I Skolerom finner du et bredt utvalg av undervisningsopplegg for både enkeltfag og tverrfaglige temaer. Bruk oppgaver, artikler eller følg komplette læringsstier. Tilpass undervisningen etter elevenes behov ved å velge trinn, fag, eller søk etter ressurser.
Aktuelt og relevant
Skoleroms innhold er alltid oppdatert og relevant. Vi har tverrfaglige og flerfaglige artikler og læringsstier med høy overføringsverdi, i tillegg til et rikt bibliotek med fagspesifikt innhold. Her finner du temasider og annet relevant innhold som du kan bruke nå:
Mest brukte artikler nå
Kreativ kulinarisk vitenskap
Et nærmere blikk på molekylær gastronomi og spennende metoder for å tilberede mat ved hjelp av kjemi og teknologi.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Mat og helse
bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
7. trinn
Mat og helse
kjenne att og greie ut om grunnsmakar i matvarer og fortelje om og diskutere korleis smak kan påverke matpreferansar og matval
10. trinn
Mat og helse
planleggje og bruke eigna reiskap, teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
10. trinn
Mat og helse
bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat
Skape orden av kaos
Gjennom historien har det vært viktig å ha måleenheter som folk kan stole på. Hvordan kom man egentlig frem til måleenhetene kilo og meter?
Fag
Matematikk
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Matematikk
bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
4. trinn
Naturfag
sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
4. trinn
Naturfag
designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon
5. trinn
Matematikk
formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere
6. trinn
Matematikk
utforske mål for areal og volum i praktiske situasjonar og representere dei på ulike måtar
7. trinn
Naturfag
gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
7. trinn
Naturfag
gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
7. trinn
Naturfag
reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
8. trinn
Matematikk
lage og løyse problem som omhandlar samansette måleiningar
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
Norge i rødt, hvitt og blått!
Hva er det med den fargerike kluten vi har festet på en stang og vaier rundt med? Det kan virke litt fjollete – men sannheten er at flagget har en veldig viktig rolle i historien og betyr fortsatt mye for oss.
Fag
Samfunnsfag
Kunst og håndverk
Historie
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Kunst og håndverk
tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
7. trinn
Kunst og håndverk
utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett
10. trinn
Kunst og håndverk
analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
10. trinn
Kunst og håndverk
reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG2
Historie
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker
VG2
Historie
utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
VG3
Historie
reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
VG3
Historie
reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
VG3
Historie
utforske fortiden ved å formulere problemstillinger, finne, vurdere og bruke ulikt materiale og presentere egne slutninger
VG3
Historie
gjøre rede for tanker og ideologier som har ligget til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstiden til i dag og vurdere betydningen av disse for menneskers muligheter til demokratisk deltakelse
VG3
Historie
analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
VG3
Historie
utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
VG3 påbygging
Historie
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for tanker og ideologier som har ligget til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstiden til i dag og vurdere betydningen av disse for utviklingen av det moderne demokratiet
VG3 påbygging
Historie
analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
VG3 påbygging
Historie
utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet
VG3 påbygging
Historie
reflektere over hvordan fortiden brukes i lokalmiljøet og av ulike aktører, og drøfte hensikten med denne historiebruken
Vulkaner
Vulkaner og supervulkaner! Lær mer om spektakulære utbrudd og voldsomme naturkrefter.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Geografi
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
10. trinn
Naturfag
bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
VG1/VG2 SF
Geografi
utforske og presentere geografiske forhold og prosessar ved å bruke ulike kjelder, inkludert kart
VG1/VG2 SF
Geografi
gjere greie for korleis indre og ytre krefter har danna ulike landskap, og utforske og gi døme på korleis menneska som bur der, kan utnytte ressursane
Sommerfugler i magen?
Har du vært forelska noen gang? Kanskje er du det akkurat nå? Eller kanskje du ikke har vært det enda, men venter på din tur til å falle hodestups for noen. Hvordan kan du finne ut hva du liker og hvem som gir deg sommerfugler i magen?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Religion og etikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG3
Religion og etikk
identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
VG3
Religion og etikk
diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
VG3
Religion og etikk
gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap
Hukommelsen
Hukommelsen vår består av informasjon som har blitt lagret i hjernen, og som kan hentes fram. Den gjør oss i stand til å lære av ting vi opplever. Men hvordan klarer hjernen å huske alt, og kan hukommelsen trenes opp?
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen
10. trinn
Naturfag
sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
Vikingjenta Tora – Bli kjent med høvdingen Garm
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Samfunnsfag
samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
Kunsten å skifte mening
Det kan være vanskelig å bestemme seg, men hvorfor er det ofte enda vanskeligere å skifte mening? Skal du alltid stå for meningene dine, eller kan det være lurt å trene på å utfordre dem? Hvorfor skal du endre mening, og når bør du gjøre det?
Fag
Norsk
Utdanningsvalg
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Utdanningsvalg
se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
10. trinn
Utdanningsvalg
utvikle og bruke mestringsstrategier for å håndtere overganger og utfordringer relatert til utdanning og karriere
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
Mest brukte læringsstier nå
Del 7: Finn din plass
Før du bestemmer deg for en spesifikk rolle, vurder dine egne styrker og interesser. Er du den som naturlig tar ledelsen i gruppearbeid, eller foretrekker du å arbeide bak kulissene? Kanskje du er den kreative typen som kan tenke deg en karriere innen design, eller den analytiske som trives med tall og data? Som gründer starter du kanskje alene, og må håndtere flere oppgaver fra markedsføring til regnskap. Dette kan gi deg verdifull allsidig erfaring, og du vil kanskje oppdage nye talenter hos deg selv underveis.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Vane 3: Fortsett å lære
Denne læringsstien er knyttet til den tredje av de fem gode vanene i Hverdagsglede skole.
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Den nordiske modellen
I denne stien skal elevene gjøre seg kjent med hva som skiller «den nordiske modellen» fra andre lands måter å organisere samfunnet på. De skal reflektere og drøfte, finne styrker og svakheter ved modellen og finne ut om det ville fungert å sette modellen rett inn i et annet land.
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva lever vi av i Norge?
Har du tenkt på hva du har lyst til å jobbe med i fremtiden? De aller fleste av oss må jobbe for å få råd til å bo, leve og spise. Sånn har det alltid vært. Men hva jobber vi egentlig med i Norge, og har det alltid vært sånn?
På sporet av religioner og livssyn
På sporet av religioner og livssyn
I denne læringsstien skal du arbeide mer med religioner og livssyn – og se hvordan disse kommer til uttrykk lokalt.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Hvordan er din valgkompetanse?
Hvordan er din valgkompetanse?
Elevene trenger å utvikle sin valgkompetanse, og også reflektere over hvordan de tar valg i dag. I denne læringsstien får de presentert begrepet valgkompetanse, og skal etterpå vurdere sin egen kompetanse gjennom å svare på påstander.
Estimert tid: 1-2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 3: Fra ide til virkelighet
Del 3: Fra ide til virkelighet
Hva er målet med idéen din? Er det å løse et problem, tilfredsstille et behov eller kanskje underholde? Tenk grundig gjennom hva du vil oppnå og hvorfor det er viktig. Dette er fundamentet i din forretningsmodell. Når du vet hva målet ditt er, tenk på hvordan du kan tjene penger på det. Vil du selge et produkt, tilby en tjeneste, eller kanskje en kombinasjon? Dette steget hjelper deg å definere hvordan din bedrift skal generere inntekter.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Stallo – verdens verste julenisse
Stallo – verdens verste julenisse
Hva er det første du tenker på når jeg sier ordet julenisse? En snill, rødkledd mann med reinsdyr? En slede full av gaver til alle verdens barn? Vel, julenissen er ikke fullt så hyggelig i alle kulturer. I denne læringsstien skal dere få lære mer om Stallo. Han er en skikkelse fra et samisk julesagn og er både menneske, troll, djevel og julenisse.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 minutter
Fag: Norsk, Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Det viktige selvbildet
Hvordan omtaler du deg selv? Ser du på deg selv som kjedelig, eller er du realistisk? Er du pirkete, eller rett og slett nøyaktig? Her skal elevene øve på å beskrive seg selv med mer positive ord, og gjennom dette styrke eget selvbilde.
Estimert tid: 1 undervisningstime a 45 minutter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn
Når kulturer smelter sammen
Når kulturer smelter sammen
En læringssti som tar for seg hva som skjer når ulike kulturer smelter sammen i et samfunn. Hvordan blir identitet, levesett og kulturuttrykk påvirket av dette?
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Klimasoner
Denne læringsstien gir en kort introduksjon til klimasoner, vær og klima.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 7. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Teknologiutviklingen i Norge
Teknologiutviklingen i Norge
En læringssti hvor elevene skal utforske den teknologiske utviklingen i Norge.
Estimert tid: 2 – 4 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 7. trinn, 5. trinn, 6. trinn
Klimadagen: Bærekraft i landbruket
Klimadagen: Bærekraft i landbruket
I denne læringsstien kan du lese om global oppvarming, om bærekraft og ekstremvær. I tillegg får du prøve deg på både praktiske og teoretiske refleksjonsoppgaver som omhandler de overnevnte temaene innen landbruk.
Estimert tid: 2-3 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Alt er en overgang
Elevene trenger å utvikle ferdigheter i å mestre overganger – som overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring – og videre til høyere utdanning og/eller arbeidsliv. Dette er spennende tider – nye kapitler i livets bok.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Porno på programmet!
Porno! Du tenker kanskje sexy undertøy og forførende skuespillere? Eller tenker du urealistisk sex, utnyttelse, overgrep og manipulering? Porno kan være spennende, fint og frigjørende. Men det kan også være ubehagelig, krenkende og unaturlig. I denne læringsstien skal vi se nærmere på nettopp denne tematikken.
Estimert tid: 2 undervisningstimer á 45 minutter
Fag: Norsk, Naturfag, Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn, VG1, VG2
Skriv 17. mai-tale sammen!
Skriv 17. mai-tale sammen!
I denne læringsstien skal dere skrive en 17. mai-tale. Dere finner en skriveramme og kan hente inspirasjon fra typiske sanger vi synger på 17. mai.
Fag: Norsk
Trinn: 6. trinn, 7. trinn
INSPIRIA: Klarer vi oss uten dyrene?
INSPIRIA: Klarer vi oss uten dyrene?
Dinosaurene ble utryddet for mange millioner år siden. Det var ikke mennesket som utryddet disse dyrene, men vi har utryddet mange andre dyrearter. I denne læringsstien skal elevene reflektere over hvorfor det er viktig å ta vare på dyrene. Deretter skal de reflektere over og lage et skuespill som viser hvor avhengig vi har blitt av eldgamle rester av alger, planter og dyr. Sagt med et annet ord: olje.
Estimert tid: Ca. 2 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Naturfag, Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, 7. trinn, 5. trinn, 6. trinn
Trenger vi alt vi har?
En kort læringssti som stiller spørsmål ved om vi egentlig trenger alt vi har, og om det er bærekraftig å fortsette slik vi gjør nå.
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Skriv jobbsøknad
Elevene skal utforske hva som står i stillingsannonser og skrive jobbsøknad hvor de aktivt bruker informasjonen de har tilegnet om seg selv gjennom tidligere oppgaver i utdanningsvalg.
Bli kjent med buddhismen
I denne læringsstien skal du bli mer kjent med guddommer og rituelle praksiser i buddhismen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Sjette klasses slangordbok
Sjette klasses slangordbok
Skibbidi toilet, rizz, ohio, sigma og pæse. Ord som kanskje gir mening for deg, men ikke for foreldrene dine? Og i alle fall IKKE for besteforeldrene dine. Visste du at alle generasjoner har sitt eget ungdomsspråk og sine egne slangord. At ungdom låner ord og lager varianter av det norske språket, er absolutt ikke noe nytt fenomen. Men bestefaren din gikk nok ikke rundt og sa skibidi toilet. Eller? I denne læringsstien skal du lære mer om ungdomsspråk.
Estimert tid: 2–3 undervisningstimer á 45 minutter
Fag: Norsk, Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Den teknologiske utviklingen i Norge
Den teknologiske utviklingen i Norge
Denne læringsstien tar for seg noen store teknologiske fremskritt i Norge som har endret måten vi lever på. Hvordan har bedrifter tilpasset seg utviklingen, og hvilke oppfinnelser har vært viktige for utviklingen?
