Psykt deg med Maria:

Feil drivstoff?🚗

Jeg fylte feil drivstoff på bilen min en gang. Da ville ikke bilen gå langt. Visste du at hjernen vår fungerer på samme måte? Vi må spise riktig og ofte nok for at den skal fungere bra. 🚘
Psyktdeg-Maria i Insta-ramme

Et sunt kosthold 🤷

«Æsj, skal du også be meg spise sunt?!», tenker du kanskje. Ja, min venn!
Riktig mat er viktig. Det får oss til å føle oss bedre. Det gir oss bedre humør, energi, søvn og konsentrasjon. Sunn mat er altså bra for både kroppen vår og hjernen vår. 🥦
Sur gutt på kjøkken

Vanskeligst når ting er vanskelig 😴

For noen er dette spesielt vanskelig. Når man har det tungt, vil man ofte spise mer eller mindre enn vanlig. Da blir det ekstra tøft å spise sunt. Men hvis man klarer det, vil man kunne få det så mye bedre. 🥙
Sur jente på kjøkken

Hva slags mat trenger hjernen?

1. Mat med mye næring som finnes i grønnsaker, frukt, bær og meieriprodukter. 🍎🥕🥛
2. Hjernen trenger også grove kornprodukter. Disse inneholder langsomme karbohydrater. Disse gir oss bedre konsentrasjon, energi og humør. 🍞

3. Sunt fett og proteiner er bra for hjernen. Det finner man i fisk, fugl og noe kjøtt. Sunt fett finnes også i noen grønnsaker, korntyper og oljer. For eksempel i avokado, chiafrø og olivenolje. 🥑

4. Vann! Hjernen trenger masse væske! 💦

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Jente og gutt på kjøkken

Husk!

Du bør spise til faste tider og ofte. Frokost, lunsj og middag er viktig. Du bør også spise noen lette mellommåltider.

Prøv å tilpasse mengden mat du spiser etter hvor mye du er i aktivitet. Da får kroppen din det bra. 💃🏻🕺🏻

Glade barn på kjøkken

Psyktdeg-Maria i Insta-ramme

Tekst og video: Psykolog Maria Abrahamsen Østhassel

Foto: Cecilie Nilsen / Lister24

Illustrasjoner: Getty Images / Shutterstock