Læreplantilkobling

Fag

Naturfag

Mat og helse

Core Kjerneelementer

  • Kropp og helse
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Helsefremjande kosthald
  • Mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk
  • Berekraftige matvanar og berekraftig forbruk

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Folkehelse og livsmestring

Target Kompetansemål

4. trinn
Mat og helse
  • fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa
4. trinn
Mat og helse
  • samtale om korleis skulemåltidet kan bidra til ein god skulekvardag
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
7. trinn
Mat og helse
  • vise samanhengar mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse
7. trinn
Mat og helse
  • lage måltid frå ulike kulturar og fortelje om og utforske korleis sosialt fellesskap og samhandling kan vere med på å styrkje god helse
7. trinn
Naturfag
  • gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
10. trinn
Mat og helse
  • drøfte korleis kosthald kan bidra til god helse, og bruke digitale ressursar til å vurdere eige kosthald og til å velje sunne og varierte matvarer i samband med matlaging
10. trinn
Mat og helse
  • gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse
Psykt deg med Maria:

På tomgang eller feil drivstoff?🚗

Jeg fylte bensin på en dieselbil en gang. Det var ikke noe festlig, og jeg kom ikke så langt. Visste du at hjernen vår fungerer på samme måte? Den trenger jevnlig påfyll med riktig mat i løpet av dagen for å fungere bra. 🚘
Psyktdeg-Maria i Insta-ramme

Et sunt kosthold 🤷

«Æsj, skal du også be meg spise sunt?!», tenker du kanskje. Men ja, min venn! Et sunt kosthold er viktig. Det får oss til å føle oss bedre. Det gir en umiddelbar positiv effekt på humør, energi, søvn og konsentrasjon. Å spise sunt er altså ikke bare viktig for vår fysiske helse, men også vår mentale helse. 🥦
Sur gutt på kjøkken

Vanskeligst når ting er vanskelig 😴

Men det kan for noen være vanskelig å få til. For de som sliter med psykiske plager kan dette være ekstra utfordrende. Plagene kan i seg selv føre til økt eller redusert appetitt. Paradoksalt nok kan du redusere disse plagene ved å spise sunt. 🥙
Sur jente på kjøkken

Hva slags drivstoff trenger hjernen?

1. Mat med mye næringsstoffer som finnes i grønnsaker, frukt, bær og meieriprodukter. 🍎🥕🥛
2. Hjernen trenger også særlig grove kornprodukter, fordi langsomme karbohydrater er viktig for konsentrasjon, energi og humør. 🍞

3. Sunt fett og proteiner, som man kan finne i fisk, fugl og noe kjøtt. Det sunne fettet finnes også i noen type grønnsaker, korntyper og oljer, som for eksempel avokado, chiafrø og olivenolje. 🥑

4. Vann! Hjernen trenger rikelig med væske! 💦

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Jente og gutt på kjøkken

Husk!

Drivstoffet bør fordeles ut på faste og regelmessige måltider – frokost, lunsj og middag – i tillegg til noen lette mellommåltider. Prøv å ha en balanse mellom hvor mye energi du får i deg og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.💃🏻🕺🏻

Glade barn på kjøkken

Psyktdeg-Maria i Insta-ramme

Tekst og video: Psykolog Maria Abrahamsen Østhassel

Foto: Cecilie Nilsen / Lister24

Illustrasjoner: Getty Images / Shutterstock