Undervisningsopplegg til Norsk-ish
Helin, Amrit og Fariba prøver å finne seg selv og veien i hver sin verden sterkt preget av to ulike kulturer. Fellesnevneren for alle er behovet for å være “norske nok”, samtidig som tilhørigheten til egen etnisitet og foreldrenes kultur er essensiell for identiteten.
I denne undervisningspakka om NRK-serien Norsk-ish skal vi se på fire utvalgte scener i noen refleksjonsartikler. I tillegg har vi laget fire separate undervisningsopplegg – alle relevante for flere av kjerneelementene! Jobb dere gjennom den én etter én, eller velg ut et klipp som bærer tematikken dere ønsker å svinge innom.
Artiklene, oppgavene og klippene står fint alene og krever ingen forkunnskap til serien. Men har du tid kan du selvsagt ta elevene gjennom hele sesong 1 – her er det masse fine diskusjoner å hente!
Norsk-ish: Men Eda er jo gravid!
Helin har lovet å stille som støtte når lillesøster Eda skal fortelle foreldrene om sin graviditet. Hun har selv alltid vært svært pliktoppfyllende overfor de tilsynelatende store forventninger til henne, og møter opp med en antagelse om hvordan samtalen kommer til å ende. Hvordan skal hun kunne ivareta Eda i dette?
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Norsk-ish: Be ham holde kjeft, vel?!
Fariba har kranglet med sin far og ventilerer med vennene sine på kvelden. Tina, kjæresten til Amrit, stiller seg uforstående til hvordan Fariba gidder å ta imot så mye kjeft fra faren sin. Alt dette pratet om eib! Det er vel bare for henne å be ham holde kjeft?
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
Norsk-ish: Bodd lenge i Norge?
Helin har dristet seg på en Tinder-date. Daten starter med en masse kleine spørsmål, og topper seg når Helin for spørsmålet om hvor lenge hun har bodd i Norge.
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
Norsk-ish: Fariba får passet påskrevet
Fariba har landet på Gardermoen og skal gjennom passkontrollen. Tjenestemannen i skranken spør hvor hun kommer fra. Er det mulig?! Det hører jo ikke dagens samfunn til lenger? Det er vel nokså gammeldags og konservativt å spørre om?!
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Undervisningsopplegg til «Norsk-ish»
Norsk-ish: Men Eda er jo gravid?!
En sti om tradisjon, kultur og kulturkollisjon.
Norsk-ish: Fariba får passet påskrevet
Et undervisningsopplegg om fordommer og forventninger.
Norsk-ish: Bodd lenge i Norge?
En læringssti om Norge som en multikulturell smeltedigel.
Norsk-ish: Be ham holde kjeft, vel?!
En sti om rollekonflikt, samt formelle og uformelle regler.
Relaterte undervisningsopplegg
Vil dere jobbe mer med temaet? Her under finner dere noen relaterte opplegg som er ypperlige som forlengelse av arbeidet med Norsk-ish .
Når kulturer smelter sammen
En læringssti som tar for seg hva som skjer når ulike kulturer smelter sammen i et samfunn. Hvordan blir identitet, levesett og kulturuttrykk påvirket?
Hvem innvandrer til, og hvem utvandrer fra Norge?
I denne læringsstien skal elevene jobbe med innvandring og utvandring i Norge.
En læringssti som tar for seg de store endringene i Norge fra å være et jordbrukssamfunn til å bli et teknologisamfunn.
Fritidsaktiviteter til alle!
En læringssti som tar for seg sosial ulikhet og utenforskap og drøfter sammenhengen mellom disse.