Trygg og engasjerende seksualitetsundervisning
«Sex i mente» er en stor ressurspakke med varierte undervisningsopplegg om seksualitet og seksuell helse. Her får du faglig oppdatert innhold som er engasjerende, lekent og direkte, samtidig som det er seriøst, trygt og informativt. Innholdet bidrar til å ufarliggjøre og bryte ned barrierer og myter de unge kan ha om kropp, følelser, identitet og sex. «Sex i mente» gir god støtte til hvordan formidle på en åpen, inkluderende og positiv måte.
Undervisningsopplegget er utviklet i samarbeid med fagpersoner og støtte fra Utdanningsdirektoratet.
Kryss av på kompetansemålene og litt til..
«Sex i mente» er et helhetlig undervisningsopplegg for elever fra 5. trinn, som oppfyller kompetansemålene i overordnet læreplan for seksualitetsundervisning.
Opplegget gir elevene:
kunnskap om kropp, seksualitet, pubertet, identitet, grenser, følelser og relasjoner
støtte til å utvikle evnen til å forstå og respektere mangfold
rom for å ta ansvarlige og informerte valg om egen og andres helse, livskvalitet, og rettigheter
Sex i mente inneholder:
Alt du trenger for å opplyse, bevisstgjøre, utforske og reflektere over seksualitet og seksuell helse.
Pedagogiske undervisningsopplegg som gir aktive og engasjerte elever.
Tematiske fagartikler som forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Varierte oppgaver som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon.
15 episoder med Sexy Fun Facts som tar opp viktige temaer med snert og glimt i øyet.
Legg tilrette for gode diskusjoner i klasserommet med Tenkeboksen.
Fem korte podkaster som gir deg svar på akkurat det du lurer på.
Jeg underviser hovedsaklig elever fra andre kulturer med kort botid i Norge, som på grunn av kulturforskjeller ofte har et anstrengt forhold til egen seksualitet/kropp og alt som hører med. Et sånt undervisningsopplegg kan integreres inn i norskopplæring og styrke deres trygghet og følelser på de emnene som er vanskelig å få hjelp til i hjemmet.
Lærer fra Ulsteinvik, mellomtrinn
Gode råd til seksualitetsundervisning
Undervisningen legger opp til aktive og medvirkende elever som tar emnet seriøst. Dette kan du som underviser legge til rette for ved å anerkjenne elevenes utfordringer og spørsmål samt reflektere med dem. Du finner flere innholdsrike lærerveiledninger i våre læringsstier.
Læringsstier
Engasjerende læringsstier som får elevene til å reflektere, vurdere og bli bevisste på egne valg, holdninger og verdier. Læringsstiene kan inneholde artikler, aktiviteter, debatter, videosnutter, eksterne linker og oppgavesett. Undervisningsoppleggene kan enkelt redigeres og tilpasses i lærerrommet.
Forelskelse
Sommerfugler i magen? La oss snakke om forelskelse og kjærlighetssorg.
Pubertet
Mye skjer i puberteten – lær om tissen, kroppen og endringene som skjer.
Nakenbilder
Hva kan deles? Hva står egentlig i Lovverket? Reflekter over holdninger til nudes.
Porno
Pirrende og spennende, eller ekkelt og støtende? Utforsk holdninger og ulike perspektiver.
Sex
Onani og sex for første gang. Lær om positiv seksualitet og bli trygg på egne og andres grenser.
Prevensjon
Prevensjon kommer i ulike former. Bli bevisst over fordelene med å bruke beskyttelse.
Overgrep
Hva er overgrep? Lær om samtykke og viktigheten av å respektere grenser.
Kroppspress
Kroppspress påvirker oss! Få gode råd til å tenke positivt om oss selv og andre.
Hjelp, jeg har ikke Skolerom-lisens!
Kunne du tenke deg å bruke «Sex i mente» i din undervisning, men mangler Skolerom-lisens? Vi gir deg tilgang til Skolerom helt gratis og uten forpliktelser!* Vi kan opprette en testbruker til deg eller åpne opp for fullversjonstilgang. På den måten kan du (og dine kollegaer) se om Skolerom kan fungere i deres undervisning.
*Du forplikter deg til å abonnere på vårt nyhetsbrev i testperioden.
