Gründig
Gründig spiller på ordet gründer , altså en person som har utviklet en forretningsidé og startet en egen bedrift for å gjennomføre idéen. Det er nettopp dette elevene skal lære mer om i denne modulen.
Samtidig refererer Gründig til at konseptet gir elevene en grundig innføring i arbeidslivet og hva det innebærer å starte, etablere, drive og arbeide i en bedrift.
Totalt består Gründig av 8 temaer; idé, mangfold, forretningsmodell, målgruppe, marked, etablering, roller i en virksomhet og økonomi.
Læringsstier
Her finner du læringsstier med tekster, oppgaver og aktiviteter der elevene kan fordype seg ytterligere. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom og kan arbeide med den derfra.
Gründig – entreprenørskap
Smoothie-utfordringen
Her skal du foreta en undersøkelse, analysere data og lage smoothie i etterkant.
Fag: Mat og helse
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 1: Finne en god ide
Hvis du skal starte opp en bedrift i dag, hvor begynner du og hva skal til? Hvordan kan man finne utfordringer/problemer som skal løses som utgangspunkt for en ide? Hva er motivasjonen din? Hvilken rolle vil du ha i bedriften din? Det hele starter med en god idé!
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn
Del 2: Sosialt entreprenørskap
Del 2: Sosialt entreprenørskap
Alt starter med et problem som trenger en løsning. Kanskje du har lagt merke til at noen i lokalsamfunnet ditt trenger hjelp, eller kanskje du har lært om globale utfordringer som klimaendringer eller fattigdom? Som en sosial entreprenør, handler det ikke bare om hva du gjør, men også om hvordan du gjør det. Å inkludere mangfold i bedriften din betyr at du ansetter folk med ulike bakgrunner og erfaringer. Dette kan føre til mer kreative løsninger og en sterkere bedrift. Mangfold gjør det også enklere å forstå behovene til forskjellige kunder og samfunn.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 3: Fra ide til virkelighet
Del 3: Fra ide til virkelighet
Hva er målet med idéen din? Er det å løse et problem, tilfredsstille et behov eller kanskje underholde? Tenk grundig gjennom hva du vil oppnå og hvorfor det er viktig. Dette er fundamentet i din forretningsmodell. Når du vet hva målet ditt er, tenk på hvordan du kan tjene penger på det. Vil du selge et produkt, tilby en tjeneste, eller kanskje en kombinasjon? Dette steget hjelper deg å definere hvordan din bedrift skal generere inntekter.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 4: Målgruppe og markedsføring
Del 4: Målgruppe og markedsføring
Start med å definere hvem som faktisk kommer til å bruke produktet ditt, og hvem som kommer til å kjøpe det. For eksempel, hvis du utvikler en leksehjelp-app for barn i grunnskolen, vil barna være de som bruker appen, men det er foreldrene som sannsynligvis kommer til å betale for den. Derfor må markedsføringsstrategien din appellere både til barn og deres foreldre.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 5: Har du et marked?
La oss si du vil starte en tjeneste for snømåking og hagearbeid. Det høres ut som en god idé, men hvor mange har faktisk hage i ditt område? Kanskje du må reise langt for å finne kunder, og hva vil det koste deg? Før du investerer i utstyr og tid, bruk litt tid på å undersøke om det virkelig er et behov for tjenesten din i nærmiljøet. Her ser vi nærmere på marked og markedsanalyse.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 6: Starte bedrift?
Første steg er å gi bedriften din et navn som fanger essensen av det du tilbyr og som skiller seg ut i mengden. Etter navnet er på plass, kan du designe en logo som reflekterer merkevaren din. Tenk på hvordan store merker som Nike og Apple bruker sine logoer til å bli gjenkjent over hele verden. Når du har et navn og en logo, må du registrere bedriften din. Dette innebærer å velge hvilken type selskapsform som passer for deg; et enkeltpersonsforetak for enklere administrasjon eller et aksjeselskap (AS) for større virksomheter.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 7: Finn din plass
Før du bestemmer deg for en spesifikk rolle, vurder dine egne styrker og interesser. Er du den som naturlig tar ledelsen i gruppearbeid, eller foretrekker du å arbeide bak kulissene? Kanskje du er den kreative typen som kan tenke deg en karriere innen design, eller den analytiske som trives med tall og data? Som gründer starter du kanskje alene, og må håndtere flere oppgaver fra markedsføring til regnskap. Dette kan gi deg verdifull allsidig erfaring, og du vil kanskje oppdage nye talenter hos deg selv underveis.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 8: Ha orden på økonomien
Del 8: Ha orden på økonomien
Før du kan begynne å tjene penger, trenger du startkapital. Dette er midlene du bruker til å dekke alt fra innkjøp av utstyr til markedsføringskostnader. Du kan vurdere flere alternativer for å skaffe disse pengene, enten gjennom lån fra banken, investorer eller kanskje fra egen sparekonto. Et realistisk budsjett er grunnsteinen i enhver bedrift. Det skal inkludere alle forventede inntekter og utgifter. Vær ærlig og konservativ i dine estimater for å unngå økonomiske overraskelser. Dette inkluderer alt fra lønnsutgifter til deg selv og eventuelle ansatte, til månedlige utgifter som husleie og strøm.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Oppgavebank
Her finner du oppgaver til temaet, hvor du kan se på oppgavene og eventuelt støttemateriell. Oppgavene inngår i læringsstiene. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom, og kan arbeide med den derfra.
Gründig – entreprenørskap
Finne gode ideer
Elevene skal i denne oppgaven øve på å finne gode ideer for å løse lokale, nasjonale, globale og generelle problemer. Presentasjonen inneholder noen strategier for idemyldring og flere problemstillinger. Oppgaven er en del av entreprenørskapspakken Gründig.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, VG1
Presenter din bedrift
I denne oppgaven skal elevene navngi og tegne logo ut fra en forretningside. Elevene kan enten at utgangspunkt i en forretningside de har selv eller bruke et av 12 kreative forslag til forretningsideer. De skal reflektere over merkevarebygging og hvilken betydning navn og logo har for bedriftens suksess. Oppgaven kan gjøres tverrfaglig med Kunst og håndverk.
Fag: Kunst og håndverk, Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Lag reklame
I denne oppgaven skal elevene lage annonse for et produkt eller en tjeneste. De skal tilegne seg kunnskap om reklame, markedsføring og hvordan reklame påvirker oss.
Oppgaven er tverrfaglig med kunst og håndverk, norsk og utdanningsvalg – og inngår i Gründig-serien (entreprenørskap).
Fag: Kunst og håndverk, Norsk, Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Markedsanalyse
I denne oppgaven skal elevene jobbe med å lage spørreskjemaer og gjennomføre en enkel markedsanalyse. I støttemateriellet finner de scenarier som utgangspunkt for spørreundersøkelse, samt en kort introduksjon til kvalitative og kvantitative data, og eksempel på spørreskjema. Kan med fordel også kobles til matematikk (statistikk).
Fag: Utdanningsvalg, Matematikk
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Sosialt entreprenørskap
Denne oppgaven er laget for å engasjere elever i praktiske og kreative aktiviteter som fremmer forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det utvikler deres ferdigheter i entreprenørskap og samarbeid. Oppgaven kan jobbes med tverrfaglig gjennom å knytte den til samfunnsfag og/eller KRLE.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 7. trinn
Finn din plass
I denne oppgaven skal elevene reflektere over hvilke roller man trenger å fylle i en gründerbedrift, og at kanskje en person må inneha flere roller.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Case 1: Hageklipperen
Denne oppgaven er utformet for å hjelpe elevene med å forstå grunnleggende økonomiske konsepter som faste og variable kostnader, investeringer, og balanse mellom inntekter og utgifter. Gjennom Ole sin gressklippevirksomhet, vil elevene lære om viktige aspekter av entreprenørskap. Elever vil ofte ha et urealistisk bilde av hvor mye man faktisk må ta for gressklipping for at man skal tjene penger på det.
Fag: Matematikk, Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Case 2: Smykkedesigneren
Denne oppgaven er utformet for å hjelpe elevene med å forstå grunnleggende økonomiske konsepter som faste og variable kostnader, investeringer, og balanse mellom inntekter og utgifter. I dette caset er det en utfordring med variable kostnader fordi innkjøp, produksjon og salg henger tett sammen. Gjennom Emma, smykkedesigneren, vil elevene lære om entreprenørskap og viktigheten av å planlegge for suksess.
Fag: Utdanningsvalg, Matematikk
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Case 3: Apputvikleren
Dette opplegget er ment å gi elevene en forståelse av økonomisk planlegging og entreprenørskap gjennom et praktisk case-studie. Ved å bruke Nora, som utvikler en app, får elevene innsikt i nødvendige innkjøp, kostnader og inntekter for å drive en suksessfull virksomhet.
Fag: Utdanningsvalg, Matematikk
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Forretningsmodell: planlegging er viktig
Forretningsmodell: planlegging er viktig
I denne oppgaven skal elevene prøve å lage en forretningsmodell gjennom å svare på spørsmål knyttet til bedriften. Dette skal få elevene til å reflektere over at det er mange ting man må tenke på når man skal starte en bedrift.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn