Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden.
Det kommer stadig noe nytt
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
2. verdenskrig i Norge
Selv om det er lenge siden 2. verdenskrig herjet i Norge, så har de fleste et eller annet forhold til den krigen. Enten gjennom filmer, dokumentarserier, bøker eller museumsbesøk. I denne artikkelen kan du lære litt om hvorfor Norge ble dratt med inn i krigen og om noen av de viktigste hendelsene gjennom fem krigsår.
Fag
Samfunnsfag
Historie
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
10. trinn
Samfunnsfag
vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
VG3
Historie
drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
VG3
Historie
analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
VG3
Historie
reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
VG3
Historie
utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar
VG3 påbygging
Historie
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
VG3 påbygging
Historie
beskrive bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter på 1900-tallet og reflektere over om fredsslutningene bidro til å skape fred og forsoning
VG3 påbygging
Historie
sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
VG3 påbygging
Historie
analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for tanker og ideologier som har ligget til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstiden til i dag og vurdere betydningen av disse for utviklingen av det moderne demokratiet
VG3 påbygging
Historie
reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
3/5: Hva skjer i puberteten? Hva betyr kjønnsmoden?
Eggløsning, mensen, sæd og utløsning. Hva er det?
Dette er artikkel 3 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien, som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Dette artikkel 5 i artikkelserien «Hva skjer i puberteten?» Det er i alt fem korte artikler i serien, som tar for seg sentrale endringer unge gjennomgår i puberteten.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
Bli sjøvant – rett vest
Lær om utstyret du trenger for å holde deg trygg på sjøen.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Kroppsøving
øve på trygg ferdsel ved vatn og på å kunne tilkalle hjelp
2. trinn
Kroppsøving
forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
7. trinn
Kroppsøving
vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
Vane 3: Fortsett å lære – lærer
Hva er hverdagsglede, og hvordan kan vi bidra til at elevene opplever det? Hverdagsglede handler om å ha gode følelser og å fungere godt i hverdagen. Det handler om å oppleve glede og mening, energi og tilfredshet, om å bruke sine sterke sider, føle interesse, engasjement, nysgjerrighet og undring. Hverdagsgleden er derfor en verdi i seg selv. I tillegg har hverdagsgleden en rekke viktige konsekvenser.
Her skal vi se på en av fem gode vaner som kan gi økt hverdagsglede: å være oppmerksom.
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla
Må vi sove?
Mennesker sover litt over 30 prosent av livet sitt, men ingen vet hva søvn egentlig er godt for. Men vi vet at vi kan bli koko uten søvn.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Hva betyr det å argumentere?
Hva betyr det å argumentere? Hvorfor er det så viktig å lære seg noen argumentasjonsteknikker?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Norsk
gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
VG1 SF
Engelsk
bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 SF
Engelsk
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 SF
Engelsk
skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 SF
Engelsk
bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 SF
Engelsk
uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
VG1 SF
Engelsk
bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
VG1 SF
Norsk
skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
VG1 SF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG1 SF
Norsk
lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
VG1 YF
Engelsk
bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 YF
Engelsk
skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 YF
Engelsk
lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 YF
Engelsk
bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 YF
Engelsk
uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon
VG1 YF
Engelsk
bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
VG2 YF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG3 påbygging
Norsk
analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
VG3 påbygging
Norsk
reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
VG3 påbygging
Norsk
skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
VG3 påbygging
Norsk
skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
VG3 SF
Norsk
analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
VG3 SF
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
VG3 SF
Norsk
skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
Manusutdrag: Sviker
GT har kjærlighetssorg etter bruddet med Ine. Etter å ha lagt igjen beskjed på Ines mobilsvar, håper han at hun skal ringe tilbake. I stedet ringer en annen.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Norsk
leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
10. trinn
Norsk
sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
VG1 SF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG2 YF
Norsk
kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG2 YF
Norsk
lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG3 påbygging
Norsk
analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
Hvor i all verden er du?
Hvordan kan du vite nøyaktig hvor du er i verden?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
3. trinn
Matematikk
eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
5. trinn
Matematikk
løyse likningar og ulikskapar gjennom logiske resonnement og forklare kva det vil seie at eit tal er ei løysing på ei likning
6. trinn
Matematikk
utforske og beskrive symmetri i mønster og utføre kongruensavbildingar med og utan koordinatsystem
8. trinn
Matematikk
utforske, forklare og samanlikne funksjonar knytte til praktiske situasjonar
9. trinn
Matematikk
utforske og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt
10. trinn
Matematikk
utforske og samanlikne eigenskapar ved ulike funksjonar ved å bruke digitale verktøy
10. trinn
Matematikk
rekne ut stigingstalet til ein lineær funksjon og bruke det til å forklare omgrepa endring per eining og gjennomsnittsfart