Artikler
Her finner du fagartikler om følelser, pubertet, kjønnsidentitet, porno, samtykke og mye mer. Artiklene forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
1/5: Hva skjer i puberteten? Kroppen vokser!
Vekstspurt, pupper, bredere hofter og mer muskler. Kroppen endrer seg raskt i puberteten!
Dette artikkel 1 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
Onani
«Det alle gjør, men ingen snakker om.» Hva er onanering? Hvorfor gjør vi det, og hvordan? Å onanere er helt normalt og en trygg og fin måte å bli kjent med sin egen kropp på.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Kropp er topp
Det finnes kropper i alle former og størrelser, og hver eneste en er unik og fantastisk. Uansett hvordan du ser ut, er kroppen din en viktig del av deg, men den definerer ikke din verdi som menneske. La oss feire kroppens styrke og mangfold!
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
2/5: Hva skjer i puberteten? Mer hår og lukt
Hår på nye steder og sterkere kroppslukt. Hva er poenget med dette?
Dette artikkel 2 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien, som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
4/5: Hva skjer i puberteten? Voice-crack og kviser
Voice crack og kviser. Pinlig og flaut?! Heldigvis er det helt normalt og ingen krise.
Dette artikkel 4 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
5/5: Hva skjer i puberteten? Følelser i sving
Glad, sint og lei deg omtrent på samme tid? Hodestups forelsket, eller bare litt betatt? Hva er det som skjer? Hormonene som endrer kroppen din påvirker også følelsene dine. Og det får både du og de rundt deg merke.
Dette artikkel 5 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien, som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
3/5: Hva skjer i puberteten? Hva betyr kjønnsmoden?
Eggløsning, mensen, sæd og utløsning. Hva er det?
Dette er artikkel 3 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien, som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Dette artikkel 5 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien, som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
Det er kleint!
Vi leser ordet sex overalt – på forsiden av aviser, i blader og over hele internettet. Allikevel kan vi begynne å fnise og kaldsvette hvis vi snakker om det. Hvorfor er det sånn?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Kroppsøving
Kunst og håndverk
KRLE
Musikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Kunst og håndverk
undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Musikk
undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Kroppsøving
reflektere over korleis ulike framstillingar av kropp i media og samfunnet påverkar bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og sjølvbilete
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Porno – en refleksjonstekst
Mange har meninger om porno. Er porno en kilde til selvutforskning, eller en refleksjon av en industri med mørke sider? Kanskje svaret ligger i hvordan vi velger å forholde oss til det?
Dette er en refleksjonstekst med tankestopp. La elevene skrive ned stikkord hver for seg mens de leser teksten.
Fag
Norsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1 SF
Norsk
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Sommerfugler i magen?
Har du vært forelska noen gang? Kanskje er du det akkurat nå? Eller kanskje du ikke har vært det enda, men venter på din tur til å falle hodestups for noen. Hvordan kan du finne ut hva du liker og hvem som gir deg sommerfugler i magen?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Religion og etikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG3
Religion og etikk
diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
VG3
Religion og etikk
identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
VG3
Religion og etikk
gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap
«Sexbobla»
Hva er egentlig sex? Del 3:
Mange tenker på sex som det fysiske som skjer med kroppen, men egentlig er det mer en tilstand man er i. Så hvordan har man egentlig sex? I denne artikkelserien forklarer Tuva Fellman og Trine Aarvold hva som skjer før, under og etter sex.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Den kåte kroppen
Hva er egentlig sex? Del 2: Mange tenker på sex som det fysiske som skjer med kroppen, men egentlig er det mer en tilstand man er i. Så hvordan har man egentlig sex? I denne artikkelserien forklarer Tuva Fellman og Trine Aarvold hva som skjer før, under og etter sex.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Oppgaver
Varierte oppgaver som inneholder ulike type spørsmål og som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon. Enkelte oppgaver er knyttet til artikler. Velg gjerne kategori.
➘ Velg kategori og se oppgaver
– Følelser –
Kjærlighetssorg
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten er å sette i gang elevenes refleksjoner rundt kjærlighetssorg. Elevene kan gjerne tegne hva de assosierer med kjærlighetssorg, i tillegg til å velge fem ord.
Hvordan takle kjærlighetssorg?
