Her får elevene bruke filosofisk og etisk tenkning til å drøfte spørsmål om rett og galt, mening, ansvar og menneskeverd. De arbeider med klassiske filosofer og etiske teorier, og lærer å anvende ideene i drøfting av aktuelle temaer. Gjennom samtale, refleksjon og dilemmaoppgaver får elevene øvelse i kritisk og selvstendig tenkning.
Elevene skal utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål.
Innhold i temaet:
Filosofiske spørsmål og samtaleformer
Etiske teorier og modeller (plikt, konsekvens, dyd)
Her finner du læringsstier som kombinerer tekster, refleksjon og aktiviteter om etiske og filosofiske spørsmål. Elevene får øve på å drøfte rett og galt, frihet og ansvar, og utforske tanker fra store filosofer – fra Sokrates til Kant. Læringsstiene legger opp til samtale, kritisk tenkning og undring.
KRLE – 8.-10. trinn – Filososfi, etikk og menneskesyn
Hva er rett å gjøre?
Etiske dilemma – vanskelige valg
Oppgaver
Her finner du oppgaver og aktiviteter som hjelper elevene å anvende etiske teorier og filosofiske ideer i praksis. Oppgavene kan brukes enkeltvis eller settes sammen til egne læringsstier. Elevene får øve på å reflektere, argumentere og ta stilling til spørsmål som angår menneskeverd, rettferdighet og ansvar i vår tid.
KRLE – 8.-10. trinn – Filososfi, etikk og menneskesyn
Konsekvensetikk, dydsetikk og pliktetikk
Ringer i vann
Filosofisk lesetekst: Fra tidlige samfunn til Sokrates
Sokrates og sokratisk metode
Artikler
I artiklene finner du fagtekster i tre lesespor som gir elevene innsikt i filosofi og etikk, fra antikken til i dag. Tekstene tar for seg tenkere, ideer og dilemmaer, og viser hvordan filosofiske spørsmål fortsatt er aktuelle i møte med teknologi, miljø, politikk og dagligliv.
Ønsker du å se det relaterte innholdet?
Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.