Læreplantilkobling

Fag

KRLE

Samfunnsfag

Naturfag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kjennskap til religioner og livssyn
  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Kropp og helse
  • Muntlig kommunikasjon
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språket som system og mulighet

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Target Kompetansemål

2. trinn
Naturfag
  • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
2. trinn
Naturfag
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
  • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
4. trinn
KRLE
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Norsk
  • beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Speideren liker å få til situasjoner

Visste dere at det det er veldig viktig for oss å klare å få til å løse situasjoner som vi synes er vanskelige? Det vokser speideren seg stor. Den liker å få til ting. Det skal du få lære mer om i Hjernelæring.

Figur som speider

Fortellingen om rottejenta

Det var en liten jente som skulle på julefest. Den lille jenta kledde seg ut som en liten rotte. Da hun kom på julefesten var alle barna kledd ut som små nisser. De andre barna lo og pekte på da den lille rottejenta, “hvem er du, er du en rotte, så ekkelt” sa de.

Da så den lille jenta på dem og sa med klar stemme, har dere ikke fått med dere noen ting, vet dere ikke at det bare er rottene som er oppe om natten når julenissen kommer, nissebarna sover jo. Så hoppet hun glad og fornøyd inn på festen.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Å få til noe kan kalles mestring

Den lille jenta kunne blitt skikkelig lei seg når de andre ertet henne for at hun hadde kledd seg ut som en liten rotte. I stedet for klarte den lille jenta å gjøre det til noe bra og barna sluttet å erte henne.

Den boblende følelsen

Det å få til det som den lille jenta klarte der, gir oss en veldig god følelse inni oss. Vi blir glade av få til vanskelige ting, enten det er å lære oss å sykle, bli med leken eller stoppe noen som erter oss.

Øvelse på situasjoner gjør mester!

Det er viktig for oss å lære å løse vanskelige situasjoner. Vi kan øve først sammen med en voksen og deretter alene på hva vi kan gjøre i ulike situasjoner som er litt ekstra vriene.

Øvelse gjør mester, så bli med å øv da vel!

 

Fortell Hjernus om uken din


Siden vi mennesker synes det er lettere å fortelle om hyggelige ting enn vanskelige ting så kan du øve deg på å fortelle Hjernus om en av de mange gangene Den kloke hjalp deg. Skriv et par ord på tegningen.

Du må gjerne vise det til en voksen også.

Fortell Hjernus

Få flere gratis ressurser hos Hjernelæring

 

Tekst: Kjersti Corneliussen / Hjernelæring

Illustrasjoner: Hjernelæring / Getty Images