Hvordan takle kjærlighetssorg?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er å gi elevene noen konkrete tips og råd om hva man kan gjøre dersom man har kjærlighetssorg, for å få det bedre. Riktige tanker og handlinger når man har det vondt kan utgjøre en forskjell for hvordan man takler belastninger, og gjennom denne enkle oppgaven kan elevene tenke gjennom hva som kan hjelpe dem selv gjennom kjærlighetssorg.
Lag en podkast med sex i mente
Lag en podkast med sex i mente
I grupper på tre skal dere lage en kort podkast med utgangspunkt i spørsmål fra Tenkeboksen. Forbered dere ved å velge fem spørsmål, drøfte ulike svar og skrive ned stikkord. Husk at det ofte ikke finnes ett riktig svar, og at det er viktig å trekke frem ulike perspektiver. Spill inn podkasten som en samtale mellom dere. Legg til en passende introduksjon og avslutning. Hensikten med denne oppgaven er å sette i gang refleksjoner rundt forelskelse, begjær og kjærlighet hos elevene.
Tema: Følelser, forelskelse
Hjertesmerte i musikk
8.-10. trinn
Søk og analyser
Kjærlighetssorg er et tema som går igjen i mange sangtekster innenfor mange ulike musikksjangre. I kjærlighetsballader er knuste hjerter et kjent tema, men også i rock, rap og pop finnes det sanger om håpløs kjærlighet eller kjærlighetssorg. Finn en låt du liker som handler om kjærlighetssorg, søk opp teksten til den og analyser teksten.
– Kropp –
Kroppspress for kjønnsorganer?
Kroppspress for kjønnsorganer?
8.-10. trinn
Diskusjonsoppgave
Hensikten med denne diskusjonsoppgaven er å bevisstgjøre elevene på at porno ofte gir et feilaktig bilde av hvordan normale kjønnsorganer ser ut. Det er viktig å snakke om hvordan kroppspress kan motvirkes.
Myten om jomfruhinna
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Det er mange som tror at jenter er utstyrt med en jomfruhinne som skal sprekke og blø første gang de har sex. Hensikten med filmsnutten og refleksjonsspørsmålene er å oppklare denne misforståelsen, samt bevisstgjøre elevene om at sladder og snakk om hvorvidt andre er «jomfru» eller ei ikke er ok.
Tegn og forklar kroppen
8.-10. trinn
Tegn og forklar oppgave
Finn frem blyant, farger og papir, det er tid for å tegne og forklare. Både penis og vagina kan være litt mystiske, men det er viktig å kjenne dem godt og forstå hva som skjer der nede. Bruk teksten “Den kåte kroppen” og andre troverdige kilder, og svar på spørsmålene.
– Nudes –
Tallenes tale om nakenbilder
Tallenes tale om nakenbilder
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La oss begynne med å se på fakta. Det er få unge som har delt nakenbilder av seg selv, men det er mange som har blitt spurt om å sende nakenbilder. Medietilsynet gjør jevnlig undersøkelser blant unge der de blant annet spør om nakenbilder. I denne oppgaven skal dere reflektere over funnene i små grupper.
Lov eller ikke lov?
8.-10. trinn
Informasjonsoppgave
I «Lov eller ikke lov?» blir elevene presentert kort for hva loven sier om deling av nakenbilder. Hensikten er at elevene blir bevisstgjort om hva som er lov og ikke lov. Informasjonen skal de bruke i oppgaven «Nakenbilder – hva sier loven?», der de skal vurdere hvorvidt konkrete situasjoner knyttet til deling av nakenbilder/filmer er straffbart eller ei.
Nakenbilder – hva sier loven?
Nakenbilder – hva sier loven?
Hensikten med denne oppgaven er at elevene bruke det de har lært om hva loven sier om deling av nakenbilder til å vurdere konkrete situasjoner. Elevene blir presentert for flere caser som beskriver situasjoner der unge deler nakenbilder. I små grupper diskuterer de det som har skjedd, og vurderer hvorvidt det er straffbart eller ei.
– Legning –
Finn ut: Hva vet du om homofili?
Finn ut: Hva vet du om homofili?
5.-10. trinn
Opplysende oppgave
Hensikten med oppgaven er å bli mer kjent med hva begrepet homofil innebærer, og reflektere over at det er straffbart å diskriminere eller trakassere andre på grunn av seksuell orientering.