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Å lese en roman
I denne læringsstien er skal lese en roman og lære mer om hvordan forfattere jobber for å skrive en bok som akkurat du har lyst til å lese. Aller først må du velge deg en roman som du har lyst til å lese.
Estimert tid: 4 – 6 undervisningstimer + tid til å lese boka
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Detektiv i eget liv
Hva mener vi egentlig med «styrker», og hvilke har vi? Her skal elevene starte med å utforske seg selv, sine styrker, interesser, verdier og selvbilde. Læringsstien må ses i sammenheng med øvrige læringsstier i dette temaet. Hensikten er å finne ut mer om seg selv og få et vokabular til å beskrive seg selv på positive måter.
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn
Les på ulike måter: 1 million arter i fare
Les på ulike måter: 1 million arter i fare
Her skal du lese en artikkel, men artikkelen kan leses på ulike måter. Hvilken lesestrategi skal du bruke?
Estimert tid: 1 skoletime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Fagforeningenes betydning
Fagforeningenes betydning
En læringssti som tar for seg ulike aspekter ved fagforeninger og fagforeningenes betydning.
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva er sex?
Sex med deg selv, sex med andre. Hva er egentlig sex? Hvordan gjør man det? Hva bør man tenke på før man har sex, når man har sex og etter man har hatt sex? I denne læringsstien skal vi snakke om sex.
Estimert tid: 2 – 3 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Det store påskemysteriet
I påsken er det tid for krim og påskenøtter, og her i Skolerom elsker vi gåter og mysterier. Disse løses best gjennom samarbeid, utforskning og logiske slutninger. Bli med å løse det store påskemysteriet, og lag deretter deres egne påskemysterier!
Estimert tid: 2-4 skoletimer
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Religioner og kulturarv: Islam
Religioner og kulturarv: Islam
I denne læringsstien skal vi se hvordan islam har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Religioner og kulturarv: Buddhisme
Religioner og kulturarv: Buddhisme
I denne læringsstien skal vi se hvordan buddhismen har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Feltarbeid: Menneskelige studier
Feltarbeid: Menneskelige studier
Læringsstien gir en praktisk innføring i hvordan vi kan utforske menneskers påvirkning på geografien rundt oss. Elevene lærer om urbane områder, sosiale mønstre og kulturelle uttrykk, og hvordan disse former landskapet vi lever i.
Fag: Geofag
Trinn: VG2, VG3
Hvem skriver du for?
Vi jobber med mottakerbevissthet når vi skriver. Elevene øver på å tilpasse språk og stil til situasjonen og den som skal lese teksten.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Del 8: Ha orden på økonomien
Del 8: Ha orden på økonomien
Før du kan begynne å tjene penger, trenger du startkapital. Dette er midlene du bruker til å dekke alt fra innkjøp av utstyr til markedsføringskostnader. Du kan vurdere flere alternativer for å skaffe disse pengene, enten gjennom lån fra banken, investorer eller kanskje fra egen sparekonto. Et realistisk budsjett er grunnsteinen i enhver bedrift. Det skal inkludere alle forventede inntekter og utgifter. Vær ærlig og konservativ i dine estimater for å unngå økonomiske overraskelser. Dette inkluderer alt fra lønnsutgifter til deg selv og eventuelle ansatte, til månedlige utgifter som husleie og strøm.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Feltarbeid: Blandede studier
Feltarbeid: Blandede studier
Læringsstien kombinerer natur- og samfunnsperspektiver gjennom temaet økoturisme. Elevene undersøker hvordan turisme påvirker både miljø og lokalsamfunn, og reflekterer over hvordan bærekraftig bruk av naturressurser kan forenes med økonomisk utvikling.
Fag: Geofag
Trinn: VG2, VG3
Det var en gang …
Vi jobber med eventyr, lærer om sjangertrekk, språk og virkemidler før vi til slutt skriver vårt eget eventyr.
Estimert tid: 2-4 undervisningstimer
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
En appell for appelsinen
Denne læringsstien er tverrfaglig; norsk og samfunnsfag. I den norskfaglige delen skal elevene arbeide med retorikk og argumentasjon – mens det i samfunnsfag er fokus på bærekraftig utvvikling.
Estimert tid: 3–4 undervisningstimer â 45 minutter + 2-4 leselekser
Fag: Norsk, Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Søppelsafari
Denne aktiviteten gir elevene en konkret forståelse av forsøpling i nærmiljøet og bærekraft. Gjennom praktisk uteaktivitet, refleksjon og tverrfaglig arbeid skal elevene utvikle miljøbevissthet og ferdigheter i problemløsning.
Estimert tid: 1-2 timer
Fag: Samfunnsfag, Naturfag, KRLE, Norsk
Trinn: 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn
Reklamejakt i sosiale medier
Reklamejakt i sosiale medier
Etiske dilemma – vanskelige valg
Etiske dilemma – vanskelige valg
I denne læringsstien skal du vurdere ulike etiske dilemma og argumentere for dine valg.
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Bli kjent med jødedommen
I denne læringsstien skal du bli mer kjent med begreper og rituelle praksiser i jødedommen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
To ører og en munn
Alle kan bli flinke til å lytte, men det krever øvelse. Ved å lære mer om hvordan vi snakker med hverandre, kan elevene bli bedre til å forstå og kommunisere med andre. I denne læringstien skal vi øve på å stille nysgjerrige spørsmål og lytte aktivt til det andre sier.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn
Utforsk stillinger med KI
Utforsk stillinger med KI
Her får elevene forslag til ledetekster for å utforske nåværende og framtidige stillinger, og hvilke krav disse har til egenskaper og utdanning.
Estimert tid: 1-2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn
Del 1: Finne en god ide
Hvis du skal starte opp en bedrift i dag, hvor begynner du og hva skal til? Hvordan kan man finne utfordringer/problemer som skal løses som utgangspunkt for en ide? Hva er motivasjonen din? Hvilken rolle vil du ha i bedriften din? Det hele starter med en god idé!
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn
Å lese med matematiske briller
Å lese med matematiske briller
Elevene prøve seg fram og bruke ulike lese- og løsningsstrategier i møte med matematikk-tekstoppgaver.
Estimert tid: 1 –2 undervisningstimer
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Viktigheten av arbeid
Elevene skal i læringsstien reflektere over hvorfor det er viktig for den enkelte og for samfunnet at folk er i jobb.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Utforsk dine interesser
Hva slags interesser har du? Er du praktisk anlagt eller liker du å lese? Er du den som starter opp mange prosjekter, liker å arbeide med mennesker eller uttrykke deg kunstnerisk? Eller kanskje du liker å skrive lister og lage budsjetter? Holland kategoriserte interesser i seks interessetyper, og her blir vi bedre kjent med dem, slik at vi også kan bli bedre kjent med oss selv.
Estimert tid: 1–2 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Skrivegrep
Dette er en kort lærinssti der dere får en introduksjon til temaet språklige virkemidler.
Estimert tid: Under 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Når er du i ditt ess?
Elevene skal utforske sine preferanser, og gjennom dette få et bedre utgangspunkt for å vurdere type jobber som samsvarer i noen grad med dette.
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 9. trinn, 10. trinn, 8. trinn
Les på ulike måter: 1 million arter i fare
Les på ulike måter: 1 million arter i fare
Her skal du lese en artikkel, men artikkelen kan leses på ulike måter. Hvilken strategi skal du bruke?
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Religioner og kulturarv: Jødedom
Religioner og kulturarv: Jødedom
I denne læringsstien skal vi se hvordan jødedommen har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Vane 1: Vær oppmerksom
Denne læringsstien er knyttet til den første av de fem gode vanene i Hverdagsglede skole.
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Lættis-alarm!
Vidu adde litt kunnskap til språket ditt, broooo? Legit, det er sykt try hard når lærern leker ungdom med språket, men obviously er helt noob. Det er både kleint, lættis og litt føkka, følte du? Anyways, du har sikkert forstått at denne læringsstien skal handle om deg, skjønte? Eller språket ditt da, ferdig. Ungdomsspråket.
Estimert tid: 2-4 økter eller mer
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Refleksjon over egen læring – Skriv læringsdagbok
Refleksjon over egen læring – Skriv læringsdagbok
Elevene skal utvikle evnen til å reflektere over egne læringsprosesser og vurdere hva som fungerer for dem. Dette er første ledd og en begynnelse på å være mer bevisst i sin egen læringsprosess.
Estimert tid: 5 – 10 minutter hver dag
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
La oss kle på setningene
Hva er egentlig en setning? Lær å lage setninger: korte/lang setninger, aktive/passive setninger og la oss sette setninger sammen.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Et likestilt arbeidsliv
Elevene blir introdusert for hvordan vi kan arbeide med inkludering og mangfold i arbeidslivet. Oppgaven starter med noen hverdagssituasjoner elevene kanskje har opplevd selv, og ser hvordan disse kan speile lignende utfordringer voksne kan møte i arbeidslivet. Målet er å forstå hvordan følelsen av å være utenfor i skolen kan likne på hvordan noen føler seg utenfor på en arbeidsplass.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Fra runer til emojier
I denne læringsstien skal elevene lære om og reflektere over det norske språket. De skal lese en artikkel om språkets utvikling og lage en tidslinje. Slik blir elevene bedre kjent med familien til det norske språket.
Estimert tid: 1 undervisningstime â 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Vi er ulike, men like mye verdt!
Vi er ulike, men like mye verdt!
I samfunnet vårt er det mange mennesker med nedsatt funksjonsevne. Noen har vansker med å bevege seg, noen hører eller ser nesten ikke, noen synes det er vanskelig å prate med og forstå andre. Det er mange ulike former for funksjonshemning. Nedsatt funksjonsevne kan gjøre det vanskeligere å gjøre ting andre tar for gitt, som å gå en tur, leke i parken eller gjøre lekser. Men med tilrettelegging og hjelpemidler – som en rullestol, et høreapparat eller en hjelpende hånd – får alle til mye.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Skriveverksted: Utvid verktøykassa di!
Skriveverksted: Utvid verktøykassa di!
Velkommen til skriveverksted. I denne læringsstien skal elevene jobbe sammen med en gammel, erfaren forfatter og skrive en tekst. Forfatteren har en svær verktøykasse som han kan bruke for å gjøre teksten sin bedre. Kanskje vi kan låne noen verktøy når vi selv skal skrive?
Estimert tid: 2 undervisningsøkter â 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Villmark: Reis til skogen
Villmark: Reis til skogen
I denne læringsstien skal elevene få lære mer om regnskogene og hvilke trusler regnskogene står overfor.
Estimert tid: Ca 2 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Trinn: 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva skjer ved lovbrudd?
Denne læringsstien tar for seg forskjellene mellom lover, regler og normer og lar elevene drøfte konsekvenser av brudd på disse.
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Skrekk og gru
Her skal vi øve på forskjellige skrivegrep som gjør en historie skummel, spennende og kanskje litt uhyggelig å skrive.
Estimert tid: 1 – 2 undervisningstimer
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Karbonkretsløpet – grunnlaget for liv på jorda
Karbonkretsløpet – grunnlaget for liv på jorda
Karbon er et av våre viktigste grunnstoffer. På hvilken måte er karbon med på å regulere alt liv på jorden?
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Norge og innvandring
Læringsstien tar for seg de store endringene i Norge fra å være et jordbrukssamfunn til å bli et teknologisamfunn.
Fag: Norsk, Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, VG1 SF
Vennskap
I denne oppgaven stiller vi spørsmålene: Hva er en god venn, og hvorfor er vennskap viktig?
Estimert tid: 2–3 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hvilken klasse er de i?
Dette undervisningsopplegget legger opp til en aktiv, lekende og kreativ måte å lære om ordklassene på, som vil engasjere elevene og gi dem en dypere forståelse av hvordan ord henger sammen i språket.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Det jeg gjør får globale konsekvenser
Det jeg gjør får globale konsekvenser
Alt påvirker alt – og det du gjør får globale konsekvenser.
Fag: Geografi
Trinn: VG1, VG1 SF
Hva slags utdanning skal jeg velge?
Hva slags utdanning skal jeg velge?
I denne læringsstien skal elevene utforske ulike utdanningsmuligheter, og gjennom dette få et bedre utgangspunkt for å velge videregående opplæring.
