
Elevene skal vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder.
Temaets innhold:
- Analyse av medietekster, reklame og påvirkningsstrategier
- Arbeid med nyheter, journalistiske virkemidler og medieetikk
- Kildekritikk og vurdering av troverdighet og formål
- Refleksjon rundt algoritmer, ekkokamre og digitale avtrykk
Artikler
Våre artikler gir innsikt i hvordan medier påvirker oss, og hvordan vi kan tolke, analysere og forstå medietekster kritisk.
Oppgaver
Våre oppgaver utfordrer elevene til å vurdere kilder, analysere reklame, nyheter og annet medieinnhold, samt bruke kritisk tenkning i praksis.
Norsk – 8. – 10. trinn – Kritisk lesing og mediekunnskap

Kan man stole på overskrifter og bilder?
Læringsstier
Gjennom våre læringsstier øver elevene i å lese mellom linjene, forstå avsenderens formål og utvikle digital dømmekraft gjennom varierte oppgaver og refleksjon.
Norsk – 8. – 10. trinn – Kritisk lesing og mediekunnskap