Finn ut: Hva skjer med homofile i verden?
Finn ut: Hva skjer med homofile i verden?
8.-10. trinn
Gruppeoppgave
Dette er en gruppeoppgave hvor hver gruppe skal utforske homofiles rettigheter i ulike land i verden.
– Samtykke –
Lov eller ikke lov?
8.-10. trinn
Informasjonsoppgave
I «Lov eller ikke lov?» blir elevene presentert kort for hva loven sier om deling av nakenbilder. Hensikten er at elevene blir bevisstgjort om hva som er lov og ikke lov. Informasjonen skal de bruke i oppgaven «Nakenbilder – hva sier loven?», der de skal vurdere hvorvidt konkrete situasjoner knyttet til deling av nakenbilder/filmer er straffbart eller ei.
Sex for første gang
8.-10. trinn og VG1
Reflektere og diskutere
Hensikten med denne oppgaven er å gi elevene anledning til å reflektere over hva unge kan/bør tenke på før de har sex for første gang, samt diskutere dette med andre unge i en kontekst der det er mindre flaut. Elevene kan late som om de snakker for helsesykepleiere (ikke seg selv), men like fullt bli presentert for ulike perspektiver og snakke om disse perspektivene.
Hvordan kan du takle et avslag?
Hvordan kan du takle et avslag?
8.-10. trinn
Refleksjon- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene reflektere over hvordan de takler et avslag og hvordan de kan tipse andre om det.
Samtykke
5.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er å få elevene til å reflektere over viktigheten av samtykke og å respektere egne og andres grenser.
Hva er overgrep?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La elevene tenke hver for seg i noen minutter, de kan gjerne notere mens de tenker. Det er viktig å fokusere på at det finnes ingen riktige eller feilaktige svar, men at elevene skal skrive ned alt de kommer på.
Har jeg gjort noe galt mot noen?
Har jeg gjort noe galt mot noen?
8.-10. trinn
Finn ut- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de har gjort noe galt mot noen andre.
Seksuell debut
8.-10. trinn og VG1
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er at elevene skal opplyses om gjennomsnittlig debutalder og vanlige rammer rundt debut i Norge, og reflektere over rammene.
Hvordan kan du si nei?
8.-10. trinn
Refleksjon og kreativ oppgave
Nei betyr nei – dette begrepet kjenner vi, men hva annet kan bety nei? I denne oppgaven skal elevene reflektere og gi tips om hvordan si nei.
Tallenes tale om nakenbilder
Tallenes tale om nakenbilder
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La oss begynne med å se på fakta. Det er få unge som har delt nakenbilder av seg selv, men det er mange som har blitt spurt om å sende nakenbilder. Medietilsynet gjør jevnlig undersøkelser blant unge der de blant annet spør om nakenbilder. I denne oppgaven skal dere reflektere over funnene i små grupper.
Noen har gjort noe galt mot meg
Noen har gjort noe galt mot meg
8.-10. trinn
Handlingsplan
I denne oppgaven skal dere utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de opplever at noen har gjort noe galt mot dem.
– Porno –
Kroppspress for kjønnsorganer?
Kroppspress for kjønnsorganer?
8.-10. trinn
Diskusjonsoppgave
Hensikten med denne diskusjonsoppgaven er å bevisstgjøre elevene på at porno ofte gir et feilaktig bilde av hvordan normale kjønnsorganer ser ut. Det er viktig å snakke om hvordan kroppspress kan motvirkes.
Tenkeskriv om porno
7.-10. trinn og vgs
Førlesningsaktivitet
Denne oppgaven er en førlesingsaktivitet. Slike aktiviteter gir elevene mulighet til å aktivere bakgrunnskunnskaper eller holdninger om teksten de skal lese. Dette gir bedre leseforståelse når de leser. Denne oppgaven er knyttet opp til artikkelen: «Porno – en refleksjonstekst».
Debatt om porno
I denne aktiviteten skal dere drøfte påstander om hvordan unges holdninger og forhold til kropp, sex og seksualitet kan påvirkes av porno.
Reflekter over porno
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Elevene skal se kortfilmen: «Sexy Fun Facts: Porno – prima seksualundervisning?», for deretter reflektere over temaet, porno i små grupper. Denne oppgaven inneholder flere refleksjonsspørsmål.
Statistikk om porno
8.-10. trinn
Utforskende oppgave
Medietilsynet utfører jevnlige undersøkelser blant unge om deres bruk av ulike medier, og ett av temaene de ser på, er unges forhold til porno. Man kan lett få inntrykk av at det å se på porno er vanligere enn det det egentlig er, ut fra medier, sosiale medier, reklame som popper opp på nettsider eller andre kanaler. La oss utforske tallene!
– Prevensjon –
Vær som kondomen, til å stole på!
Vær som kondomen, til å stole på!
5.-10. trinn
Fordypningsoppgave
I denne oppgaven skal elevene fordype seg i prevensjonsmiddelet kondom. De skal lære mer om hvordan kondomen brukes, og hvorfor det er viktig at unge mennesker kjenner til dette prevensjonsmiddelet.
Prevensjon
5.-10. trinn
Skriveoppgave
I denne oppgaven skal elevene tenkeskrive rundt hva de assosierer med begrepet «prevensjon». Tenkeskrivingen bør vare i 2-3 minutter, og den skal ikke deles med medelever. Hensikten er å aktivere forkunnskap og sette i gang en tankeprosess rundt temaet.
Ekke det litt urettferdig da?!
Ekke det litt urettferdig da?!
5.-10. trinn og VG3
Tankeeksperiment
I denne delen av stien skal elevene se nærmere på prevensjon for menn. De vil bli utfordret med en rekke påstander og informasjon knyttet til kjønn og prevensjon. Å knytte prevensjon og ansvarliggjøring til likestillingsdebatten kan raskt skape både engasjement og debatt i klasserommet. Kanskje også litt høy temperatur?
Kildekritikk og prevensjon
Kildekritikk og prevensjon
5.-10. trinn
Vuderingsoppgave
I denne delen av læringsstien skal elevene jobbe med å vurdere troverdigheten i ulike påstander knyttet til prevensjon. De skal bruke teknikken tverrlesing.
– Sex –
Sex for første gang
8.-10. trinn og VG1
Reflektere og diskutere
Hensikten med denne oppgaven er å gi elevene anledning til å reflektere over hva unge kan/bør tenke på før de har sex for første gang, samt diskutere dette med andre unge i en kontekst der det er mindre flaut. Elevene kan late som om de snakker for helsesykepleiere (ikke seg selv), men like fullt bli presentert for ulike perspektiver og snakke om disse perspektivene.
Sex med deg selv
5.-10. trinn
Flervalgsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er først og fremst å understreke at det å onanere er naturlig, trygt og fint. Ikke alle onanerer, og man skal ikke føle at man bør om man ikke har lyst. Men har man lyst, skal ikke skamme seg, men nyte det og utforske seg selv. Temaet onani kan være pinlig for en del elever fordi det oppleves som veldig privat (noen kan også synes det er vanskelig å snakke om av religiøse eller kulturelle årsaker). Oppgaven kan derfor løses individuelt.
Samtykke
5.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er å få elevene til å reflektere over viktigheten av samtykke og å respektere egne og andres grenser.
Seksuell debut
8.-10. trinn og VG1
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er at elevene skal opplyses om gjennomsnittlig debutalder og vanlige rammer rundt debut i Norge, og reflektere over rammene.
– Overgrep –
Hva er overgrep?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La elevene tenke hver for seg i noen minutter, de kan gjerne notere mens de tenker. Det er viktig å fokusere på at det finnes ingen riktige eller feilaktige svar, men at elevene skal skrive ned alt de kommer på.
Hvordan kan du takle et avslag?
Hvordan kan du takle et avslag?
8.-10. trinn
Refleksjon- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene reflektere over hvordan de takler et avslag og hvordan de kan tipse andre om det.
Hvordan kan du si nei?
8.-10. trinn
Refleksjon og kreativ oppgave
Nei betyr nei – dette begrepet kjenner vi, men hva annet kan bety nei? I denne oppgaven skal elevene reflektere og gi tips om hvordan si nei.
Har jeg gjort noe galt mot noen?
Har jeg gjort noe galt mot noen?