Estimert tid: 2-3 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Jorda rundt på 60 min
Her utforskes spennende steder på jorda – og det er lov å drømme seg litt bort til steder en gjerne skulle ha besøkt.
Estimert tid: 2 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Norsk, Samfunnsfag
Trinn: 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, 6. trinn, 5. trinn
Fritidsaktiviteter til alle!
Fritidsaktiviteter til alle!
En kort læringssti som tar for seg sosial ulikhet og utenforskap og drøfter sammenhengen mellom disse.
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Fakta, mening eller reklame
Fakta, mening eller reklame
I denne stien skal du bli kjent med fakta, meninger og reklame. Du skal også undersøke om man kan stole på overskrifter og bilder.
Estimert tid: 2-3 økter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Kampen mot matsvinn
I denne læringsstien skal du lese om og reflektere over hvorfor vi kaster mye mat i Norge. Du vil også lære noe om holdbarhetsdato på matvarer.
Estimert tid: 2 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Mat og helse, Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Vane 4: Knytt bånd
Denne læringsstien er knyttet til den fjerde av de fem gode vanene i Hverdagsglede skole.
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Bli kjent med islam
I denne læringsstien skal du bli mer kjent med begreper og rituelle praksiser i islam.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Finn din læringsstil
Pomodoriteknikken, flashcards eller belønning og straff? Hvordan lærer du egentlig best?
Estimert tid: 2–4 undervisningsøkter
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Mattradisjoner i religionene
Mattradisjoner i religionene
I denne læringsstien skal vi se mer på mat og mattradisjoner innenfor religioner og livssyn.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Valgmester
Elevene må ta mange valg hver dag – noen store og noen små. Samtidig mangler mange strategier for hvordan de skal ta valg. Her blir de introdusert for noen metoder for å ta bedre valg.
Estimert tid: 1-2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn
Religioner og kulturarv: Hinduisme
Religioner og kulturarv: Hinduisme
I denne læringsstien skal vi se hvordan hinduismen har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Si «ja» til «nei»!
I denne læringsstien skal du få lære mer om at det er lov å si nei – også til venner. Stien er en del av Psykt deg-serien til Skolerom.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
INSPIRIA: Lagring av energi og ladepark
INSPIRIA: Lagring av energi og ladepark
I denne læringsstien ser vi blant annet nærmere på energi, energilagring og elbiler. I en film der vi får møte Eirik og PK får vi også se på Inspirias ladepark og være med dem på challenge!
Estimert tid: 2 – 4 undervisningstimer
Fag: Naturfag, Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Natursti
Dette er en flerfaglig natursti som passer for en hel uteskoledag.
Estimert tid: 1 dag
Fag: Samfunnsfag, Naturfag, Matematikk, Norsk
Trinn: 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, 3. trinn, 2. trinn
Bli kjent med sikhismen
I denne oppgaven skal du bli kjent med begreper og religiøse praksiser i sikhismen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Hvem skriver du til?
Hver gang du skriver noe, skriver du også til noen. Alle tekster har en mottaker. Når du sender en sms i familiechatten og spør hva dere skal spise til middag, er mottakeren moren eller faren din. Når du noterer ned noe du må huske på en lapp, er mottakeren deg selv. Når du skriver i norskfaget, er gjerne mottakeren læreren din. Det er viktig å være bevisst på mottakeren i alle tekster du produserer. I denne stien skal vi se nærmere på akkurat det: Mottakerbevissthet.
Estimert tid: 2 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Demokratiets historie
En læringssti om demokratiets historie og hva det betyr for deg og meg.
Estimert tid: 2 – 4 undervisningstimer â 45 minutter. Kan utvides som tverrfaglig tema.
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
INSPIRIA: Fornybar energi
INSPIRIA: Fornybar energi
Denne læringsstien tar for seg de tre fornybare energikildene solenergi, vannenergi og vindenergi. Her skal du både få se noen videoer, gjøre noen oppgaver og kanskje gi eller få en liten challenge!
Estimert tid: Ca 2 undervisningsøkter â 45 minutter
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Fremtidsjobber
Elevene skal her få innblikk i mulige fremtidsstillinger, stillinger som ikke eksisterer i dag. Dersom elevene har tilgang til KI er det et forslag til ledetekst for mer utforsking. Hensikten med læringsstien er å få elevene til å se at det finnes mange muligheter når man skal tenke utdanning og karriere.
Skriv en bokanmeldelse
Her finner du skriverammer, modelltekster og skritt-for-skritt veiledning som hjelper elevene å skrive gode bokanmeldelser.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Prevensjon
I denne læringsstien skal du få lære mer om ulike former for prevensjon. Stien har både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, artikler og ulike lesestrategier. Om du fullfører stien vil du sitte igjen med kjennskap til en rekke former for prevensjon og være enda mer bevisst og kildekritisk i møte med informasjon om prevensjon i sosiale medier.
Estimert tid: 1 undervisningstime a 45 min
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Mic drop, bestefar
I denne læringsstien skal vi lære mer om ungdomsspråk og slang samt utforske ungdomsspråket til tidligere generasjoner. Er bestefar goat? Eller moren din slay? Kanskje har naboen mer swag enn du tror? Hvordan var ungdomsspråket en eller to generasjoner tilbake? La oss finne det ut.
Estimert tid: 2 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Økt levestandard gir energiutfordringer
Økt levestandard gir energiutfordringer
Denne læringsstien tar for seg ulike former for energi, både i dag og i fremtiden. Hvilke utfordringer står vi overfor når et land plutselig får en stor middelklasse som har helt andre energibehov enn tidligere?
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap, Geografi
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Feltarbeid: Fysiske studier
Feltarbeid: Fysiske studier
Læringsstien gir elevene innsikt i naturens prosesser gjennom praktiske undersøkelser. Den utforsker flomrisiko, klimaendringer og bergarter og mineraler for å forstå hvordan naturen former landskapet – og hvordan den påvirkes av både tid og klima.
Fag: Geofag
Trinn: VG2, VG3
Porno
Porno – eller pornografi – er ikke for alle. Noen synes det er pirrende og spennende, mens andre synes det er ekkelt og støtende. Porno er heller ikke én ting, og noen kan like noe pornografisk innhold, men synes at andre ting er direkte frastøtende. Uansett hva man synes, er det noe mange unge må forholde seg til og kanskje ta et standpunkt til. I denne læringsstien skal vi utforske ulike holdninger til porno, se på statistikk over bruk av porno og drøfte ulike sider ved porno.
