Sulten! 

Du står i butikken, magen rumler, og du må ha noe NÅ. Du vet at du burde spise noe som holder deg gående i mer enn et kvarter. Derfor er skolebrødet utelukket, selv om du får vann i munnen bare av synet. Du får stadig høre at du må spise sundt, slik at kroppen kan yte best mulig på skolen og på fritiden. Så hva skal du velge?

En liten gutt som skal bestemme seg for et eple, eller en cupcake

Sunn mat? 

Gode råd har vi i hvert fall nok av. Et søk på nettet på «sunn mat» gir nesten 14 millioner treff. Og i butikkene finnes det haugevis med produkter som forsikrer at de er sunne og bra for deg. Men er denne maten så sunn som de påstår?

Utvalg av friske grønnsaker på en bakgrunn av tre

Ikke alt sunt er sant 

Undersøkelser viser at mange synes det er vanskelig å vite hvilke matvarer som faktisk er sunne. Pakken er som regel fristende, men den står ikke alltid i stil med innholdet. En matvare kan ha et navn og et bilde på pakken som gjør at vi tror at vi tar et «riktig valg».

I de senere årene har matindustrien vært litt vel oppfinnsomme når den har kastet seg på sunnhetsbølgen. De har solgt «sunne produkter» som viser seg å ikke  være særlig sunne allikevel. Det er et problem over hele verden, og det kalles for «healthwashing» eller sunnvasking. Her får du noen eksempler …

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En kvinne sett bakfra som ser på en hylle med masse matvarer i butikken

Frokostblandinger 

Granola og müsli har ofte bilder av store bær på pakken. Det er for å friste de som er opptatt av å spise sunt. Men sannheten er at produktene ofte bare inneholder 1–2 prosent bær.

Mange frokostblandinger påstås å inneholde mye fiber og fullkorn som er sunt, men de kan også inneholde veldig mye sukker. Havregryn har til sammenligning ganske lite sukker.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Mange skåler med forskjellige frokostblandinger

Juice og smoothie 

Flere juicer og smoothier i butikkene kan villede deg som forbruker, først og fremst fordi de kan gi deg feil inntrykk av hva de inneholder. Frukt- og bærsorter som oppfattes som mer eksklusive og sunnere, fremheves og nevnes i navnet. Dette til tross for at det er mye mindre av disse frukttypene og bærsortene i drikkene enn det er av annen frukt. Flere av fruktdrikkene inneholder mest eplejuice.

Frukt og grønnsakssmoothier

Kjeks 

Mange typer kjeks med fullkorn fremstår som sunne, men de kan også inneholde mye sukker og fett. Vær spesielt oppmerksom på sunnvasking av slike produkter. 

Kjeks med tranebær

Snacks 

En undersøkelse av snacks og potetgull som er merket med «mindre fett» på forsiden, viste at alle sammen inneholdt nesten dobbelt så mye eller mer salt enn en vanlig chips-type. Flere av dem inneholder også mer sukker. Chips av for eksempel linsemel gjør at proteininnholdet blir høyere, men det har lite å si fordi de fortsatt inneholder mye salt og fett.

Et stort utvalg med salte snacks i ulike skåler på et bord

Salat 

Det finnes mange typer ferdigpakket salat i butikkene. Det viser seg at flere av disse inneholder fint lite salat og grønnsaker, og ganske mye energi eller det vi kaller kalorier.

Mange tenker at salat uansett er sunt, men det kan være lurt å se på næringsinnholdet i en salat. Det er nemlig store forskjeller på dem. Det betyr ikke at alle slike er usunne, men de er kanskje ikke så sunne som de gir seg ut for å være. 

Blandet salat i en plastboks

Hva betyr «30 prosent mindre sukker*»?  

Dette står gjerne på yoghurter som ønsker å fremstå som et sunt alternativ. I liten skrift står det: «*Sammenlignet med gjennomsnittlig sukkerinnhold i fruktyoghurter med tilsatt sukker.» Altså har den 30 prosent mindre sukker enn en typisk vanlig yoghurt. Da er yoghurten sunnere enn de søteste yoghurtene, men den kan likevel inneholde dobbelt så mye sukker som en naturell-yoghurt. 

Skål med youghurt og frukt

Reglene tøyes og bøyes  

I Norge har vi strenge regler for merking av mat. Den skal være riktig, tydelig og enkel for deg å forstå, og den skal ikke være villedende. Det er altså ikke lov å fremstille en matvare som sunnere enn den egentlig er. Men disse reglene tøyes ofte.

Ung kvinne som ser på innholdet av en vare i butikken

Følg med! 

Det er lurt å lese listen over innhold i varer skikkelig når du er i butikken. Merkelapper som «hjemmelaget», «ekte», «naturlig», «fri for» og «uten tilsatt sukker» skal man ikke stole på uten å tenke seg om. Det kan være en grei start å se etter nøkkelhullsmerket og sjekke brødskalaen på bakevarer. Det er også smart å sjekke produkter på nettet og sammenligne innholdet. 

Brødskalen

Du har makta! 

Det betyr noe hvilke valg vi gjør når vi bruker penger. Som forbrukere har vi makt til å vise hva vi vil ha. Det skjer hver gang vi legger noe i handlekurven, både i butikken og på nett. Det er verdt å tenke over hva du vil bruke den makta til. Maten vi spiser har betydning for både helsen vår, for de som produserer maten og for miljøet.

Dame som holder flere handleposer

Variasjon er sunnest av alt 

Det viktigste rådet når det kommer til hva du spiser er:

  • Et variert kosthold gir et godt grunnlag for god helse, og bidrar til at man får i seg næringsstoffene man trenger.  

Dette betyr at det beste kostholdsrådet er å spise forskjellige typer mat. 

Usunn mat til venstre og sunn mat til høyre

Kilder:

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Getty Images
    8. Getty Images
    9. Getty Images
    10. Getty Images
    11. Opplysningskontoret for brød og korn
    12. Getty Images
    13. Getty Images