Slik blir elbilbatterier til nye batterier
Core
Kjerneelementer
Undring og utforsking
Samfunnskritisk tenking og samanhengar
Demokratiforståing og deltaking
Berekraftige samfunn
Identitetsutvikling og fellesskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
Kunne mennesker og dinosaurer levd sammen?
Dinosaurene har alltid fascinert mennesker. Vi har skrevet bøker og laget filmer om dem. Men hvordan vet vi hvordan de så ut? Er det mulig å gjenskape dinosaurene slik de gjør i Jurassic Park-filmene? Kunne dinosaurer og mennesker levd sammen?
Core
Kjerneelementer
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Jorda og livet på jorda
Tekst i kontekst
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Naturfag
utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
4. trinn
Naturfag
undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
4. trinn
Norsk
lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
4. trinn
Norsk
velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
7. trinn
Naturfag
gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Naturfag
beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
Verdens største bibliotek!
Kan du tenke deg en dag uten internett? Der har du jo all verdens informasjon lett tilgjengelig. Det er rett og slett verdens største bibliotek. Men hvordan klarte de seg uten internett før i tiden? Hvordan ble informasjonen lagret da, egentlig?
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Core
Kjerneelementer
Tekst i kontekst
Kritisk tilnærming til tekst
Muntlig kommunikasjon
Skriftlig tekstskaping
Demokratiforståing og deltaking
Identitetsutvikling og fellesskap
Språket som system og mulighet
Undring og utforsking
Samfunnskritisk tenking og samanhengar
Berekraftige samfunn
Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking
Medborgarskap og berekraftig utvikling
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster
7. trinn
Norsk
bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
7. trinn
Norsk
orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
7. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser
10. trinn
Norsk
utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
10. trinn
Norsk
beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
10. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG2 YF
Norsk
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG2 YF
Norsk
orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
VG3 påbygging
Norsk
orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
VG3 SF
Norsk
bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
VG3 SF
Norsk
orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner