Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden.
Det kommer stadig noe nytt
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
Hva brenner du for, Eirik?
Vi har snakket med friluftslivsentusiast og hobbyinfluenser Eirik Lyssand om hva som opptar ham mest.
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Kroppsøving
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Norsk
lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
7. trinn
Kroppsøving
gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
Hjelp, jeg skal skrive essay!?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Norsk
informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
VG2 SF
Norsk
bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
VG2 SF
Norsk
bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG2 YF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG2 YF
Norsk
skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
VG3 påbygging
Norsk
bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG3 SF
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
Norges største oppfinnelser
Vi bruker norske oppfinnelser hver dag. Enten det er en ostehøvel, en Tripp-Trapp stol eller en panteautomat på butikken. Andre norske oppfinnelser er nok mer ukjente. Kanskje du får noen smarte ideer til nye oppfinnelser når du leser denne artikkelen?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg
Flytsonen
Har du noensinne blitt så oppslukt av en aktivitet at du glemmer tid og sted? Kanskje når du tegner, spiller fotball eller løser en spennende matteoppgave? Denne følelsen kalles for flow eller flytsonen, og det er noe vi kan oppleve når vi gjør noe vi virkelig liker og som utfordrer oss på riktig måte.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Utdanningsvalg
beskrive egne styrker og egenskaper og interesser, og kunne se dette i sammenheng med utdannings- og yrkesønsker og livsmestring
10. trinn
Utdanningsvalg
utvikle og bruke mestringsstrategier for å håndtere overganger og utfordringer relatert til utdanning og karriere
Stegosaurus
Det fantes tusenvis av ulike dinosaurer. De fløy i lufta, svømte i havene og levde på landjorda. Hvordan så de egentlig ut? Det er ikke så lett å vite, men forskere har en viss formening på grunn av mange funn. Her kan du se og lese litt om Stegosaurus. Hvordan hadde din dinosaur sett ut, hvis du kunne bestemme?
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
Manusutdrag: Sviker
GT har kjærlighetssorg etter bruddet med Ine. Etter å ha lagt igjen beskjed på Ines mobilsvar, håper han at hun skal ringe tilbake. I stedet ringer en annen.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Norsk
leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
10. trinn
Norsk
sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
VG1 SF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG2 YF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG2 YF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG3 påbygging
Norsk
analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
Gründig: Er din idé en vinner? Sjekk markedet først!
Er du klar til å forandre verden med en genial idé? Vent litt! Før du setter i gang, må du vite om ideen din virkelig kan slå an. Å forstå markedet er som å lese et kart før en spennende reise. Det hjelper deg å unngå feil vei og sikrer at du når målet ditt! Tenk at du vil starte en tjeneste for snømåking og hagearbeid – er det mange som trenger dette der du bor? En kjapp markedsundersøkelse kan spare deg for både tid og penger.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Utdanningsvalg
samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
10. trinn
Utdanningsvalg
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
Porno
Mange har sett på porno, og mange har ikke sett på porno. Noen liker porno, og noen liker det ikke. Hva gjør porno med oss? Påvirker det hvordan vi ser på oss selv, vår egen seksualitet, på andre – og på sex? En del ser porno før de har holdt noen i hånda, kysset eller ligget tett inntil den de liker ekstra godt. Påvirker det forventningene våre?
Fag
Norsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1 SF
Norsk
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp