Læreplantilkobling

Fag

Naturfag

Mat og helse

Core Kjerneelementer

  • Berekraftige matvanar og berekraftig forbruk
  • Jorda og livet på jorda
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Helsefremjande kosthald
  • Mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Target Kompetansemål

4. trinn
Mat og helse
  • fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa
4. trinn
Mat og helse
  • utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid
4. trinn
Naturfag
  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
4. trinn
Naturfag
  • delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
7. trinn
Mat og helse
  • vise samanhengar mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse
7. trinn
Mat og helse
  • utnytte matvarer og restar frå matlaging og reflektere over eige matforbruk
7. trinn
Mat og helse
  • utforske og presentere tradisjonelle norske og samiske metodar for å konservere mat på og kunne fortelje om råvarene som blir konserverte

Er du på bærtur?

Hvor ofte er du på bærtur? Her i Norge har vi massevis av deilige bær som vi kan plukke i naturen. Det er helt gratis, og inneholder masse god smak og næringsstoffer. Enkelte har hemmelige bærplukkesteder som de ikke avslører. Dette gjelder nok spesielt molter. Har du et hemmelig sted på fjellet, eller i skogen, der du plukker bær?

Accessibility icon Er du på bærtur?

Være på bærtur

På sensommer og høst er det mange som bokstavelig talt er på bærtur. De plukker ulike typer skogsbær som blåbær, tyttebær og molter.

Ellers brukes uttrykket «å være på bærtur» om at man har misforstått noe kraftig, eller går i helt feil retning. Dersom noe er «bare blåbær» derimot – ja, da betyr det at noe er veldig lett og enkelt.

Bærtur

Blåbær

Blåbær kjenner de fleste fordi den vokser over store deler av landet. Mange sanker blåbær selv i skogen, men blåbær dyrkes også kommersielt. Det er som regel disse vi kan kjøpe i butikken. Bærene er ofte større enn de du finner i skogen.

Blåbærene brukes til syltetøy og safting.  Kanskje spiser du pannekaker med blåbærsyltetøy?

Bærene kan også tørkes eller fryses. Før i tiden brukte man blåbær i folkemedisinen for å stoppe diaré. Da kokte man bærene. Men spiser du friske bær, kan det også hjelpe.

Blåbær inneholder mye vitamin C og er svært rike på antioksidanter.

Antioksidanter

Forskere tror antioksidanter beskytter kroppen mot bakterier og virus. Selv om kroppen lager antioksidanter, anbefales det å få i seg slike gjennom maten.

Når kroppen forbrenner oksygen, produseres det noe som kalles frie oksygenradikaler. Blir det for mye av disse, kan de skade celler og arvestoff.

Det er dette du ser om du deler et eple i to. Da blir overflaten fort brun etter at den blir utsatt for oksygenet i lufta. Antioksidantene er kroppens eget forsvar mot disse radikalene.

Bær inneholder masse antioksidanter.

Blokkebær

Blokkebær ligner ganske mye på blåbær, men er ikke like populære.

De kan brukes til syltetøy og saft.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!