Estimert tid: 1 undervisningstime â 45 min
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Godværsskyer eller uværsskyer
Godværsskyer eller uværsskyer
I denne stien skal du lære om hva lagring i skyen er, og hvordan det foregår. Du skal utforske fordeler og ulemper ved skylagring og komme med forslag til hvordan du kan få til mer bærekraftig bruk av skyen
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva skjer med bilene når de dør?
Hva skjer med bilene når de dør?
Dette er en læringssti om som handler om hva som skjer med biler når de ikke lenger kan kjøre på veiene.
Estimert tid: 2-3 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Trinn: 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, 5. trinn, 6. trinn
Emojier – det nye verdensspråket
Emojier – det nye verdensspråket
Du bruker de kanskje hver dag, disse små grafiske symbolene på mobilen din. Emojier. De løfter enhver chatt, men kan også føre til misforståelser, for det finnes jo ikke en fasit på hva en emoji betyr. I denne læringsstien skal du lære mer om ansiktsuttrykk, emojier og digital kommunikasjon. 😉 🧐
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Kritisk lesing: Flere kilder om samme tema
Kritisk lesing: Flere kilder om samme tema
I denne læringsstien lærer elevene å bruke flere kilder for å oppnå en dypere forståelse av et tema, og samtidig utvikle kritisk tenkning.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Brev til en førsteklassing
Brev til en førsteklassing
I denne læringsstien skal elevene øve på å skrive en tekst i sjangeren: brev. De blir kjent med skrivetrekanten (form-innhold-formål) og de ulike skrivefasene (før- under- og etter skriving). Elevene må vite hva de skal skrive, hvordan de skal skrive og hvem de skal skrive til.
Estimert tid: 4–5 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn
Mangfold – å leve sammen
Vi lever i et mangfoldig samfunn der ulike mennesker lever side om side – mennesker som tenker, tror og handler forskjellig. Vi har ulike kulturer og tradisjoner, ulike religioner og livssyn, ulike familier og ulike meninger. Vi kler oss forskjellig, spiser ulik mat og har ulike feiringer. Men vi har mye mer felles enn det som skiller oss. Vi samarbeider om et godt samfunn der det er rom for alle. Vi vet at vi alle har samme verdi, uansett hvem vi er. La oss se på hva som binder oss sammen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Julenissen + Moder Jord = sant?
Julenissen + Moder Jord = sant?
Vi handler store mengder varer, men trenger vi alle varene? Og skal vi ikke få lov til å kjøpe det vi vil uten å føle skam? Hva er konsekvensene av vårt forbrukersamfunn?
Estimert tid: 3 – 4 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Samfunnsfag, Matematikk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Din usynlige ryggsekk
I denne læringsstien skal elevene reflektere over sine egne verdier, hva som er viktig for dem. Målet med læringsstien er at elevene skal bli bedre kjent med seg selv. For unge er det viktig å bli klar over sine verdier og holdninger fordi dette påvirker valgene de tar og hvordan de oppfører seg. Når unge forstår hva som er viktig for dem, kan de lettere ta beslutninger som stemmer overens med hvem de er og hva de tror på. Det gir også bedre selvfølelse og hjelper dem å navigere i ulike situasjoner, enten det er i skole, vennskap eller senere i arbeidslivet.
Estimert tid: 1 – 2 timer a 45 minutter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Ta ordet!
Her lærer elevene å jobbe etter de klassiske retoriske redskapene med røtter helt tilbake til antikken. Læringsstien ender opp med en tale til bestermor, tantes bryllup eller en muntlig appell i bystyremøtet.
Estimert tid: Prosjekt over flere timer
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Vane 5: Gi
Denne læringsstien er knyttet til den femte av de fem gode vanene i Hverdagsglede skole.
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Klimadagen: Matproduksjon og teknologi i jordbruket
Klimadagen: Matproduksjon og teknologi i jordbruket
I denne læringsstien får du lese om økoteknologi, femtidsmat og grønnvasking. I tillegg er det oppgaver som utfordrer deg til å tenke på hvordan matproduksjon og jordbruket kan se ut i fremtiden.
Estimert tid: 4 – 6 undervisningsøkter
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Teknologi og bioteknologi
Teknologi og bioteknologi
En læringssti som tar for seg teknologien rundt bioteknologi og hvilke utfordringer og etiske problemstillinger dette kan medføre.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Analyse av sangtekst: BlimE-låten 2024
Analyse av sangtekst: BlimE-låten 2024
Bruk skriverammen til å analysere årets BlimE-låt.
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Hva er menneskerettighetene?
Hva er menneskerettighetene?
I denne læringsstien skal du bli kjent med hva menneskerettighetene er, og hva de går ut på. Du skal bli kjent med hvorfor de ble opprettet, og reflektere over behovet for menneskerettigheter.
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Del 4: Målgruppe og markedsføring
Del 4: Målgruppe og markedsføring
Start med å definere hvem som faktisk kommer til å bruke produktet ditt, og hvem som kommer til å kjøpe det. For eksempel, hvis du utvikler en leksehjelp-app for barn i grunnskolen, vil barna være de som bruker appen, men det er foreldrene som sannsynligvis kommer til å betale for den. Derfor må markedsføringsstrategien din appellere både til barn og deres foreldre.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hvilke rettigheter har urfolk og nasjonale minoriteter?
Hvilke rettigheter har urfolk og nasjonale minoriteter?
I denne læringsstien skal du bli kjent med hvilke rettigheter urfolk og nasjonale minoriteter har i Norge i dag. Du skal reflektere rundt behovet for slike rettigheter og bli bedre kjent med en av rettighetene.
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
INSPIRIA: Fornybar energi
INSPIRIA: Fornybar energi
Denne læringsstien tar for seg de tre fornybare energikildene solenergi, vannenergi og vindenergi. Her skal du både få se noen videoer, gjøre noen oppgaver og kanskje gi eller få en liten challenge!
Estimert tid: 1 undervisningstime â 45 minutter
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Superkrefter i skolehverdagen
Superkrefter i skolehverdagen
Hvordan skal vi håndtere følelser når alt er «kaos i toppen»? Hvordan kan vi øve på sosial kompetanse? Hva vil det si å være i «flyt»? Dette er spørsmål som tas opp i læringsstien, og alt handler om livsmestring og håndtere overganger.
Del 2: Sosialt entreprenørskap
Del 2: Sosialt entreprenørskap
Alt starter med et problem som trenger en løsning. Kanskje du har lagt merke til at noen i lokalsamfunnet ditt trenger hjelp, eller kanskje du har lært om globale utfordringer som klimaendringer eller fattigdom? Som en sosial entreprenør, handler det ikke bare om hva du gjør, men også om hvordan du gjør det. Å inkludere mangfold i bedriften din betyr at du ansetter folk med ulike bakgrunner og erfaringer. Dette kan føre til mer kreative løsninger og en sterkere bedrift. Mangfold gjør det også enklere å forstå behovene til forskjellige kunder og samfunn.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva skjer egentlig der nede?
Hva skjer egentlig der nede?
Mye skjer i puberteten – også der nede. Ting vokser, blir hårete, endrer farge og generelt ser helt annerledes ut. For de fleste vil kjønnsorganene være en avgjørende brikke i det å lage barn når vi blir voksne. I ungdomstiden derimot, er en tid der man utforsker kjønnsorganene som kilde for nytelse. Alene, eller sammen med noen man vil dele dette med. I denne læringsstien skal vi se nærmere på kjønnsorganene – hvordan utvikles de og hva påvirker vårt forhold til dem?
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Leseverksted: Skjønnlitteratur
Leseverksted: Skjønnlitteratur
Å lese skjønnlitteratur er en fantastisk måte å bli kjent med seg selv og andre på. Denne læringsstien er et leseverksted der elevene skal lese en artikkel om lesing. Deretter kan de velge mellom fem ulike oppgaver.
Estimert tid: 2 – 4 undervisningstimer (â 45 minutter)
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 7. trinn, 6. trinn
Vane 2: Vær aktiv
Denne læringsstien er knyttet til den andre av de fem gode vanene i Hverdagsglede skole.
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Bli kjent med hinduismen
I denne læringsstien skal du lære mer om hinduismen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Hva skjer med bilene når de dør?
Hva skjer med bilene når de dør?
Dette er en læringssti om som handler om hva som skjer med biler når de ikke lenger kan kjøre på veiene.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Trinn: 7. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 10. trinn
Ut i arbeidslivet
Elevene skal lære seg de grunnleggende rettighetene og pliktene i arbeidslivet, og reflektere over hva som skaper et godt arbeidsmiljø. Elevene blir også introdusert for hvordan de bør oppføre seg når de starter i en jobb.
Estimert tid: 1-2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Øv på ulike leseroller
Leser du som en filosof, en ordbok eller en trådsamler? Kanskje leser du som alle sammen, eller ingen av dem? I denne læringsstien skal du få øve deg på å lese i ulike roller. Dette kan hjelpe deg til å bli en bedre og mer strategisk leser.
Estimert tid: 1 – 2 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Ikke mobb!
Det burde jo være ganske enkelt – ikke mobb! Ingen liker mobbing, så ingen burde mobbe andre. Likevel blir dessverre barn mobbet hver dag i Norge. Hva kan vi gjøre for å forhindre mobbing? Lær mer om mobbing, og drøft tenkte mobbesaker i denne læringsstien
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Del 5: Har du et marked?
La oss si du vil starte en tjeneste for snømåking og hagearbeid. Det høres ut som en god idé, men hvor mange har faktisk hage i ditt område? Kanskje du må reise langt for å finne kunder, og hva vil det koste deg? Før du investerer i utstyr og tid, bruk litt tid på å undersøke om det virkelig er et behov for tjenesten din i nærmiljøet. Her ser vi nærmere på marked og markedsanalyse.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Å skape sammenheng i tekster
Å skape sammenheng i tekster
Gjennom tekstanalyse og og lek med språket utforsker vi hvordan setninger og avsnitt bindes sammen for å skape en sammenhengende tekst.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
SparkZ for ungdomstrinnet: Elsparkesykler i trafikkbildet
SparkZ for ungdomstrinnet: Elsparkesykler i trafikkbildet
I denne læringsstien skal du reflektere over elsparkesyklenes rolle i trafikken og deres innvirkning i enkeltmenneskers liv og helse. Du skal også vurdere hvilke tiltak som kan være nødvendige for å bedre sikkerheten for både elsparkesyklister og medtrafikanter i ditt nærmiljø.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Trinn: 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Påfyll til kroppen
I denne læringsstien skal du tenke over hvor viktig riktig mat og god søvn er for kroppen. Stien er en del av Psykt deg-serien til Skolerom.
Estimert tid: 1 – 2 undervisningstimer
Fag: Naturfag, Mat og helse
Trinn: 5. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva er forskjell på vær og klima?
Hva er forskjell på vær og klima?
I denne læringsstien skal du se nærmere på hva som menes med begrepene vær og klima, samt kunne fortelle om ulike klimasoner på jorda.
Estimert tid: 1 – 2 undervisningstimer â 45 minutter
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Trinn: 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 5. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Ulike former for demokrati
Ulike former for demokrati
I denne læringsstien skal du gjøre rede for ulike former for styresett og variasjoner av demokrati og utforske de største forskjellene mellom det norske folkestyret og demokratier andre steder i verden.
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hva hvis jeg ikke kommer inn på utdanningen jeg ønsker?
Hva hvis jeg ikke kommer inn på utdanningen jeg ønsker?
Denne læringsstien gir noen mestringsstrategier og gode tips til hva man kan gjøre om man ikke kommer inn på den utdanning man ønsker seg. Hovedpoenget er å si at en utdanning er viktigere enn ingen utdanning.
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Del 6: Starte bedrift?
Første steg er å gi bedriften din et navn som fanger essensen av det du tilbyr og som skiller seg ut i mengden. Etter navnet er på plass, kan du designe en logo som reflekterer merkevaren din. Tenk på hvordan store merker som Nike og Apple bruker sine logoer til å bli gjenkjent over hele verden. Når du har et navn og en logo, må du registrere bedriften din. Dette innebærer å velge hvilken type selskapsform som passer for deg; et enkeltpersonsforetak for enklere administrasjon eller et aksjeselskap (AS) for større virksomheter.
