Hvordan kan du vite det?
Har du noen gang lurt på hvor vanlig det er å snike på bussen eller å forsove seg? Tror du flest tisser i dusjen eller pusser tenner der? Tenker du at de som vokser opp i storbyer, er lykkeligere enn de som vokser opp på bygda? Det kan hende du har en mening om hva svarene er, men hvordan kan du vite det? Hvis du vil gå fra å mene, eller tro noe, til å vite, så kan du forske på det.
Hva er egentlig forskning?
Forskning er å undersøke noe på en strukturert måte ved hjelp av vitenskapelige metoder. Målet med å forske er å få mer kunnskap om verden vi lever i, se sammenhenger og forstå hvordan ting fungerer. Det er ulike metoder for forskning i naturvitenskap og samfunnsvitenskap. Men hva er forskjellene?
![Unge studenter skriver på en transparent vegg.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/08/GettyImages-925115820-1280x853.jpg)
Unge studenter skriver på en transparent vegg.
![To forskere med hjelm og mye utstyr hengende på kroppen måler diameteren på et stort mosegrodd tre.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/09/GettyImages-1353530183-1280x853.jpg)
To forskere med hjelm og mye utstyr hengende på kroppen måler diameteren på et stort mosegrodd tre.
![Spiralblokk som står på et rustikk bord sammen med en mikrofon som lener seg litt over mot blokka.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/09/GettyImages-1152194607-1280x960.jpg)
Spiralblokk som står på et rustikk bord sammen med en mikrofon som lener seg litt over mot blokka.
![Bløtkokt egg i eggeglass på et bord med eggeskall, skje og brødskiver.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/08/GettyImages-610872302-1-scaled-e1661340425393-1280x853.jpg)
Bløtkokt egg i eggeglass på et bord med eggeskall, skje og brødskiver.
Hvordan skal du gå frem når du skal forske i samfunnskunnskap?
Når du forsker i litt større skala, er det viktig at du jobber metodisk og strukturert.
- Velg en problemstilling.
- Lag forskningsspørsmål eller hypotese.
- Velg metode, planlegg og gjennomfør datainnsamling.
- Bearbeid og analyser innsamlet data.
- Gjør en oppsummering og lag en konklusjon.
- Lag en forskningsrapport og formidle resultatet.
![Blokk og papir](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2021/11/GettyImages-1184972938-1280x853.jpeg)
Blokk og papir
![Undrende, ung dame med spørsmålstegn over hodet](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/09/underende-dame-1280x765.jpg)
Undrende, ung dame med spørsmålstegn over hodet
![En gruppe studenter samarbeider rundt et bord der noen sitter og en står.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/08/GettyImages-1278978962-1280x853.jpg)
En gruppe studenter samarbeider rundt et bord der noen sitter og en står.
![Kvinnelig student går bak sine medstudenter mens hun snur seg mot oss som ser på.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/08/GettyImages-1328847023-1280x854.jpg)
Kvinnelig student går bak sine medstudenter mens hun snur seg mot oss som ser på.
![Fire sorte silhouetter med hvite spørsmålstegn foran ansiktene.](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/09/Anonyme-1280x483.jpg)
Fire sorte silhouetter med hvite spørsmålstegn foran ansiktene.
![Spørsmålstegn i snakkebobler](https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/09/sporsmåltegn-på-turkis-bakgrunn-1280x591.jpg)
Spørsmålstegn i snakkebobler
Kilder:
Bilde- og videorettigheter:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-