Generelle vilkår og betingelser

På denne siden finner du Skoleroms generelle kontraktsvilkår og betingelser, som utgjør en del av avtalen om leveranse av Skolerom som et digitalt læremiddel. Dette er en standardisert del av avtalen som gjelder for alle våre kunder, og dekker de generelle vilkårene knytte til tjenesten.

Det er viktig å merke seg at dette kun er én del av hele avtalen. Den fullstendige avtalen mellom deg som kunde og oss som leverandør består av flere dokumenter. Disse inkluderer blant annet en avtaleforside, spesifikasjon av tjenester Skolerom skal levere, vederlag og betalingsbetingelser, samt detaljer om samhandling og support. Avtalen inneholder også eventuelle endringer som måtte være avtalt mellom partene.

Lisensperioden og andre spesifikke detaljer for din avtale vil være inkludert i dokumentene som er sendt direkte til deg som kunde. 

Vi anbefaler at du setter deg godt inn i vilkårene som er tilgjengelige her, og ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger ytterligere informasjon.

Takk for at du valgte Skolerom, og vi gleder oss til å samarbeide med dere.

1. OM AVTALEN

Prioritet 

I tilfelle av motstrid mellom bestemmelser i Avtalen skal følgende prioritet gjelde:

  1. Eventuelle skriftlige endringer og/eller tilleggsavtale til Avtalen signert av bemyndiget person
  2. Eventuell andre avtalebestemmelser i Avtalen, herunder rammeavtale eller overliggende avtale
  3. Skolerom AS Generelle Kontraktsvilkår
  4. Andre vedlegg eller bilag til Avtalen.

Bruksområde og avvik

Generelle Kontraktsvilkår regulerer generelle forhold som erstatning, endringshåndtering, forsinkelse, mangel, taushet og konfliktløsning. Eventuelle avvik fra disse vilkårene gjelder kun om det er eksplisitt angitt i Avtalen.  

2. LEVERANSENS OMFANG

Leveransen omfatter den funksjonalitet og de tjenester som er beskrevet i Avtalen på tidspunktet for avtaleinngåelse. 

3. LEVERING

Skolerom sin leveranse krever inngåelse av databehandleravtale – heretter kalt dba. I tillegg må kommunen åpne for Skolerom i Feidetjenesten. Dette skal skje før avtalt tidspunkt for tilgang, og Skolerom vil gi tilgang til kommunen gjennom Skoleroms lisenshåndteringsystem. Skolerom forholder seg til avtalt dato i kontrakt og vil fakturere fra denne dato selv om kommunen ikke har åpnet i sin Feidetjeneste. 

4. BRUK AV UNDERLEVERANDØRER OG FORHOLD TIL TREDJEPART

Samarbeid med Tredjepart 

Partene plikter å samarbeide med Tredjepart i den utstrekning det er nødvendig for utførelsen av plikter etter Avtalen med mindre det sannsynliggjøres at slikt samarbeid vil innebære en vesentlig ulempe.

Øvrige ytelser fra Tredjepart

Leverandøren har intet ansvar for øvrige ytelser fra Tredjeparter. 

5. VARSEL OM FORSINKELSE

Har en av partene grunn til å anta at dennes ytelse ikke kan skje rettidig, skal parten varsle den annen part innen de frister og på den måte som er avtalt mellom partene. 

6. REKLAMASJON

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, må partene fremsette eventuelle misligholdskrav (forsinkelse/-mangel) skriftlig uten ugrunnet opphold og senest innen tre måneder etter at årsaken som gir grunnlag for misligholdskrav er oppdaget eller burde ha vært oppdaget. Ved vurdering av hvorvidt partene burde ha oppdaget forholdet, skal det særlig legges vekt på om parten ville ha oppdaget det ved normale kontrollrutiner. Uavhengig av det foranstående kan reklamasjon skje senest 12 måneder etter at feilen oppsto. En parts misligholdskrav faller likevel ikke bort dersom den annen part kjente til at det forelå en reklamasjonsgrunn.

Dersom en av partene reklamerer på bakgrunn av mangel eller annet forhold som den annen part må følge opp ved undersøkelser, feilsøkning eller på annen måte, og det viser seg ikke å foreligge noen mangel eller annet forhold som den varslede svarer for, har den varslede rett til å kreve kompensasjon for arbeid og andre kostnader i forbindelse med den grunnløse reklamasjonen, etter gjeldende satser.

7. LEVERANDØRENS MISLIGHOLD

Mangler

Det foreligger mangel dersom Leveransen ved levering ikke oppfyller kravene i Avtalen.

Leverandøren skal så snart som mulig rette mangel som påvises av Kunden. Retter ikke Leverandøren mangelen innen rimelig tid, kan Kunden kreve prisavslag. 

Leverandørens ansvar for mangler omfatter ikke mangler som skriver seg fra forhold som oppstår etter levering og er en følge av forhold Kunden har risikoen for, herunder:

  1. Kunden – eller noen denne svarer for – sin feilaktige eller kontraktsstridige bruk,
  2. manglende Feidekonti eller feil rettigheter for lærere og elever i skolens SAS (skoleadministrativt system),
  3. mangelfull egenopplæring i bruk av Leveransen,
  4. unnlatelse av å følge instrukser, retningslinjer, anbefalinger og krav fra Leverandøren som nevnt i punkt 7 og
  5. mangelfullt vedlikehold fra Kundens side (f eks. oppdateringer av programvare). 

Prisavslag

Dersom det tross gjentatte forsøk ikke har lykkes Leverandøren å avhjelpe en mangel innen rimelig tid, kan Kunden kreve forholdsmessig prisavslag basert på den relative verdiforringelsen mellom avtalt leveranse og faktisk leveranse.

Dersom den mangelfulle ytelsen er omfattet av krav til tjenestenivå (SLA), kan Kunden ikke kreve prisavslag. Dette gjelder uavhengig av om den aktuelle mangelen gir grunnlag for kompensasjon for manglende tjenestenivå (SLA).

Tjenestenivå (SLA)

Partene kan som del av Avtalen etablere krav til tjenestenivå (SLA) med angivelse av tilgjengelighetsgrad, målepunkter for tilgjengelighetsgrad, åpningstider, katastrofeløsninger og kompensasjon for manglende oppfyllelse av tjenestenivå.

I tilfelle mangelfull levering av løpende ytelser som er omfattet av tjenestenivå, kan Kunden kreve avviks-kompensasjon i henhold til kravene om tjenestenivå. Krav om avvikskompensasjon forutsetter ikke skyld fra Leverandørens side eller dokumentert tap hos Kunden. Dersom brudd på kravene til tjenestenivå er forårsaket av andre enn Leverandøren eller de Leverandøren har ansvar for, kan det ikke kreves avviks kompensasjon. Medfører en hendelse avvik fra flere krav, kan kompensasjon kun kreves for det av tjenestenivåene som gir den høyeste kompensasjonen.

Heving og erstatning

Dersom mangelen er vesentlig og den ikke er avhjulpet etter bestemmelsen i punkt 7 kan Kunden istedenfor prisavslag med 30 kalenderdagers skriftlig varsel, heve Avtalen og kreve erstatning etter punkt 10 dersom vilkårene der er oppfylt. Dersom mangelen ved utløpet av fristen er avhjulpet slik at mangelen ikke er vesentlig, bortfaller hevingsadgangen. 

8. KUNDENS MISLIGHOLD

Endring av leveringstid

Dersom Kunden misligholder sine plikter etter Avtalen og dette påvirker fremdriften eller kvaliteten på Leverandørens leveranse, har Leverandøren rett til å endre leveringstidspunkt og/eller vederlag for leveransen slik at dette reflekterer Kundens mislighold. Leverandøren kan dessuten kreve erstatning etter punkt 10.

Heving og erstatning

Dersom Kunden vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, kan Leverandøren heve Avtalen med 30 kalenderdager skriftlig varsel, og kreve erstatning etter reglene i punkt 10 dersom vilkårene for dette er oppfylt. Betalingsmislighold ut over 30 dager anses som vesentlig mislighold. Ved 

gjentatte betalingsmislighold, kan Leverandøren kreve at Kunden stiller betryggende sikkerhet for videre leveranse under Avtalen. 

9. HEVINGSVIRKNING

Hvis Avtalen heves, bortfaller partenes plikt til å oppfylle. Er Avtalen helt eller delvis oppfylt skal Leverandøren kompenseres for den jobben som er gjort og partene om mulig tilbakeføre det som er overlevert.

Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen.

10. ERSTATNING

Den skadelidte part kan kreve erstattet dokumentert, direkte tap denne har lidd som følge av uaktsomme forhold på den misligholdende parts side. Kostnader ved utbedring/retting ved rekonstruksjon av data skal ikke kunne pålegges Leverandøren dersom disse vesentlig overstiger dataenes betydning, og dataene kan gjenskapes på en enklere/rimeligere måte enn ved rekonstruksjon.

I den grad annet ikke er avtalt er hver av partenes maksimale erstatningsansvar per år begrenset til 50 % av årlig Kontraktspris eks mva.  

Partene har i intet tilfelle ansvar for indirekte tap, herunder driftstap, tapt fortjeneste, tap hos Tredjepart eller andre økonomiske konsekvenstap. 

Ved erstatningsutmålingen skal andre utbetalte eller godskrevne sanksjoner komme til fradrag i erstatningen. 

Partene har intet erstatningsansvar ut over det som er foreskrevet i dette punkt 10. 

11. VEDERLAG OG FAKTURERING

Vederlag

Alle priser i Avtalen er oppgitt eksklusive merverdiavgift. Virkninger av endring i offentlige avgifter og/eller pålegg om endring i praktisering av lover og forskrifter vedrørende slike avgifter, vil bli belastet Kunden. 

Fakturering

Lisenser vil bli fakturert årlig, med mindre annet er avtalt mellom partene.

Kunden plikter å betale innen 30 kalenderdager fra fakturadato.

Oppsigelse

Løpende avtaler blir automatisk fornyet for kommende skoleår med mindre avtalen sies opp innen 1. mai før kommende skoleår. For øvrige avtaler gjelder avtalt lisensperiode og kontrakten avsluttes ved ihh. til dette.

Leverandøren plikter å varsle Kunden ved prisendringer. Kunden plikter å varsle Leverandøren om justering i elevantall. 

Forsinket betaling

Ved forsinket betaling skal Kunden betale forsinkelsesrente i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.

12. IMMATERIELLE RETTIGHETER OG RETT TIL BRUK

Immaterielle rettigheter

Avtalen medfører ingen overføring av rettigheter, opphavsrett, databaser eller andre immaterielle rettigheter. Dette omfatter også bl.a. systemer, programvare, spesifikasjoner, brukerdokumentasjon, formater, tekniske og brukergrensesnitt, teknologi, ”know-how” og annet som hører sammen med systemene eller som leveres i henhold til Avtalen. 

Kundens rett til bruk av ytelsen

Avtalen gir Kunden bruksrett til de avtalte ytelser i avtaleperioden.  

Bruksretten gjelder normalt kun for Kunden som eget rettssubjekt dersom ikke annet er avtalt. Bruksrettighetene i henhold til Avtalen kan ikke ved salg, leie, leasing, utlån eller på annen måte overføres midlertidig eller permanent til tredjepart. 

Omfatter Leveransen programvare og/eller dokumentasjon som leveres separat fra tjeneste, får Kunden en begrenset og ikke overførbar bruksrett til programvaren med tilhørende dokumentasjon for Kundens interne bruk i sin 

organisasjon slik denne fremstod og var spesifisert ved avtaleinngåelsen. Kundens bruksrett gjelder fra levering, som definert i punkt 4, til Avtalen opphører, uansett opphørsgrunn.

