Kunsten å overbevise

Ordene noen bruker. Måten noen sier noe på. Dette er to måter å påvirke deg på. Det kalles retorikk. Det er en 2000 år gammel kunst som alle kan bruke. Du også! 

Hva er retorikk?

Retorikk kommer fra Hellas. Det betyr talekunst. I dag bruker vi det om hvordan man kan overbevise andre. Filosofen Aristoteles sa at det handlet om å høre noen fortelle om en sak før man bestemmer seg for om man er enig. Det er fem punkter som er viktige for å skrive en god tale. Og det er tre ulike måter å prøve å overbevise på.  

Form og fasong

For at du skal virke som om du har peiling på det du snakker om, så er det fem punkter du bør følge:  

1. Samle gode argumenter. Tenk gjennom hva du vil snakke om, og samle på alle argumentene du kommer på.

2. Rydd opp! Tenk deg at du sorterer sokkene dine, og du kaster alle de slitte og ødelagte sokkene. Da sitter du igjen med de som er gode. Til slutt må du pare opp de som hører sammen. Nå skal du gjøre det samme med argumentene dine: Behold de gode og kaste de dårlige. 

3. Finn din stil. Hvordan vil du presentere saken din? En tale, en tekst i en avis? Her må du også bestemme hvilken teknikk du vil bruke.  

4. Lær det utenat! Folk tror mer på deg hvis du kan det du skal si. Her er det bare å øve slik at du kan det meste utenat.  

5. Hvordan skal det serveres? Hvordan skal stemmen din være? Skal du bevege deg eller stå stille?  

Down arrow

1 / 5

Down arrow

Tre bevis

For å overbevise noen må du snakke til hodet, til hjertet og til hendene. Dette kaller vi etos, patos og logos. Dette kan du bruke i dine tekster. Du kan også bruke det for å finne ut hvordan andre prøver å overbevise deg om noe.  

Etos – å være troverdig

Det er lett å tro på mennesker med makt. På mennesker som er eksperter på noe. På gode kilder. Aristoteles mente at etos handler om hvor smart du virker, om du virker som en man kan stole på, og hvor ærlig du virker. Etos er viktig for lærere og politikere. 

Denne reklamen er et godt eksempel på bruk av etos. 

Patos – å snakke til hjertet 

Du må virke menneskelig. Patos handler om å få de som hører deg til å føle noe. Hvis du klarer dette så vil de gjøre det du vil at de skal gjøre. Dette er viktig for en general som skal sende soldater ut i krig, organisasjoner som vil samle inn penger og politikere som vil at du skal stemme på dem. 

 

Her har vi et reklameeksempel som forsøker å vekke følelsene dine.

Logos – aha! Det høres lurt ut!

Logos handler om at det virker lurt, fornuftig og sannsynlig. Her kan man bruke tall eller andre eksperter. Logos er viktig for forskere, organisasjoner som vil samle inn penger og politikere som vil at du skal stemme på dem.

At alt man gjør blir bedre med musikk – det er vel en logisk påstand?

Hvorfor er det viktig i dag?

Det er kjempesmart å bruke retorikk når man virkelig vil overbevise noen. Dette er ikke bare noe gamle menn drev med for 2000 år siden. Faktisk er det kanskje enda viktigere i dag.

Vær kritisk 

På Aristoteles sin tid så verden litt annerledes ut enn den gjør i dag. Da kunne man høre en politiker snakke til en gruppe mennesker på et torg. I dag er det lyd, bilder, mennesker overalt som prøver å overbevise oss om noe. Selge oss noe. Påvirke oss. Og det er mange som virker både troverdige og ekte. 

Hvor møter man retorikk i dag?

Når en politiker forteller oss noe. Eller når en organisasjon eller en person virkelig brenner for en sak. Disse bruker retorikk for at du skal lytte til dem. De vil at du skal tro på dem og støtte dem. Noen av talene blir husket lenge, fordi de var spesielt gode.

Kilder:

  • Svendsen, Lars Fredrik Händler; Grue, Janretorikk i Store norske leksikon på snl.no.
    Hentet 7. oktober 2020 fra https://snl.no/retorikk

 

Bilder- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images / Sensodyne NO – YouTube
    6. Getty Images / Talkmore – YouTube
    7. Getty Images / Telia Norge – YouTube
    8. Getty Images
    9. Getty Images
    10. European Parliament (CC BY 2.0)