
Temaer i geofag:
Vi deler inn geofag i syv temaer for å gi både lærere og elever en tydelig struktur som samsvarer med kompetansemålene i læreplanen. Temaene dekker sentrale sider ved faget – fra feltarbeid, naturfarer og jordsystemer til modellbruk og menneskets rolle i naturen – og bidrar til en dypere og mer helhetlig forståelse av geofaget.
🔒 = kommer snart

Jordas sfærer
Jordas systemer er atmosfæren, hydrosfæren, biosfæren, litosfæren og kryosfæren. I dette temaet utforsker vi hvordan disse sfærene påvirker hverandre, og hvordan endringer i ett system kan få konsekvenser i et annet.

Værsystemer og jordas kretsløp
Vi undersøker hvordan strålingsbalanse, rotasjon og trykkforskjeller driver den globale sirkulasjonen, og hvordan værsystemer utvikler seg. Gjennom værkart og analyser lærer vi å tolke atmosfærens dynamikk.

Klimasystemet i endring
Klimasystemet i endring handler om hvordan vi påvirker og påvirkes av naturen, og hvordan vi kan møte klimaendringer og naturfarer gjennom kunnskap og bærekraftig forvaltning.

Bærekraftige løsninger
Hvordan kan samfunn og enkeltmennesker tilpasse seg og redusere klimaendringer? Vi utforsker bærekraftige løsninger og diskuterer hvordan energi fra hav og atmosfære kan brukes som framtidens ressurs, nasjonalt og globalt.

Naturfarer
Naturfarer i handler om hvordan vulkanutbrudd, skred, flom, jordskjelv og ekstremvær påvirker samfunnet, og hvordan vi med geofaglig kunnskap kan vurdere risiko, konsekvenser og forebygge skader.

Numeriske modeller
Numeriske modeller handler om å bruke fysiske og digitale modeller og beregninger for å utforske, forklare og presentere geofaglige prosesser og finne svar på faglige problemstillinger.

Geofaglig feltarbeid
Geofaglig feltarbeid handler om å planlegge, samle inn og bearbeide geodata på en faglig og trygg måte, med fokus på naturvitenskapelig tenkning, helse, miljø og sikkerhet.
Mer relevant innhold:
Kompetansemål (LK20) for
Geofag 2 (GFG01-02) vg2/vg3:
🔽 Vekselvirkninger i jordsystemene
Forklare samspillet mellom ulike jordsystemer og hvordan dette påvirker havet, atmosfæren og kryosfæren.
🔽 Strålingsbalanse og atmosfærisk sirkulasjon
Beskrive strålingsbalanse, strålingsfordeling og strålingspådriv, og bruke denne kunnskapen til å forstå den globale sirkulasjonen i atmosfæren.
🔽 Dynamikk i hav og atmosfære
Forklare hvordan jordens rotasjon, samt forskjeller i tetthet og trykk, påvirker bevegelser i havet og atmosfæren.
🔽 Værsystemer og værvarsling
Forklare hvordan ulike værsystemer dannes og utvikler seg på globalt, regionalt og lokalt nivå, og tolke værkart og værutvikling.
🔽 Numeriske modeller i geofag
Forklare oppbygningen og utviklingen av numeriske modeller i geofag, og beskrive deres bruk innen værvarsling, havmodellering og klimaforskning.
🔽 Klimasystem og menneskelig påvirkning
Forklare klimasystemet på ulike tidsskalaer og vurdere menneskelig påvirkning på klimaet.
🔽 Paleoklima og klimaprognoser
Forklare forskning på tidligere tiders klima og hvordan dette bidrar til prognoser for fremtidig klima.
🔽 Konsekvenser av klimaendringer
Diskutere hvordan klimaendringer påvirker individer, samfunn og økosystemer, og vurdere bærekraftige løsninger for å redusere og tilpasse seg disse endringene.
🔽 Bærekraftig utnyttelse av energiressurser
Diskutere hvordan energiressurser fra hav og atmosfære kan utnyttes bærekraftig, både nasjonalt og globalt.
🔽 Geofaglig feltarbeid
Gjennomføre feltarbeid knyttet til havet, atmosfæren eller kryosfæren, bearbeide og tolke innsamlede data, og presentere resultatene.
🔽 Naturfarer og risiko
Vurdere risiko knyttet til naturfarer som følge av fenomener i atmosfæren, havet og kryosfæren, og diskutere hvordan klimaendringer kan påvirke disse.
Har du ikke Skolerom-lisens?
Kunne du tenke deg å bruke Skoleroms innhold til geofag i din undervisning, men mangler Skolerom-lisens? Vi kan gi deg tilgang via en testbruker uten kostnad og forpliktelser.