Læreplantilkobling

Fag

Samfunnsfag

Naturfag

Core Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Teknologi
  • Energi og materie
  • Undring og utforsking
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Berekraftige samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Demokratiforståing og deltaking

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

7. trinn
Naturfag
  • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
7. trinn
Samfunnsfag
  • samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn
7. trinn
Samfunnsfag
  • utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
7. trinn
Samfunnsfag
  • gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
7. trinn
Samfunnsfag
  • presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet
10. trinn
Naturfag
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Naturfag
  • drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
10. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
  • utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Fra hav til vei

Da de første menneskene bosatte seg i Norge, var havet den viktigste veien. Norges kyst er mer enn 2000 kilometer lang. Her har det reist mennesker i over 12 000 år. Havet fraktet mennesker, dyr og handelsvarer.

Med tiden forstod kongene at de kunne lage veier på land. Veiene ble først bare brukt til hester og folk. På 1600-tallet ble veiene også brukt til hest og vogn.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Vei og fjord

Fra hav til jernbane

Frem til 1800-tallet foregikk det meste av transport på sjøen. I 1854 kom den første jernbanen til Norge, og en del av transporten ble flyttet over på land.

📷  Kylling bru på Raumabanen.

I Norge er det vanskelig å bygge jernbane. Topografien (terrenget) i Norge er utfordrende på grunn av høye fjell og dype daler.

Har du tatt toget fra Oslo til Bergen (Bergensbanen), eller fra Dombås til Åndalsnes (Raumabanen), har du kanskje latt deg imponere av både arkitektur og utsikt.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Kylling bru på Raumabanen

Fra jernbane til bil og fly

Utover på 1900-tallet kjøpte flere og flere bil i Norge. Det gjorde at veiene måtte bli bedre. I et land som Norge er det å bygge vei veldig kostbart. En meter vei kan koste mellom 60 000 og 220 000 kroner.

Det er mye trafikk i Norge, og det settes av mye penger til veibygging. Mange høye fjell, flere tusen øyer, dype fjorder og masse skog gjør veibygging krevende.

Skal du bruke minst mulig reisetid, er fly et godt alternativ. Vi har nesten 50 flyplasser i Norge. Noen av dem ligger ganske værhardt til.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Er det dyrere å bygge veier i  Norge enn i Sverige og Danmark?

I 2017 påstod Statens vegvesen at veibygging i Norge kostet omtrent det samme som i Sverige og Danmark. Det var ikke forskere og politikere helt enige i. De mente at veier i Norge var 50 prosent dyrere enn i nabolandene våre.

📷  Trollstigen i Møre og Romsdal

Statens vegvesen utviklet dermed en metode for å sammenligne prisen på bygging av nye veier. Arbeidet er gjort i samarbeid med veidirektoratene i Sverige og Danmark.

Prisen for å bygge motorvei er omtrent den samme i Norge som i Sverige og Danmark, mener Statens vegvesen.

Det eneste Statens vegvesen fant ut var dyrere i Norge, var lønningene.

Enkelte veiprosjekter i Norge kan bli mye dyrere enn i nabolandene. Andre prosjekter kan bli dyrere i Danmark. Det samme kan skje i Sverige.

Hvordan fremtidens priser blir, vet vi ikke.

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Trollstigen

Naturlige utfordringer

Norge er et land med variert natur. Vi har små øyer, dype daler, mørke skoger, høye fjell og mystiske myrer.

I et slikt land er det utfordrende å bygge bilveier, gang- og sykkelstier og jernbane.

Mange har valgt å sykle eller å gå, fremfor å bruke bil. Trikk, T-bane og moped er også ganske populært. Bruken av elsparkesykler og elsykler økte kraftig. Til tider skapte det mange trafikkfarlige situasjoner. I juni 2022 ble elsparkesykkel regnet som et kjøretøy på linje med biler og motorsykler. Alle som eier en elsparkesykkel må derfor ha personforsikring innen 1. januar 2023.

Mange velger noe annet enn bil. De sykler eller går for å få bedre helse. Andre tenker miljøvennlig, og andre igjen orker ikke å stå i kø til og fra jobb.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Fjellvei i Norge

Hvorfor gidder vi ikke å bruke beina?

Ja, det er mange oppoverbakker i Norge. Men sannsynligvis like mange nedoverbakker. Topografien i Norge gjør at mange velger transportmidler som gør det enkelt å komme seg frem.

Mange ønsker å kutte ut bilen, men orker ikke å gå eller sykle. Da har elsykkel eller elsparkesykkel blitt et naturlig valg i byer og tettsteder.

Hva gjør dette med helsa vår? Hva gjør det med trafikkbildet? Er elsparkesykkel en motegreie, eller har den kommet for å bli?

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Sparkesykkel

Kilder:

  • Nordahl, Rasmus S.; Hoff, IngeVei
    Hentet 2021 M10 25 fra Store norske leksikon på snl.no.
    https://snl.no/vei

Bilde- og videorettigheter:

  1. Getty Images
  2. Getty Images
  3. Getty Images
  4. Getty Images
  5. Getty Images
  6. Getty Images