Sosialiseringsprosessen

  • Hvordan blir vi en del av klassen?
  • Hvorfor rekker vi opp hånden før vi skal si noe?
  • Hvorfor står vi i kø?
  • Hvorfor har vi ulike interesser?
Flyfoto av en folkemengde

Den sosiale hjernen

Noen forskere mener at mennesker har fått så stor hjerne, er fordi vi er sosiale dyr. Vi liker å være med andre mennesker. Derfor må vi tilpasse oss hverandre, og vi må ha et språk for å snakke sammen. Dette lagrer vi i hjernen.

Mennesker som prater
Mennesker som prater

Hva er sosialisering?

Hvorfor har vi blitt som vi er? Det er det mange svar på, og et av dem handler om sosialisering.

Sosialisering handler om hvordan hver og en av oss blir en del av samfunnet.

Kultur og samfunn henger naturlig sammen. Med kultur mener vi vaner, verdier og normer. Hvorfor går vi i tog på 17.mai? Hvorfor er fredagstaco så populært? Og hvorfor hilser vi på andre ved å strekke fram hånda?

Håndtrykk
Håndtrykk

Normer

Normer er et ord vi bruker om de reglene samfunnet har. Hva er det som «passer seg» i ulike situasjoner.

Når du møter nye mennesker for første gang, passer det seg å strekke fram hånda for å hilse. I andre land, som Italia og Spania, er det vanlig med et kyss på kinnet når man hilser på noen man kjenner. Slike normer er forskjellige samfunn til samfunn.

Vi skiller også mellom formelle og uformelle normer.

Formelle normer er regler og lover som er skrevet ned. For eksempel skoleregler eller trafikkregler.

Uformelle normer er ikke skrevet ned, men kommer fra skikk og bruk og tradisjoner, som for eksempel å ikke leke med maten eller ikke snike i køen.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
To menn som har albu mot albu som en erstatning for håndhilsning

Den første fasen

Våre foreldre lærer oss å gå, snakke og riktig bordskikk. Fra vi er barn ser vi på hvordan foreldrene våre snakker og leker med oss. Tenk på da du gikk i barnehagen og lekte mor og far.

Kanskje du endret på stemmen din og lot som du hadde en jobb. Gjennom lek og ved å gå inn i roller lærer man å bli en del av samfunnet man lever i.

Far lærer barn å gå
Far lærer barn å gå

Den andre fasen

Det er ikke sånn at vi slutter å lære og tilpasse oss nye situasjoner når vi bli eldre. Vi lærer nye ting og hvordan vi skal oppføre oss på ulike steder.

Tenk over hvordan du går inn i ulike roller når du er med venner, klassen eller med familien din. Vi må hele tiden tilpasse oss.

En gruppe med studenter som sitter på en café og studerer
En gruppe med studenter som sitter på en café og studerer

Den tredje fasen

I vårt moderne samfunn er vi også sosiale via sosiale medier. Dette er på mange måter en ny kultur.

Forskning på bruk av sosiale medier viser at barn får venner via Instagram og Snapchat.

Dette gir oss et større nettverk. Et nettverk som ikke bare begrenser seg lokalt, men internasjonalt.

Barn og unge tar ulike roller i sosiale medier og lærer seg en ny form for kommunikasjon. Denne kommunikasjonen går gjennom tekst, bilder, emojier og memes. Vi blir sosialisert til å kommunisere på en ny måte i sosiale medier.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Person som holder en mobiltelefon i hånden
Person som holder en mobiltelefon i hånden

Hvor viktig er sosialiseringen?

Vi mennesker er avhengige av sosialiseringen for å fungere i samfunnet og for å lære.

Hadde vi lært å gå og snakke hvis vi ikke hadde vært sammen med andre mennesker?

To gutter som leker riddere med sverd
To gutter som leker riddere med sverd

Kilder:

  • Burnet, Dean (2018):
    Blir vi antisosiale av sosiale medier?
  • Vitenskapens vei til lykken (2020)
    Orage Forlag AS
  • Grønlie, Granlund og Flood (2017): FOKUS sosialkunnskap
    Oslo. Aschehoug
  • Hilmarsen, H. V., & Arnseth, H. C (2017): Livet på Instagram. Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap.
    Tidsskrift for ungdomsforskning, 17(1).

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images
    8. Getty Images