Ungdom og rus
Trass i gruppepress, dårlege førebilete, misvisande informasjon og vanskelege dagar – valet er ditt! Dette undervisningsopplegget er utvikla i samarbeid med Juvente. Det gir deg grunnlaget du treng til å ta gode val og høvet til å reflektera over haldningane dine til rus og rusmiddel, slik at du kan seia «Ellers takk!»
Læringsstiar
Kva påverkar haldningane våre til rus? Kvifor bruker nokon rusmiddel? Kva følgjer kan rusbruk få for den enkelte og samfunnet samla sett? Korleis ta gode val, finne stemma si og stå for valet? Her finn du undervisningsopplegg med artiklar, forteljingar, oppgåver og aktivitetar som fremjar refleksjon.
Kven bestemmer kva som er kult?
Rusa på livet – eller rusmiddel?
Comeback-kongen!
Comeback-kongen har alltid det rette, kjappe svaret på lur. Dei fleste av oss har opplevd å bli sett til veggs og mangla ein kjapp replikk når du treng det som mest – som til dømes når du vil seia «Nei takk!» til alkohol eller ulovlege rusmiddel. Kongen over comebacks er her for å hjelpa deg!
Oppgaver
Nedenfor finner du en rekke oppgaver og aktiviteter knyttet til undervisningsopplegget om ungdom og rus. Trykk på hvert bilde og les om hva oppgaven handler om før du går til oppgaven.
Ungdom og rus – forhåndsvisning – NN
Val 3: Rus i sosiale medium
Val 3: Rus i sosiale medium
Det finst mange filmar og seriar som viser til bruk av ulovlege rusmiddel og rusmisbruk. Finn eit døme på dette, og undersøk korleis rusmidla og rusmisbruk blir presenterte i denne filmen eller serien. Drøft deretter framstillinga i grupper.
Snakk med nokon når livet er vanskeleg
Snakk med nokon når livet er vanskeleg
Det finst innhald på nett som refererer til bruk av ulovlege rusmiddel og rusmisbruk, og mange unge ser dette. Diskuter følgja av dette i grupper.
Å snakka med nokon når ein har det tungt og vanskeleg hjelper. Finn ut kven unge kan snakka med, og lag ein digital plakat med informasjon. Hjelp unge å finna fram til støtta dei treng.
Kva ser du?
Sit saman i par. Beskriv først kva de ser på bileta, og svar på spørsmåla. Endrar de oppfatning av dei første bileta når de ser dei siste?
Din eigen Comeback-konge!
Din eigen Comeback-konge!
Korleis ser comeback-kongen din ut? Og endå viktigare: Kva comeback-setningar har denne kongen? Finn favoritt-comebacket ditt for å seia «Ellers takk», til rus.
Omgrep
I denne oppgåva skal du visa kva du assosierer med ulike omgrep knytt til rus. Du kan nytta tekst, bilete, lydopptak og/eller musikk til å formidla assosiasjonane dine.
Sal og kjøp på nett og i sosiale medium
Sal og kjøp på nett og i sosiale medium
I denne oppgåva skal de reflektera over moglege konsekvensar av sal og kjøp av narkotika på nett og i sosiale medium.
Aktivitet – Sant eller usant
Aktivitet – Sant eller usant
Denne aktiviteten gjer klassen saman. I oppgåva finst ti påstandar om cannabis, som blir vist på storskjerm. Reis deg om du trur påstanden stemmer, bli sitjande om du ikkje trur han stemmer.
Val får konsekvensar
Hald fram denne forteljinga om ein ungdom som skal på fest, i to ulike spor. Eit utan rus og eit med rus. Kva konsekvensar får valet om å drikka/rusa seg eller ei for ungdomen? Jobb i grupper. Skriv kvar deira fortsetjing, og les deretter høgt for kvarandre.
Eit bilete seier meir mer enn tusen ord
Eit bilete seier meir mer enn tusen ord
Å rusa seg om ein har det vanskeleg, gjer alt verre. Så kvifor gjer nokon det likevel? Les introduksjonsteksten. Studer deretter bileta, tenk over titlane til bileta, og svar på spørsmåla.
Reisa til kokainen
Lag ei forteljing om reisa til kokainen, frå kokablad, til ulovleg produksjon til smugling, sal og kjøp. Flett inn historia til menneska som er involverte i kokain-verksemda i forteljinga. Korleis er det å vera kokabonde, løpargut eller smuglar? Korleis påverkar kokain samfunn og menneskelagnader?
Val 2: Rus i film og seriar
Val 2: Rus i film og seriar
Det finnes mange filmer og serier som viser til bruk av ulovlige rusmidler og rusmisbruk. Finn et eksempel på dette, og undersøk hvordan rusmidlene og rusmisbruk presenteres i denne filmen eller serien. Drøft deretter fremstillingen i grupper.
Kva påverkar unges forhold til rus?
Kva påverkar unges forhold til rus?
I denne diskusjonskafeen skal de drøfta fem påstandar om korleis unges haldningar og forhold til rus kan påverkast av musikk, film og sosiale medium.
