3 barn som sitter og prater sammen på en benk

Hverdagsglede Skole
for barnetrinn

Hverdagsglede Skole er et undervisningsopplegg innen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Gjennom varierte aktiviteter inviteres elevene til å lære hvordan små, bevisste valg i hverdagen kan styrke deres psykiske helse og gi bedre livskvalitet for dem selv og andre. Med fokus på de 5 gode vanene; vær oppmerksom, vær aktiv, fortsett å lære, knytt bånd og gi, vil elevene bli mer bevisste på egne følelser og handlinger. Undervisningsopplegget gir både lærere og elever verdifull innsikt i de små grepene som kan gjøre en stor forskjell i hverdagen!

Hva inneholder Hverdagsglede Skole?

Hva er Hverdagsglede?

Hverdagsglede er et konsept for å fremme livskvalitet og forebygge psykisk uhelse. Det består av fem gode vaner: vær oppmerksom, vær aktiv, fortsett å lære, knytt bånd og gi. Disse vanene kan tilpasses alle livssituasjoner og bidra til økt trivsel og bedre helse i hverdagen. Konseptet har siden 2008 blitt tatt i bruk over hele verden, inkludert Norge, hvor det har vært sentralt i folkehelsekampanjer rettet mot voksne. Nå er det opprettet et forskningsprosjekt med Rådet for psykisk helse i spissen for å ta Hverdagsglede inn i skolen. Skolerom har utarbeidet undervisningsopplegget «Hverdagsglede Skole», som er rettet mot barne og unge, i samarbeid med Rådet for psykisk helse, Moss kommune m.fl. Du kan lese mer om Hverdagsgledens fem – kunnskapsbaserte grep for god livskvalitet på Folkehelseinstituttets (FHI) hjemmesider.

Læringsstier:

Trykk på bildene nedenfor for å gå til læringsstien. Du må logge inn med din Feide-konto.

Hverdagsglede – Barnetrinn

Hjelp, jeg har ikke Skolerom-lisens!

Kunne du tenke deg å bruke Hverdagsglede Skole i din undervisning, men mangler Skolerom-lisens?🤔 – Vi har en løsning på det! Vi kan sende deg tilgang til vane 1: Vær oppmerksom på e-post uten kostnad og forpliktelser. Tilbudet gjelder frem til 30. september 2024. Ønsker du tilgang til komplett undervisningsopplegg med alle de fem vanene, må vi opprette en testbruker til deg. Uavhengig av hvilken løsning du ønsker – vennligst fyll ut kontaktinformasjon i linken nedenfor.

Veggplakat til klasserommet

Få et raskt overblikk over hva Hverdagsglede Skole går ut på. Skriv gjerne ut denne informasjonsfolderen, og del den med dine kollegaer og din skoleleder. På siste side får du en veggplakat med de fem gode vanene som kan henges opp i klasserommet.

Artikler til lærer:

Hverdagsglede – Lærer

Aktiviteter utenfor skjermen

Skolerom tilbyr digitale tekster, men oppgavene kan løses både med og uten bruk av PC/nettbrett. Læringsaktivitetene tilbyr varierte metoder og foregår på mange ulike arenaer. Elevene blir aktivisert gjennom refleksjon, diskusjon, undring og utforsking av nærmiljøet.
I lærerveiledningene for de fem læringsstiene, finner du utskriftsmateriell som kalendere, diagrammer, tabeller, skjemaer og skriverammer. Her får du tilgang til kalenderen for vane 1: Vær oppmerksom.

Start diskusjoner i klasserommet

Skolerom har utviklet tenkebokser, som er 70 kort med samtalestartere og tankeeksperimenter laget for å stimulere til refleksjon og undring i klasserommet. Vår røde tenkeboks om folkehelse og livsmestring, er spesielt relevant for Hverdagsglede Skole.
I lærerveiledningene finner du forslag til hvilke kort som egner seg best for å utforske hver av vanene med elevene.


Forskningsprosjektet

Skoleroms nye undervisningsopplegg er skreddersydd for barn og unge, og basert på konseptet Hverdagsglede og de fem gode vanene. For å undersøke effekten av undervisningsopplegget, er det opprettet et forskningsprosjekt. Forskningen skal svare på om undervisningen faktisk fører til bedre psykisk helse, livskvalitet og fellesskap blant elevene. Prosjektet gjennomføres i Moss kommune i samarbeid med Folkehelseinstituttet, forskningssenteret Promenta, Universitetet i Oslo og Rådet for psykisk helse, i perioden 2023–2027.

Skolerom er stolte av at undervisningsopplegget nå har blitt brukt av over 3300 elever fra 5.–10. trinn. Skolerom har kurset over 600 lærere og helsesykepleiere knyttet til undervisningsopplegget.