Manusutdrag: Fri som fuglen
GT er ute med guttegjengen og tar noen runder. Midt i tissepausen får GT spørsmål om hvor dama er. Det skulle han kanskje ønske at han slapp å svare på.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Norsk
leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
10. trinn
Norsk
sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
VG1 SF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG2 YF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG2 YF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG3 påbygging
Norsk
analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
Manusutdrag: Treer i matte
Sivert har ambisjoner om å komme inn på studier i Trondheim, men da trenger han gode karakterer. Etter en viktig matteprøve spør Siverts far om hvordan det gikk. Den praten vil Sivert helst unngå.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Norsk
leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
10. trinn
Norsk
sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
VG1 SF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG2 YF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG2 YF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG3 påbygging
Norsk
analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
Norskens historie – fra runer til emojier
Hvordan ble norsk norsk? Og hva er greia med skriveregler egentlig?
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Norsk
utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
7. trinn
Norsk
sammenligne talespråk i nærmiljøet med andre talespråkvarianter i Norge og med nabospråk
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
10. trinn
Norsk
utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
10. trinn
Norsk
forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag
10. trinn
Norsk
utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1 SF
Norsk
greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
VG1 SF
Norsk
skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
VG1 SF
Norsk
sammenligne særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
VG2 YF
Norsk
sammenligne særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
VG3 påbygging
Norsk
bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
VG3 påbygging
Norsk
bruke fagspråk til å beskrive særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt
VG3 påbygging
Norsk
gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
VG3 påbygging
Norsk
bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
VG3 påbygging
Norsk
gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
VG3 SF
Norsk
bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
VG3 SF
Norsk
gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
Ansiktsuttrykk i vår kommunikasjon
Vårt ansiktsuttrykk utgjør en stor del av vår kommunikasjon. Når vi ikke står ansikt til ansikt, bruker vi emojier for å formidle de samme ansiktsuttrykkene.
Fag
Engelsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Norsk
samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre
2. trinn
Samfunnsfag
samtale om moglegheiter og utfordringar ved digital samhandling
2. trinn
Samfunnsfag
samtale om kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og korleis eigne og andre sine grenser kan uttrykkjast og respekterast
4. trinn
Norsk
reflektere over hvordan språkbruken vår påvirker andre, og hvordan vi tilpasser og endrer språket i ulike situasjoner
4. trinn
Norsk
utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
4. trinn
Norsk
kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar
7. trinn
Norsk
utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster
7. trinn
Norsk
leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
7. trinn
Norsk
reflektere etisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre i digitale medier
7. trinn
Samfunnsfag
gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser
10. trinn
Norsk
utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
VG1 SF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast