Kritisk lesing og mediekunnskap 

I et samfunn preget av informasjonsoverflod og rask teknologisk utvikling, må ungdom lære å navigere klokt i digitale medier. Dette handler ikke bare om teknisk ferdighet, men om evnen til å stille spørsmål, vurdere kilder og forstå hvordan språk og bilder påvirker oss.

Gjennom arbeidet med medietekster, reklame, nyheter og sosiale medier skal elevene utvikle digital dømmekraft og evnen til å tolke og analysere tekster kritisk. Dette styrker både demokratiforståelse og evnen til å delta reflektert i samfunnsdebatten. Norskfaget spiller en sentral rolle i å utvikle denne kritiske leseferdigheten.

Elevene skal vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder.

Temaets innhold:

  • Analyse av medietekster, reklame og påvirkningsstrategier
  • Arbeid med nyheter, journalistiske virkemidler og medieetikk
  • Kildekritikk og vurdering av troverdighet og formål
  • Refleksjon rundt algoritmer, ekkokamre og digitale avtrykk

Artikler

Våre artikler gir innsikt i hvordan medier påvirker oss, og hvordan vi kan tolke, analysere og forstå medietekster kritisk.

Oppgaver

Våre oppgaver utfordrer elevene til å vurdere kilder, analysere reklame, nyheter og annet medieinnhold, samt bruke kritisk tenkning i praksis.

Norsk – 8. – 10. trinn – Kritisk lesing og mediekunnskap 

Læringsstier

Gjennom våre læringsstier øver elevene i å lese mellom linjene, forstå avsenderens formål og utvikle digital dømmekraft gjennom varierte oppgaver og refleksjon.

Norsk – 8. – 10. trinn – Kritisk lesing og mediekunnskap