Tredjeparts programvare

For å kunne anvende Leverandørens leveranse kan det være nødvendig å benytte Tredjeparts programvare. Leverandøren vil opplyse om hvilken programvare dette gjelder, og om Kunden må anskaffe slik programvare. 

Leverandøren er ikke ansvarlig for funksjonalitet, feil og mangler og annet i leveranser/produkter fra Tredjepart, uavhengig om denne anskaffes av Kunden eller Leverandøren. Kunden må overholde lisensvilkår som gjelder for Tredjeparts programvare. 

Rettigheter til data

Kunden eier de data Kunden selv er opphav til eller har rettighetene til på annen måte. Datastrukturer som dataene presenteres i er Leverandørens eiendom. 

Leverandøren kan bruke Kundens data til test- eller demonstrasjonsformål innenfor de begrensninger som følger av lov. 

Leverandøren har rett til innsyn i Kundens data, basert på ”need-to-know”-prinsippet for å kunne oppfylle sine plikter i henhold til Avtalen, herunder for å utføre support-oppgaver, feilhåndtering og problemløsning. 

Brukergenerert innhold som publiseres offentlig av bruker i løsningen, innebærer at Skolerom har bruksrett for dette. 

Kundens formål

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt eller klart følger av formålet med programvaren, kan Kunden kun benytte tjenestene for egne formål.

Skolerom forbeholder seg til å avpublisere innhold som ikke følger Skoleroms retningslinjer.

13. RETTSMANGLER

Det anses som en rettsmangel dersom Leverandøren krenker Tredjeparts opphavsrett som lenker, bilder, video og tekst. Leverandøren fraskriver seg rettsmangler for ytelser som brukeren legger inn i løsningen. Leverandøren har ikke ansvar om Tredjeparts programvare eller ytelser krenker andres opphavsrett eller andre rettigheter.

Leverandøren skal dekke Kundens idømt erstatning på direkte tap fra Tredjepart som bygger på krenkelse av slik rett som er nevnt i avsnittet over. Dette gjelder bare dersom Kunden uten ugrunnet opphold etter at denne har fått kunnskap om krenkelsen, skriftlig underretter Leverandøren om påstand om inngrep eller søksmål på grunnlag av oppstått inngrep. Leverandøren har alene rett til å bestemme hvorledes saken skal føres og hvordan alle forhandlinger om forlik eller annet oppgjør skal gjennomføres. Kunden har plikt til i rimelig utstrekning å bistå Leverandøren i saken.

Leverandøren er ikke ansvarlig overfor Kunden for krav som oppstår på grunn av kontraktsstridige inngrep fra Kunden eller noen som denne er ansvarlig for, eller som er forårsaket av at Leveransen er anvendt på en måte som ikke er avtalt eller for øvrig ikke er forutsatt av partene.

14. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

Dersom Avtalen omfatter behandling av personopplysninger, er Kunden å anse behandlingsansvarlig og Leverandøren anses som databehandler etter personopplysningslovgivningen. Kunden er ansvarlig for at det foreligger grunnlag, samtykker og eventuell konsesjon for behandling av personopplysninger etter Avtalen.

Behandling av personopplysninger av Leverandøren for Kunden reguleres av egen databehandleravtale som er inntatt som bilag 7 til Avtalen. 

15. KONFIDENSIALITET 

Det som er bestemt i dette punkt 15 gjelder også etter Avtalens opphør, uansett opphørsgrunn.

Taushetsplikt

Partene har taushetsplikt om forhold som disse blir kjent med som følge av Avtalen. Taushetsplikten skal ivaretas også i eventuelle feilsituasjoner. Hver av partene har ansvaret for eventuelle feilopplysninger.

Begge parter, og andre som disse svarer for, forplikter seg til hemmelighold av taushetsbelagt informasjon, blant annet ved: 

  1. Ikke å meddele til eller på annen måte avsløre slik informasjon for Tredjepart, 
  2. å behandle slik informasjon forsvarlig å overholde taushetsplikt om systemer og driftsopplegg, samt dokumentasjon vedrørende Leveransen dersom ikke annet er skriftlig avtalt,
  3. å beskytte informasjon om innholdet av Avtalen, samt annen informasjon som åpenbart er av konfidensiell karakter eller kan skade eller volde ulempe for noen av partene dersom den blir kjent,
  4. å sørge for å ta nødvendige forholdsregler overfor ansatte eller andre for å forhindre at konfidensielle opplysninger blir spredd,
  5. å tie om noens personlige forhold,
  6. å begrense personers tilgang til informasjon av konfidensiell karakter i omfang og detaljgrad, ut fra det behov som er nødvendig for at vedkommende skal kunne utføre pålagte/avtalte tjenester («need-to-know» prinsippet).

Taushetserklæring

Hver av partene skal ved behov sørge for at personer som i sitt arbeid eller på annen måte får kjennskap til taushetsbelagt/konfidensiell informasjon undertegner en taushetserklæring. 

16. PARTSSKIFTE OG OVERDRAGELSE

Partene kan bare overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen med skriftlig samtykke fra den annen part. Slikt samtykke kan bare nektes hvis saklig og rimelig grunn foreligger. 

Rett til vederlag etter Avtalen kan fritt overdras. Slik overdragelse fritar ikke vedkommende part fra hans forpliktelser og ansvar etter Avtalen.

17. FRITAKELSESGRUNNER (FORCE MAJEURE)

Dersom det inntrer forhold utenfor en parts kontroll som denne ikke burde ha forutsett da Avtalen ble inngått og som denne heller ikke med rimelighet kan ventes å overvinne eller avverge virkningene av, suspenderes partenes rettigheter og plikter så lenge forholdet varer. Herunder gjelder dette i tilfelle streik, lockout, pandemi, krig, kabelbrudd, brann, vannskade, terrorhandlinger, kommunikasjonsstans eller lignende. Tilsvarende gjelder for forhold hos partenes underleverandører.

Den part som vil påberope seg fritakelsesgrunn etter denne bestemmelsen skal så snart som mulig gi den annen part skriftlig varsel om forholdet.

I tilfelle av fritakelsesgrunn skal hver av partene dekke egne omkostninger som skyldes forholdet.

Ved fritakelsesgrunn kan Avtalen ikke bringes til opphør uten den rammede parts samtykke, med mindre situasjonen vil være av et slikt omfang eller lengde at fastholdelse av Avtalen vil virke klart urimelig overfor kontraktsmotparten.

18. ENDRINGER OG TILLEGG

Endringer til disse Generelle Kontraktsvilkår kan kun gjøres ved at endringene inntas i bilag 5 til Avtalen med henvisning til de/det punkt i Avtalen som endres. 

Endring av Avtalen etter avtaleinngåelse kan kun gjøre dersom begge parter er enig om endringen og slik endring gjøres skriftlig og inntas i bilag 6 med henvisning til de/det punkt i Avtalen som endres. 

19. VARIGHET, OPPSIGELSE MV.

Avtaler utløper automatisk ved utløp av kontraktsperioden med mindre det er en løpende avtale.

Ved løpende avtale må avtalen sies opp innen 1. mai før kommende skoleår. 

Ved opphør av Avtalen kan Kunden ta ut rapporter i pdf- og/eller word-format før tilgangen stenges. Leverandøren lagrer Kundens data en periode, og vil deretter slette dataene uten forvarsel.  

20. REFERANSE MV.

Leverandøren kan bruke Kunden som referanse i markedsføring etter avtale med Kunden.

21. LOVVALG OG TVISTER

Partenes rettigheter og plikter etter Avtalen reguleres av norsk rett. 

Oppstår det tvist mellom partene om tolkingen eller rettsvirkningene av denne Avtalen skal dette søkes løst ved forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke frem innen én måned, kan hver av partene bringe tvisten inn for norske domstoler for endelig avgjørelse.