Læreplantilkobling

Fag

Samfunnskunnskap

Samfunnsfag

Core Kjerneelementer

  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Demokratiforståing og deltaking
  • Berekraftige samfunn
  • Undring og utforsking
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Undring og utforsking
  • Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking
  • Identitet og livsmeistring
  • Medborgarskap og berekraftig utvikling

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

7. trinn
Samfunnsfag
  • samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn
7. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
7. trinn
Samfunnsfag
  • presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet
10. trinn
Samfunnsfag
  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
10. trinn
Samfunnsfag
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
10. trinn
Samfunnsfag
  • utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
10. trinn
Samfunnsfag
  • vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
  • vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
  • vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
  • utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar

Ord og bilder
som våpen

Under 1. verdenskrig (1914–1918) ble propaganda en viktig del av krigføringen. Militære ledere oppdaget at propaganda betydde vel så mye som de militære troppenes innsats på slagmarken. De forsto at bevisst påvirkning med ord og bilder formet bestemte holdninger og oppfatninger av fienden, og det var viktig for rekrutteringen av soldater.

📷  Plakat fra 1917 som skulle rekruttere amerikanske soldater til 1. verdenskrig. Kunstner: James Montgomery Flagg (1877–1960).
Plakat med teksten "I want you for U.S.A. Army" og bilde av Uncel Sam som peker mot deg, som ble brukt for å rekruttere amerikanske soldater under 1. verdenskrig.
Mørk murvegg

«Stans tyskerne!»

England pøste ut propaganda til de landene som ikke deltok i 1. verdenskrig – de nøytrale landene. Disse landene ble fôret med skrekkhistorier om den tyske krigføringen. England og deres allierte kjempet en krig for å «gjøre slutt på alle kriger». Det var viktig å få støtte fra flest mulig for å bekjempe tyskernes ønske om å danne en stor militærstat i Europa. Mot slutten av krigen ble USA også redd for at Tyskland skulle okkupere dem.

📷  Amerikansk propagandaplakat fra 1917 som viser Tyskland som en gal gorilla som tramper inn i USA.
Kunstner: Harry Ryle Hopps (1869–1937).
Plakat fra 1917 der Tyskland fremstilles som en gal gorilla med en halvnaken kvinne i den ene armen, og en bloddryppende klubbe i den andre.
Mørk murvegg

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!