Høstmagi – en tid for læring og kreativitet
Høsten er en fantastisk tid for læring! Med naturens skiftende farger og den krystallklare luften som bakteppe, kan du skape meningsfulle og inspirerende læringsopplevelser for elevene både i klasserommet og ute i naturen. Her finner du kreative undervisningstips innen flere fag og temaer som engasjerer, styrker fellesskapet og gjør læringen både innholdsrik og motiverende.
Ved å knytte høsttemaet til fag som mat og helse, kunst og håndverk, samfunnsfag og naturfag, kan elevene oppnå en dypere og mer helhetlig forståelse av sesongens naturlige ressurser og tradisjoner. La høsten bli en anledning til å utforske, oppdage og lære sammen!
Potetferie – hva er det?
Poteten er mer enn bare mat – den gir oss verdifull innsikt i historie, biologi og bærekraft på en engasjerende og praktisk måte. La elevene lære mer om poteten, slik at de får en dypere forståelse av hvordan denne enkle knollen har påvirket norsk kosthold og kultur gjennom tidene. Utforsk den allsidige poteten med våre engasjerende undervisningsopplegg!
Den allsidige poteten
Poteten er kanskje kjedelig å se på, men vi kan lage mye spennende og god mat med den. Utforsk poteten – hvordan kan man bruke poteten i restemat? Læringsstien byr opp til kokkekamp, så her er det bare å brette opp ermene!
Varighet: én skoletime, en skoledag eller over en hel ukePasser for: 5. – 10. trinnFag: Tverrfaglig opplegg Utstkriftsvennlig materiell: Potetdiplom
En beskjeden, gammel heltinne
Bli bedre kjent med potetens bemerkelsesverdige reise fra å spille hovedrollen på matbordet, til å bli nesten glemt. Hensikten med dette undervisningsopplegget er at elevene skal lære mer om poteten, ulike potetsorter, hvor de kommer fra og få et overblikk over hvor mye man kan lage med den.
Varighet: én skoletime Passer for: 4. – 10. trinnFag: Tverrfaglig oppleggUtstkriftsvennlig materiell: Potetdiagram
Lag kunst med potet!
Bli inspirert til å utforme geometriske mønstre, figurer eller andre kreative skapninger med poteten. Lag potettrykk med helleristninger eller smileyfjes, og skriv historier eller lag tegneserier. Her finnes det mange muligheter for å skape ulike uttrykk med poteten. Lag potetutstilling, og promoter utstillingen på skolen før høstferien!
Varighet: én skoletime eller skoledagPasser for: 5. – 10. trinnFag: Tverrfaglig opplegg
Har du ikke Skolerom-lisens?
Ønsker du tilgang til undervisningsopplegget, samt potetdiagrammet og potetdiplometdiplomet overfor, men mangler Skolerom-lisens? – Vi kan sende deg dette på e-post så snart som mulig. Fyll ut din kontaktinformasjon ved å følge linken nedenfor. Materiellet er tilgjengelig uten lisens frem til 31. oktober 2024.
Flere aktiviteter – helt gratis!
Natursti med 10 poster
Ta med elevene ut av klasserommet, og vær aktiv i den friske høstluften. Vi har laget en fiks ferdig natursti med 10 poster, som du med få grep, kan benytte i morgen.
Vi gjør oppmerksom på at denne naturstien er blitt publisert tidligere i forbindelse med skolestart. Har du ikke Skolerom-lisens, og ønsker å få denne tilsendt, trykk på knappen overfor for å registrere din interesse.
Bli en mester på bål!
Alt du trenger å vite om bål. Og noe du ikke trenger å vite – men som er nyttig hvis du alltid vil klare å tenne et bål med kun én fyrstikk.
Se flere artikler om friluftsliv
Hva brenner du for, Ivar?
Vi har snakket med Ivar Lien, lærer, forsker og naturforvalter, og ikke minst kjent som Nysgjerrivar på Instagram. Der legger han ut videoer hvor han lærer oss om naturen og hva man kan finne ut, bare man er nysgjerrig.
Fag
Mat og helse
Norsk
Naturfag
Kroppsøving
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Kroppsøving
gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre overnattingstur og reflektere over eigne naturopplevingar
7. trinn
Mat og helse
bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
7. trinn
Norsk
bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Mat og helse
planleggje og bruke eigna reiskap, teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1 SF
Naturfag
utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
VG1 SF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG2 YF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
Hva brenner du for, Eirik?
Vi har snakket med friluftslivsentusiast og hobbyinfluenser Eirik Lyssand om hva som opptar ham mest.
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Kroppsøving
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Norsk
lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
7. trinn
Kroppsøving
gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
Fjellvettreglene
Gjør du én feil i den norske fjellheimen på vinterstid, overlever du i tre timer. Det er sånn noen av verdens beste soldater oppsummerer norske forhold. Derfor har vi fjellvettreglene.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
VG2
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Den farlige skogen
Å være redd er like normalt som å puste. Det er rett og slett en del av det å være menneske. Og i skogen er det fort gjort å kjenne litt ekstra på denne redselen.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Kroppsøving
forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
VG2
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Det finnes dårlig vær og dårlige klær
Du kommer til å fryse mye mindre etter at du har lest dette. Klar for de beste tipsene om hvordan holde varmen?
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Kroppsøving
forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
VG2
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Pinnebrødet – skogens pizza
Hvis en pizzadeig og en rundstykkedeig hadde fått baby, hadde det vært pinnebrødet.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Kroppsøving
forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Mat og helse
kjenne att smakar i mat og undre seg over kvifor smak er noko vi opplever ulikt
4. trinn
Mat og helse
bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging
4. trinn
Mat og helse
lage enkle måltid og bidra til å skape ei triveleg ramme rundt måltid saman med andre
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Mat og helse
bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
7. trinn
Mat og helse
bruke sansane til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
7. trinn
Mat og helse
bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Mat og helse
planleggje og bruke eigna reiskap, teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
10. trinn
Mat og helse
bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat
VG2
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Bli en mester på bål
Alt du trenger å vite om bål. Og noe du ikke trenger å vite – men som er viktig hvis du alltid vil klare å tenne et bål med kun én fyrstikk.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Kroppsøving
forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Mat og helse
kjenne att smakar i mat og undre seg over kvifor smak er noko vi opplever ulikt
4. trinn
Mat og helse
bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging
4. trinn
Mat og helse
lage enkle måltid og bidra til å skape ei triveleg ramme rundt måltid saman med andre
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Mat og helse
bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
7. trinn
Mat og helse
bruke sansane til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
7. trinn
Mat og helse
bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Mat og helse
planleggje og bruke eigna reiskap, teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
10. trinn
Mat og helse
bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat
VG2
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Vi har mye å takke bålet for!
Ilden har vært avgjørende for oss mennesker så lenge vi har eksistert. Den har gitt oss lys og varme, beskyttelse mot rovdyr, måter å tilberede mat og lage redskaper på. På grunn av ilden har menneskene kunnet spise mer og bedre, bli flere og slå seg ned på nye steder.
Fag
Naturfag
Kroppsøving
Historie
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Kroppsøving
forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Naturfag
delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
VG2
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Historie
vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Samtalestartere og tankeeksperimenter
Bruk Skoleroms grønne tenkeboks om bærekraftig utvikling! Vi har plukket ut 8 samtalestartere og tankeeksperimenter fra den grønne tenkeboksen som omhandler natur og bærekraft. Disse egner seg godt for å skape engasjement i klasserommet. Har du ikke tenkeboksen fra før, kan du ta kontakt med oss for å få de tilsendt digitalt.
Om høsten er det gjerne mye vær …
Hva er forskjellen på vær og klima? Og hvordan påvirker været naturen og oss mennesker? Denne læringsstien introduserer begreper som vær, klima og klimasoner. Dette danner grunnlag for senere arbeid når elevene skal arbeide med temaer som global oppvarming og konsekvenser av dette. Den tar også for seg ekstremvær og værfenomener som orkaner og tornadoer.
MAT OG HELSE
Når naturens krefter setter i gang ute, er det godt å være inne – og gjerne med god mat! I Skolerom ønsker vi at elevene utvikler matglede og god kunnskap om et balansert kosthold og bærekraftige matvalg. Fagsidene til mat og helse-faget for 5.–7. trinn og 8.–10. trinn er delt inn i tre temaer, og under hvert tema finner du fagtekster i tre lesespor, læringsstier med lærerveiledning og tips til matretter som elevene kan lage. Velg det innholdet du vil bruke, og del det med dine elever.
Mindre matsvinn
Mat er en begrenset ressurs. Å begrense matsvinn er derfor viktig. Men hvordan gjør vi det? I denne læringsstien utforsker vi hvordan vi kan forhindre unødvendig matsvinn.
Samtalestartere om mat
Bruk Skoleroms grønne tenkeboks om bærekraftig utvikling! Vi har plukket ut 10 samtalestartere og tankeeksperimenter fra den grønne tenkeboksen som omhandler mat og bærekraft. Disse egner seg godt for å skape engasjement i klasserommet. Har du ikke tenkeboksen fra før, kan du ta en titt her:
Ønsker du å få gode og praktiske undervisningstips?
Vi sender ut nyhetsbrev med undervisningstips som er aktuelle og relevante for deg med jevne mellomrom. Her kan du også få tilgang til gratis utskriftsmateriell som skriverammer, plakter, oppskrifter og maler på ulike aktiviteter og oppgaver. Abonner på vårt nyhetsbrev og motta tipsene rett i din innboks.
Gjør klasserommet mer levende!
Vårt læringsinnhold er skreddersydd til å møte dagens krav, samtidig som de inkluderer en rekke varierte læringsmetoder som kan utføres både med og uten PC. Våre oppgaver og læringsstier er laget for å vekke nysgjerrighet og oppmuntre til aktiv deltagelse blant elevene – enten det dreier seg om refleksjon, diskusjon, undring eller utforskning av nærmiljøet. Vi har aktiviteter som inspirerer og engasjerer!