Estimert tid: 2 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Å lese sammensatte tekster
Å lese sammensatte tekster
En tekst vi skal lese, kan bestå av mer enn bokstaver. Teksten kan ha bilder, illustrasjoner og grafer, den kan ha film og animasjoner, ja den kan til og med ha lyd. I denne læringsstien skal vi øve oss på å bruke forskjellige lesestrategier når vi møter en sammensatt tekst.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Den allsidige poteten
Her skal du undersøke mer om hva du kan bruke poteten til.
Estimert tid: 1 undervisningstime â 45 minutter + hjemmearbeid
Fag: Samfunnsfag, Mat og helse
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Kildekritikk og falske nyheter
Kildekritikk og falske nyheter
I denne læringsstien øver elevene på å vurdere troverdigheten av informasjon de finner på nett, og å skille mellom pålitelige og upålitelige kilder.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Korte, muntlige innlegg
Er det vanskelig å snakke foran klassen? Her skal vi øve på holde korte, muntlige innlegg. Nesten helt på sparket.
Estimert tid: 1 undervisningstime
Fag: Norsk
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Demokratiets historie
Denne læringsstien tar elevene med på den demokratiske historiens reise. Elevene skal lese og få med seg de store linjene i demokratiets tilblivelse fra starten til i dag, samt gjøre seg en god del refleksjoner over prosessen og hvordan demokratiet kan utvikle seg i fremtiden. Til slutt skal elevene jobbe med hvordan de selv kan være med på å påvirke demokratiet.
Fag: Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Smoothie-utfordringen
Her skal du foreta en undersøkelse, analysere data og lage smoothie i etterkant.
Fag: Mat og helse
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hvilke jobber finnes her?
Hvilke jobber finnes her?
Hvilke jobber finnes egentlig – og hvilke muligheter har det lokale jobbmarkedet? Hvordan skal man finne en jobb man trives med? Elevene skal også skygge en person på jobb for å dypdykke i noen stillinger de synes er interessante.
Estimert tid: 2-3 økter
Fag: Utdanningsvalg
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Julefeiring nå og da
I denne læringsstien skal eleven drøfte hvordan og hvorfor man feiret jul før, hvilke tradisjoner vi har i dag, og hvorfor nettopp disse tradisjonene har blitt så vanlige.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Gå til fagsider
Velg trinn og fagside, eller bruk søkefunksjonen med enkeltsøk og filtrering for å finne innhold for flere fag.
Barnetrinn
La oss utforske og undre oss sammen! Her finner du aktuelt innhold for barnetrinnet.
Ungdomstrinn
La oss reflektere over og utforske sammenhenger! Her finner du aktuelt innhold for ungdomstrinnet.
Videregående
La oss drøfte og finne nye ideer! Her finner du aktuelt innhold for videregående skole.
Hva er lærerrommet?
Lærerrommet er din oversiktsside på Skolerom, hvor du som lærer får en komplett oversikt over tilgjengelige ressurser og verktøy du har tilgang til. Her finner du en meny for navigering mellom hjem, søk, læringsstier, oppgaver, elever og vurdering. ➘ Les mer
For å hjelpe deg med å forstå hva de ulike menyvalgene innebærer, gir vi korte forklaringer til menyvalgene til venstre.
SØK: Gjør et søk i vår ressursbank; fagartikler, oppgaver og ferdige undervisningsopplegg. Søk på emne eller tittel, med mulighet for filterfunksjoner for presise resultater.
LÆRINGSSTIER: Ferdige undervisningsopplegg knyttet til fag og kompetansemål, som kombinerer artikler, oppgaver og praktiske aktiviteter. Filterfunksjoner for presise resultater.
OPPGAVER: Ferdige oppgaver med både tekstbesvarelse og flervalg. Filterfunksjoner for presise resultater.
VURDERING: Gi tilbakemeldinger til elevene på alle oppdrag (velg oppgaver eller læringsstier).
ELEVER: Oversikt over dine trinn/elever, inkludert hvilke oppdrag som er delt ut. Her kan du også administrere lesespor ved skolestart, som også kan endres underveis i skoleåret.
I menyen øverst på siden vil dere finne valg for fag og tverrfaglige temaer. Her kan dere enkelt navigere til relevant innhold for ditt trinn/fag/emne med noen få klikk. Under “Om Skolerom” finner du pedagogiske prinsipper og hjelpsenter.
Trenger du en oppfriskning i bruk av Skolerom? Se gjerne våre introduksjonsvideoer eller kontakt oss for en kort veiledningsøkt. Send inn din henvendelse nederst på denne siden.
Abonner på tips til din undervisning!
–––––
Undervisningsopplegg i Skolerom:
I Skolerom finner du ferdige undervisningsopplegg gjennom fleksible læringsstier. Tilpass dem gjerne etter klasses behov. Du finner detaljerte lærerveiledninger, utskriftvennlige ressurser og pedagogiske tips i læringsstiene. Utforsk veiledningen for hver enkelt læringssti for en inspirerende undervisning!
Gjør klasserommet mer levende med Skolerom!
Vårt læringsinnhold er skreddersydd til å møte dagens krav, samtidig som de inkluderer en rekke varierte læringsmetoder som kan utføres både med og uten PC. Våre oppgaver og læringsstier er laget for å vekke nysgjerrighet og oppmuntre til aktiv deltagelse blant elevene – enten det dreier seg om refleksjon, diskusjon, undring, eller utforskning av nærmiljøet. Vi har aktivitetene som vil inspirere og engasjere!
Vi er her for å hjelpe deg!
Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du har spørsmål tilknyttet vår tekniske løsning, tilbakemeldinger på innhold, ønsker skolebesøk eller har andre henvendelser. Vi svarer deg så raskt som mulig.
Digital opplæring
Ønsker du en kort innføring i Skolerom over Teams? Ta kontakt her.
Skolebesøk
Ønsker du at vi kommer til din skole for å gi en introduksjon av Skoleroms løsning?
Support
Har du problemer med tjenesten eller oppdaget feil som vi bør fikse?
Andre henvendelser
Har du andre henvendelser, er det bare å ta kontakt med oss her.