Psykt deg med Maria:

På tomgang eller feil drivstoff?🚗

Jeg fylte bensin på en dieselbil en gang. Det var ikke gøy, og bilen ville ikke gå langt. Visste du at hjernen vår fungerer på samme måte? Den trenger riktig mat til riktig tid for å fungere bra. 🚘
Psyktdeg-Maria i Insta-ramme

Et sunt kosthold 🤷

«Æsj, skal du også be meg spise sunt?!», tenker du kanskje. Men ja, min venn! Å spise sunt er viktig. Det får oss til å føle oss bedre. Det gir oss bedre humør, energi, søvn og konsentrasjon. Bra mat er altså ikke bare viktig for vår kroppen vår, men også for hjernen vår og tankene våre. 🥦
Sur gutt på kjøkken

Vanskeligst når ting er vanskelig 😴

For noen kan det være vanskelig å få til. Når man har det tungt, hender det at man vil spise mer eller mindre enn vanlig. For de som har det tungt kan det derfor være ekstra tøft å spise sunt. Men hvis man klarer det, vil man kunne få det så mye bedre. 🥙
Sur jente på kjøkken

Hva slags mat trenger hjernen?

1. Mat med mye næring som finnes i grønnsaker, frukt, bær og meieriprodukter. 🍎🥕🥛
2. Hjernen trenger også grove kornprodukter. Disse inneholder langsomme karbohydrater som er viktige for konsentrasjon, energi og humør. 🍞

3. Sunt fett og proteiner er bra for hjernen. Dette finner man i fisk, fugl og noe kjøtt. Det sunne fettet finnes også i noen type grønnsaker, korntyper og oljer. Du finner dem for eksempel i avokado, chiafrø og olivenolje. 🥑

4. Vann! Hjernen trenger masse væske! 💦

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Jente og gutt på kjøkken

Husk!

Maten bør fordeles ut på faste og jevnlige måltider. Frokost, lunsj og middag. I tillegg bør du få i deg noen lette mellommåltider. Prøv å ha en balanse mellom hvor mye du spiser og hvor mye du er i aktivitet.💃🏻🕺🏻

Glade barn på kjøkken

Psyktdeg-Maria i Insta-ramme

Tekst og video: Psykolog Maria Abrahamsen Østhassel

Foto: Cecilie Nilsen / Lister24

Illustrasjoner: Getty Images / Shutterstock