og ikke alle matvarer er like næringsrike.

Når storefri endelig er her, og vi er klare for lunsj, har vi allerede hatt flere timer med undervisning. Det er lenge siden frokost, og fremdeles lenge til middag.

For å holde oppe konsentrasjonen, og ikke minst humøret, må vi spise riktig når vi først har muligheten. Det vil bidra til en bedre skoledag, både faglig og sosialt.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Plastboks med en skrukkete stekt pølse.

Tre kategorier

Uansett hva slags matpakke du har, er det viktig at den inneholder disse matvarene:

  1. grove kornprodukter
  2. grønnsaker, frukt eller bær
  3. proteiner (fisk, bønner, erter, ost, egg eller kjøtt)
Tallerken og bestikk tegnet med skisset strek. Tallerkenen er delt i tre like store deler, alle i ulike farger. Hvert del inneholder henholdsvis en matgruppe: frukt og grønt, kjøtt, fisk og egg, samt brød og pasta.

Hvorfor grove kornprodukter?

Grove brødvarer holder deg mett lenger. De inneholder store mengder kostfiber. Magen din må jobbe ekstra lenge for å fordøye fiberrik mat, og dermed vil du føle deg mett lenger.

Fiber er også veldig bra for andre ting:

  • effektivt mot forstoppelse i tarmen
  • styrker de sunne bakteriene i mage og tarm, og det reduserer risikoen for sykdom
  • stabiliserer blodsukkeret slik at kroppen får riktig mengde energi
  • bidrar til å senke kolesterolet slik at fett ikke fester seg på innsiden av blodårene
  • bidrar til bedre tannhelse – tygging av fiber gir økt spyttproduksjon, som igjen renser munn og tenner mer effektivt

Grove brød er også en god kilde til protein, som er kroppens byggesteiner. En skive grovt brød på 40 gram gir tre til fire gram protein. Proteinet i brød er hovedsakelig gluten.

I tillegg gir grove kornprodukter deg stoffer som jern, sink og E-vitamin. Alle disse er viktige for at kroppen skal fungere godt.

Fettinnholdet i brød og korn er lavt, og fettypen er hovedsakelig en- og flerumettet fett. Denne typen fett gjør at du får mindre kolesterol i blodet.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Surdeigsbrød med vakkert mønster på rustikk fjøl oppå benkeplate i marmor.

Hvorfor grønnsaker, frukt og bær?

Frukt, grønnsaker og bær er kjempeviktige i det daglige kostholdet. Det har du hørt mange ganger før. Men det kan ikke sies ofte nok.

Denne matgruppen inneholder mange vitaminer og mye fiber, samtidig som den gir lite fett og få kalorier.

Frukt og grønnsaker gir oss mengder av næringsstoffer som vi trenger. Denne maten gir oss ikke kalorier og fett, men det får vi nok av uansett.

Frukt og grønnsaker er også veldig effektivt i forebygging av alvorlige sykdommer. Vi kan lettere unngå å få kreft, hjertesykdommer, overvekt og diabetes.

De inneholder flere stoffer som ikke kan erstattes av piller eller pulver. For å sikre at vi får i oss nok av disse stoffene, er det helt avgjørende at denne matgruppen blir en del av alle måltider – også matpakka!

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Brokkoli og erter på en rustikk fjøl, mot en mørk grå benkeplate. Naturlig lys med mye skygger.

Hvorfor proteiner?

Du har kanskje hørt at proteiner er kroppens byggesteiner? Og det er helt riktig!

I Norge dekkes proteinbehovet med et vanlig kosthold. Men på verdensbasis dør flere millioner barn hvert år på grunn av proteinmangel.

Proteiner består av lange kjeder med aminosyrer. 22 av disse aminosyrene er livsnødvendige. Noen kan kroppen lage selv, men flere av dem må vi få gjennom maten vi spiser.

Aminosyrer produseres i all hovedsak i planteriket. Derfor må vi få dette ved å spise planteetende dyr, og ulike planter og kornvekster.

Mattyper som inneholder de viktigste aminosyrene kalles fullverdig protein. Dette er for eksempel kjøtt, fugl, fisk, egg, melkeprodukter, ost og soyabønner.

De som er vegetarianere kan få i seg fullverdig protein ved å spise korn, ris, mais, soyabønner, erter, linser, frø og nøtter.

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Rått egg i knust skall og to hele egg i en skål, mot en mørk bakgrunn.

Skive med svett ost

Matpakka skal hjelpe deg gjennom en lang og krevende skoledag. Men ofte går det flere timer fra matpakka smøres, til den spises på skolen. Da er det ikke alltid like fristende å spise maten.

Her er noen tips til å holde matboksen kald i sekken gjennom skoledagen:

  1. Ha matboksen i et mindre rom i sekken, sammen med et kjøleelement.
  2. Frys ned drikkeflasken din over natten. Legg denne sammen med matboksen i sekken. Da har du både frisk mat, og kald drikke til lunsjen.
  3. Hvis du liker yoghurt til lunsj kan du fryse ned yoghurten og ha den frossen opp i matboksen. Da holder den skivene kalde, samtidig som den tiner akkurat i tide til storefri.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Ulike drikkeflasker med vann i en fryserboks

Matpakkeeksperimentet

Hva skjer hvis du serverer kebab og cola til lunsj til en gjeng seksåringer? Sjekk eksperimentet til Helsedirektoratet:

 

Kilder:

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images
    8. Getty Images
    9. Helsedirektoratet – YouTube