8.-10. trinn
Finn ut- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de har gjort noe galt mot noen andre.
Noen har gjort noe galt mot meg
Noen har gjort noe galt mot meg
8.-10. trinn
Handlingsplan
I denne oppgaven skal dere utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de opplever at noen har gjort noe galt mot dem.
Jeg jobber stadig med å sette søkelys på hvor stort forbedringspotensial seksualundervisningen har på skolen min. Som en av de yngste i personalgruppen, opplever jeg at «den eldre garde» har et utdatert syn på seksual- og kroppsundervisningen. Jeg jobber aktivt med å være åpen med elevene mine og skape trygge rammer for at de skal kunne stille spørsmål om temaet. Undervisningsopplegget, Sex i mente, gir både meg og elevene mine tryggheten vi har behov for.
Lærer fra Porsgrunn, mellomtrinn
Start timen med en skikkelig icebreaker!
Skolerom presenterer «Sexy Fun Facts»! En filmserie på 15 episoder som tar knekken på de kleine introduksjonene til seksualitetsundervisningen! «Sexy Fun Facts» tilfører undervisningen mye energi og positivitet på en direkte og humoristisk måte.
👉Få en smakebit av serien: klikk på bilde!
Elevene mine elsket «Sexy Fun Facts»! Serien satte dem i rett stemning for å tørre å snakke om noe som kan oppleves både som flaut og litt skummelt.
Kontaktlærer, 7. trinn
Sexy Fun Facts
1. Verdens lengste penis
Kjønnsorganer er fortsatt tabu både å se på og snakke om. Kanskje er det derfor de fortsatt er så fascinerende? For hvor stor er egentlig verdens største pikk, og hva er normalt både hos menn og kvinner?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, pubertet, fun facts
2. Klitoris – En ekstra følsom penis
2. Klitoris – En ekstra følsom penis
Alle har en gang hatt en klitoris! Klitoris er faktisk også like stor som en vanlig penis, og det er det eneste organet som eksisterer kun for nytelse.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, klitoris, seksualitet, orgasme, fun facts
7. Skifter kjønn 20 ganger!
7. Skifter kjønn 20 ganger!
Menneskelige fordommer og motforestillinger har hindret forskere med å rapportere om en hel mengde forskjellig seksuell adferd, og naturen viser seg å være mye mer mangfoldig enn man først antok.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: LGBTQ+, kropp, fun facts
3. Verdens største pupper
3. Verdens største pupper
Alle har pupper og de finnes i alle former og størrelser, men mennesket er den eneste av apene som har store pupper selv når vi ikke ammer barn. Hvorfor er det slik?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, pubertet, fun facts
9. Hvor langt kan sperm sprute?
9. Hvor langt kan sperm sprute?
En av de mest populære sexhistoriene på internett handler om tyskeren Horst Schultz som kunne sprute 4 meter høyt og 6 meter langt. Er den sann, og er det viktig å kunne sprute for å få barn?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Orgasme, pubertet, fun facts
15. Norge er verdensmester i kjønnssykdommer
15. Norge er verdensmester i kjønnssykdommer
Nesten 5% av verdens befolkning smittes med en kjønnssykdom hvert eneste år! Tallet er enda mye høyere blant unge og single. Hvorfor skjer det, og hva er løsningen?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Prevensjon, kjønnssykdommer
12. Sex for første gang
Når begynner norske jenter og gutter å ha sex? Hvem har man det med, hvor skjer det og hvordan føles det egentlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, onanering, LGBTQ+, følelser, fun facts
13. Sex før 16 = fengsel?
13. Sex før 16 = fengsel?
Er det ulovlig å ha sex før man er 16 år? Gjelder det bare samleie, eller også bare hvis man tar på hverandre? Hva skjer hvis man gjør det likevel?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, overgrep, samtykke, fun facts
11. Jomfruhinna er bare en myte
11. Jomfruhinna er bare en myte
Å være jomfru til man gifter seg har vært et spørsmål om liv og død. I noen kulturer er det slik enda. Hvordan er det mulig når jomfruhinna ikke er en hinne en gang?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, første gang, fun facts
6. Hysteri og vibratorer
Bli med på en 4000 år lang reise gjennom misforståelser og mannssjåvinisme, og hvordan alt til slutt endte opp i verdens mest populære sexleketøy.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onanering, kropp, orgasme
5. Orgasmer forlenger livet
5. Orgasmer forlenger livet
Kan alle få orgasme, og hva er en orgasme egentlig? Hvor lenge varer den, og hvordan får vi det?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Orgasme, fun facts
8. Onanering gjør deg blind
8. Onanering gjør deg blind
Det er få aktiviteter gjennom historien som har vært så tabu, forhatt, fryktet og motarbeidet som onanering. Hvorfor var det slik, og er onanering faktisk farlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onanering, kropp, orgasme, fun facts
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
Hvor mange ser egentlig på porno, og er det skadelig eller nyttig? Vi ser på noen fordeler, ulemper og misforståelser.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, kropp, samtykke, fantasier, fun facts
10. Hvor lenge varer et ligg?
10. Hvor lenge varer et ligg?
I porno kan de ha sex i timevis. Er det digg egentlig? Finnes det noen triks for å holde på lenge, og hva er vanlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, følelser, orgasme, fun facts
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
Hvor mange er det vanlig å ligge med gjennom et helt liv, i Norge og i verden? Er det greit å spørre om det, og er folk ærlige når de svarer?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Fun facts, følelser
Sexflix.no – film og serier for ungdom
Alt på ett sted! Skolerom har laget en trygg portal for ungdom med serier, filmklipp og dokumentarer. Her finner du innhold som tar opp ulike temaer knyttet til seksualitet, pubertet og seksuell helse. Dette er innhold som engasjerer, inkluderer og skaper gode læringsopplevelser i seksualitetsundervisningen.
Skap diskusjon i klasserommet!
Legg til rette for en god diskusjon i klasserommet med vår Tenkeboks med Sex i mente . Boksen inneholder samtalestartere og tankeeksperimenter som tar opp forventninger, vanlige misforståelser, tabuer, dilemmaer og holdninger til seksualitet. Les mer her.
Skoleroms tenkebokser er tilgjengelig for de med lisens.
Jeg har prøvd kortene i tenkeboksen om folkehelse og livsmestring og hvis disse kan brukes på samme måte, vil jeg, som med de andre, sette av litt tid tre dager i uka til å trekke et kort som de i grupper skal få ta stilling til/ svare på/ gjøre den dagen. Det viktigste med dette temaet er å sette grenser og tørre å snakke om kroppen.
Lærer fra Nordre Follo, mellomtrinn.
Podkastepisoder:
Legen Trine og sexologen Tuva gir elevene dine svar på det de lurer på i sin podkast. Lytt til de fem episodene her!
Hva er forskjellen på vulva og vagina?
Hvordan få, miste og holde en penis-ereksjon?
Seksualitetsundervisning gjennom hele skoleåret
Skap trygghet om kropp, følelser, grenser og relasjoner som fremmer respekt og positiv seksuell helse med seksualitetsundervisning gjennom hele skoleåret. På tvers av fag og trinn får elevene tid til å lære i sitt eget tempo og rom for å stille spørsmål når de er mottakelige og klare for det.
Spørsmål og svar om Sexflix
➘ Hvem er målgruppen for Sexflix.no ?
Målgruppen er først og fremst elever på ungdomstrinnet som har seksualitetsundervisning. Men, sexflix.no ligger åpent for alle, så her kan man også gå inn og finne innhold utenfor skolens regi.
➘ Hvordan har dere funnet innholdet til Sexy Fun Facts?
På slutten av hver episode vil du se en kildehenvisning til samtlige utsagn fra episoden.
➘ Hvorfor valgte dere «Sexflix.no », det høres nesten ut som en porno!
Navnet ble først og fremst valgt fordi det enkelt forklarer siden og innholdet, men også fordi det noen ganger kan få unge som søker etter porno til å gå inn hit i stedet og finne masse god og riktig informasjon om sex.
Fant du ikke svaret på det du lurte på, kan du se flere ofte stilte spørsmål og svar på vår FAQ-side.
Kontakt oss
Dersom du har spørsmål om «Sex i mente», ikke nøl med å kontakte oss direkte på e-post . Vi er her for å hjelpe deg!
Elevressurser:
Dersom elevene har spørsmål de ikke ønsker å ta i timen, finnes det andre ressurser de kan kontakte.