Skrivetrening

Her finner dere meningsfull, aktuell og autentisk skrivetrening. Målet er at elevene vet hvorfor de skal skrive, hva de skal skrive og hvordan de gjør det.
Elevene utforsker fire sentrale skrivehandlinger; informere, argumentere, fortelle og reflektere, gjennom ulike sjangre som brev, fortelling, dikt, fagartikkel, debattinnlegg og rapport. Samtidig utvikler de metakunnskap om egen skriveprosess, slik at de kan planlegge, utforme og revidere tekster med fokus på sjangerkrav og valg av virkemidler.

Temaet skal utvikle elevenes skriftlige, retoriske ferdigheter, slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger samt delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser.

Innhold i temaet:

  • Kreativ tekstskaping av ulike skjønnlitterære og sakpregete sjangre
  • Utforske og leke med ulike virkemidler for å finne sin egen stemme
  • Skriving i meningsfulle skrivesituasjoner i relevante kontekster
  • Skriving for ulike formål: debattere og argumentere, informere, beskrive og fortelle
  • Reflektere bevisst over egen skriveprosess
  • Metaspråklig kompetanse for å gi tilbakemelding til medelever og å vurdere egne tekster

Læringsstier

Her finner du læringsstier med tekster, oppgaver og aktiviteter der elevene kan fordype seg ytterligere. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom, og kan arbeide med den derfra.

Norsk – 5. – 7. trinn – Skrivetrening

Oppgaver

Her finner du et variert utvalg av oppgaver og aktiviteter til temaet. Disse kan brukes alene eller bygges sammen til en læringssti. Oppgaver kan distribueres til elevene på samme måte som læringsstier.

Norsk – 5. – 7. trinn – Skrivetrening

Artikler

Her finner du artikler i tre lesespor. I dette temaet har vi samlet artikler som gir elevene kunnskap om språk, virkemidler og ulike deler av skriveprosessen. Det er både eksempeltekster og fagtekster om språk. Mange av artiklene inngår i læringsstiene over.

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!
Bilde av et gammelt manuskript

Norskens historie – fra runer til emojier

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!
Fargerike tegninger kommer ut av en oppslått bok.

Språklige virkemidler

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!
Illustrasjon av en jordklode og mennesker som er på telefon eller pc. De skriver: Sjæl, lol, han reada meg!, omw, backer og slayyy!

Mitt språk er slay!

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!
Stor tekst der det står: En søt hund løper. Det illustreres at "søt" er adjektiv, "hund" er substantiv og "løper" er et verb.

Hva er ordklasser?