Russe(u)kultur?
I denne diskusjonskafeen skal de drøfta fem påstandar og refleksjonar knytt til russekultur og rusbruk.
Brev til ein ven
Lag eit støttande brev til ein tenkt ven som har det vanskeleg. Tenk over korleis du sjølv hadde ønskt å bli møtt og vareteke om du hadde det vanskeleg. Du kan velja om du vil skriva brevet eller lesa det inn. Legg gjerne til bilete, emojiar, musikk eller anna du synest passar.
Comeback-kongen – Gode råd når livet luggar
Comeback-kongen – Gode råd når livet luggar
Finn comeback som gir gode råd i staden for dårlege. Kva råd vil du gi til unge når livet luggar? Finn fram post-it-lappar for idémyldring og tenk over ideane som kjem fram.
Val 1: Rus i musikken
Det finst mange låtar der tekstane viser bruk av ulovlege rusmiddel og rusmisbruk. Finn ein slik tekst, og analyser teksten. Drøft deretter innhaldet i grupper.
Kvardagslykke med Comeback-kongen
Kvardagslykke med Comeback-kongen
I denne leiken med Comeback-kongen skal de finna kjappe svar (comeback) om kva ein kan gjera for å oppleva ei verkeleg lykkekjensle.
Kva bør hovudpersonen gjera?
Kva bør hovudpersonen gjera?
Kva gjer ein når ein opplever drikkepress? Her finn de tre korte tekstar med situasjonar der hovudpersonen må ta sjølvstendige val og stå for dei. Løys oppgåvene knytt til kvar situasjon i små grupper.
Omgrep og assosiasjonar
I denne oppgåva skal du visa kva du assosierer med ulike omgrep knytt til lykke. Du kan nytta tekst, bilete, lydopptak og/eller musikk til å formidla assosiasjonane dine.
Aktivitet – Har du lyst, har du lov?
Aktivitet – Har du lyst, har du lov?
Klassen gjer denne aktiviteten saman. I oppgåva finst sju påstandar knytt til lova og rusmiddel, som blir viste på storskjerm. Reis deg om du trur påstanden stemmer, bli sitjande om du ikkje trur han stemmer.
Aktuelle tekstar
For å ta gode val treng du påliteleg informasjon og høve til å reflektera. Her finn du artiklar i 3 lesespor og forteljingar som opplyser og oppklarer, og samtidig opnar for refleksjon. Trykk på teksten for å lesa meir om han.
Sanningar og løgner om kokain og kokainbruk
Det vert spreidd mange løgner om kokain og kokainbruk, og skal unge ta val dei kan stå inne for, er første steget eit godt grunnlag for å vite kva ein gjer. Då treng dei relevant, etterretteleg og påliteleg informasjon.
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
I verste fall
Rusmiddel og rusbruk er strengt regulert for å verne oss og samfunnet vårt. Kva seier eigentleg lova, og kva slags straff kan ein få om ein bryt ho? Kva er forskjellen på lovlege og ulovlege rusmiddel? Lat oss sjå nærare på dette.
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
Innafor – lover og normer
Sjølv om lova er tydeleg og forventningane til storsamfunnet klare, opplever mange unge krysspress og gruppepress når det gjeld rus. Då er det fint å vere klar over kva som er lov og ikkje lov, og ikkje minst hugse at valet til sjuande og sist er ditt.
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
Guten med blikket vendt ned
I denne forteljinga møter vi ein ung gut som har det vanskeleg. Han har vakse opp med rusmisbruk i familien, og kjenner derfor godt til dei negative følgjene rusmisbruk får for både den som rusar seg og dei rundt. Trass i dette vurderer han sjølv å ruse seg. Kva trur du guten vel å gjere?
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1 SF
Norsk
reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG2 YF
Norsk
reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
Kva no?
Her finn du to korte historier om ungdommar som har eit dilemma. Nokre gonger er det vanskeleg å ta eit sjølvstendig val. Då er det lurt å ha tenkt gjennom moglege scenario på førehand.
Fag
KRLE
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Falsk lykke
Lykke kan ikkje kjøpast, og du finn henne garantert ikkje i botnen av ei flaske. Tvert imot kan rus i verste fall føre til ulykker og ulykkelege lagnader.
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Stine eller Fylle-Stine (aka Fyllesvinet)
I denne forteljinga møter vi ei ung jente som er på veg ned ein vanskeleg veg. Ho drikk stadig oftare. Undervegs i forteljinga finn du refleksjonsspørsmål om det som skjer i historia og vala jenta tar.
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1 SF
Norsk
reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG2 YF
Norsk
reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
På veg til festen
Fag
KRLE
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Eit rush av lykke
Kva gjer deg glad? Denne teksten listar opp ulike små og store aktivitetar, opplevingar og relasjonar som gir oss glede og lykkekjensle. Reflekter over kva som gir deg glede, og bruk denne kunnskapen til å gjere meir av det som gjer deg glad.
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering