Porno og seksualitet på nett
Undervisningsressursene hjelper elevene med å reflektere over porno og digital seksualitet, hvordan det kan påvirke holdninger og forventninger, og gir kunnskap om kritisk vurdering av innhold på nettet.
Undervisningsopplegget er utviklet i samarbeid med fagpersoner og støtte fra Utdanningsdirektoratet.
Temaet inneholder:
Alt du trenger for å opplyse, bevisstgjøre, utforske og reflektere over porno og seksualitet på nett.
Pedagogiske undervisningsopplegg som gir aktive og engasjerte elever.
Tematiske fagartikler som forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Varierte oppgaver som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon.
Episoder med Sexy Fun Facts og andre korte filmer som tar opp porno og seksualitet på nett.
Legg tilrette for gode diskusjoner i klasserommet med Tenkeboksen.
Læringsstier
Engasjerende læringsstier som får elevene til å reflektere, vurdere og bli bevisste på egne valg, holdninger og verdier. Læringsstiene kan inneholde artikler, aktiviteter, debatter, videosnutter, eksterne linker og oppgavesett. Undervisningsoppleggene kan enkelt redigeres og tilpasses i lærerrommet.
Porno og seksualitet på nett
Porno
Porno – eller pornografi – er ikke for alle. Noen synes det er pirrende og spennende, mens andre synes det er ekkelt og støtende. Porno er heller ikke én ting, og noen kan like noe pornografisk innhold, men synes at andre ting er direkte frastøtende. Uansett hva man synes, er det noe mange unge må forholde seg til og kanskje ta et standpunkt til. I denne læringsstien skal vi utforske ulike holdninger til porno, se på statistikk over bruk av porno og drøfte ulike sider ved porno.
Estimert tid: 1 undervisningstime â 45 min
Fag: Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Porno på programmet!
Porno! Du tenker kanskje sexy undertøy og forførende skuespillere? Eller tenker du urealistisk sex, utnyttelse, overgrep og manipulering? Porno kan være spennende, fint og frigjørende. Men det kan også være ubehagelig, krenkende og unaturlig. I denne læringsstien skal vi se nærmere på nettopp denne tematikken.
Estimert tid: 2 undervisningstimer á 45 minutter
Fag: Norsk, Naturfag, Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Trinn: 8. trinn, 10. trinn, 9. trinn, VG1, VG2
Annet: Seksualitetsundervisning
Nakenbilder
Nudes, nakenbilder. Forventninger, press. Lov eller ikke lov? I ungdomstiden utforsker man seksualiteten sin. Det er helt naturlig, og det er fint å bli bedre kjent med seg selv. Men hva med å ta bilder av seg selv og sende til andre? Noen vil ikke gjøre det, andre deler gjerne. Spørsmålet er da hvem, hvor og hvordan. De som ikke vil, lar være. Det er faktisk ikke lov å ta, ha eller dele nakenbilder av noen under 18 år. I denne læringsstien skal vi lære om og reflektere over temaet nakenbilder.
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Hjelp, jeg har ikke Skolerom-lisens!
Kunne du tenke deg å bruke «Sex i mente» i din undervisning, men mangler Skolerom-lisens? Vi gir deg tilgang til Skolerom helt gratis og uten forpliktelser!* Vi kan opprette en testbruker til deg eller åpne opp for fullversjonstilgang. På den måten kan du (og dine kollegaer) se om Skolerom kan fungere i deres undervisning.
*Du forplikter deg til å abonnere på vårt nyhetsbrev i testperioden.
Artikler
Her finner du fagartikler om porno og seksualitet på nett. Artiklene forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Det er kleint!
Vi leser ordet sex overalt – på forsiden av aviser, i blader og over hele internettet. Allikevel kan vi begynne å fnise og kaldsvette hvis vi snakker om det. Hvorfor er det sånn?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Kroppsøving
Kunst og håndverk
KRLE
Musikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Kunst og håndverk
undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Musikk
undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Kroppsøving
reflektere over korleis ulike framstillingar av kropp i media og samfunnet påverkar bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og sjølvbilete
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
«Sexbobla»
Hva er egentlig sex? Del 3:
Mange tenker på sex som det fysiske som skjer med kroppen, men egentlig er det mer en tilstand man er i. Så hvordan har man egentlig sex? I denne artikkelserien forklarer Tuva Fellman og Trine Aarvold hva som skjer før, under og etter sex.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Porno
Mange har sett på porno, og mange har ikke sett på porno. Noen liker porno, og noen liker det ikke. Hva gjør porno med oss? Påvirker det hvordan vi ser på oss selv, vår egen seksualitet, på andre – og på sex? En del ser porno før de har holdt noen i hånda, kysset eller ligget tett inntil den de liker ekstra godt. Påvirker det forventningene våre?
Fag
Norsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1 SF
Norsk
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Porno – en refleksjonstekst
Mange har meninger om porno. Er porno en kilde til selvutforskning, eller en refleksjon av en industri med mørke sider? Kanskje svaret ligger i hvordan vi velger å forholde oss til det?
Dette er en refleksjonstekst med tankestopp. La elevene skrive ned stikkord hver for seg mens de leser teksten.
Fag
Norsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1 SF
Norsk
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Oppgaver
Varierte oppgaver som inneholder ulike type spørsmål og som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon. Enkelte oppgaver er knyttet til spesifikke artikler og læringsstier.
– Porno –
Tenkeskriv om porno
7.-10. trinn og vgs
Førlesningsaktivitet
Denne oppgaven er en førlesingsaktivitet. Slike aktiviteter gir elevene mulighet til å aktivere bakgrunnskunnskaper eller holdninger om teksten de skal lese. Dette gir bedre leseforståelse når de leser. Denne oppgaven er knyttet opp til artikkelen: «Porno – en refleksjonstekst».
Kroppspress for kjønnsorganer?
Kroppspress for kjønnsorganer?
8.-10. trinn
Diskusjonsoppgave
Hensikten med denne diskusjonsoppgaven er å bevisstgjøre elevene på at porno ofte gir et feilaktig bilde av hvordan normale kjønnsorganer ser ut. Det er viktig å snakke om hvordan kroppspress kan motvirkes.
Debatt om porno
I denne aktiviteten skal dere drøfte påstander om hvordan unges holdninger og forhold til kropp, sex og seksualitet kan påvirkes av porno.
Reflekter over porno
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Elevene skal se kortfilmen: «Sexy Fun Facts: Porno – prima seksualundervisning?», for deretter reflektere over temaet, porno i små grupper. Denne oppgaven inneholder flere refleksjonsspørsmål.
Statistikk om porno
8.-10. trinn
Utforskende oppgave
Medietilsynet utfører jevnlige undersøkelser blant unge om deres bruk av ulike medier, og ett av temaene de ser på, er unges forhold til porno. Man kan lett få inntrykk av at det å se på porno er vanligere enn det det egentlig er, ut fra medier, sosiale medier, reklame som popper opp på nettsider eller andre kanaler. La oss utforske tallene!
– Nudes –
Tallenes tale om nakenbilder
Tallenes tale om nakenbilder
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La oss begynne med å se på fakta. Det er få unge som har delt nakenbilder av seg selv, men det er mange som har blitt spurt om å sende nakenbilder. Medietilsynet gjør jevnlig undersøkelser blant unge der de blant annet spør om nakenbilder. I denne oppgaven skal dere reflektere over funnene i små grupper.
Nakenbilder – hva sier loven?
Nakenbilder – hva sier loven?
Hensikten med denne oppgaven er at elevene bruke det de har lært om hva loven sier om deling av nakenbilder til å vurdere konkrete situasjoner. Elevene blir presentert for flere caser som beskriver situasjoner der unge deler nakenbilder. I små grupper diskuterer de det som har skjedd, og vurderer hvorvidt det er straffbart eller ei.
Lov eller ikke lov?
8.-10. trinn
Informasjonsoppgave
I «Lov eller ikke lov?» blir elevene presentert kort for hva loven sier om deling av nakenbilder. Hensikten er at elevene blir bevisstgjort om hva som er lov og ikke lov. Informasjonen skal de bruke i oppgaven «Nakenbilder – hva sier loven?», der de skal vurdere hvorvidt konkrete situasjoner knyttet til deling av nakenbilder/filmer er straffbart eller ei.
Videoer
Skolerom har samlet filmklipp, serier og dokumentarer om en rekke temaer innen seksualitet rettet mot barn og unge. Innholdet engasjerer, inkluderer og skaper gode læringsopplevelser i seksualundervisningen. Her finner du videoer innen porno, seksualitet på nett, nudes og Skoleroms egen filmserie; Sexy Fun Facts.
Porno
Trekant
Sesong 2 av NRK-serien Trekant hvor tre ungdommer flytter sammen, og hver uke får forskjellige oppdrag for å utforske den seksuelle verdenen. Med Even Jørs, Johanna Zamble og Benjamin Silseth.
Kilde: NRK
År: 2011
Lengde: 39-49 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, sanser, orgasme, følelser, porno, fantasier
Ron Jeremy – pornokongens fall
Ron Jeremy – pornokongens fall
NRK: “Legendestatusen gjorde ham lenge uangripelig. Nå kan han få 300 år i fengsel. Møt kvinnene som anklager Jeremy for voldtekt og overgrep.”
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 46 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, voldtekt, overgrep
Hva er forskjellen på sex og porno?
Hva er forskjellen på sex og porno?
Arman Surizehi fra The Arman Show er ute på gata på oppdrag for Sex og Politikk. Sammen med sexolog Hanne Kro Sørborg ser han nærmere på om porno skaper press på hvordan vi tenker at sex og kropp skal være.
Kilde: Sex og Politikk
År: 2020
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, kropp
Sexamen
Vet du alt om sex? Sikkert ikke, og mindre enn du tror! Sexamen er en NRK-serie som gir deg 30 kjappe svar på ting du ikke visste du lurte på.
Kilde: NRK
År: 2015
Lengde: 2 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, fakta, fun facts
Onanering 101
Ung.no og legestudent Magnus svarer på vanlige spørsmål om onanering. Hvordan onanerer man? Kan jeg onanere hver dag? Kan man onanere for mye? Legestudent Magnus svarer på alt du lurer på om onanering!
Kilde: Ung.no
År: 2023
Lengde: 2 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onani
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
Hvor mange ser egentlig på porno, og er det skadelig eller nyttig? Vi ser på noen fordeler, ulemper og misforståelser.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, kropp, samtykke, fantasier, fun facts
Nudes
Det som ikke skulle skje
NRK-serie som tar for seg ekte historier om overgrep. Overgrep på fest, deling av nakenbilder og sexvideoer er noen av historiene.
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 7-11 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksuelle overgrep, nudes, ekte
Alex delte nakenbilde
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 2,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, deling av nakeninnhold, nudes
Potent kunst
Peniser har alltid inspirert kunstnere – til glede for mange, forargelse for andre. NRK-serie som tar deg med på en kunsthistorisk kavalkade av kjønnsorganer.
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 47 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex i kunst, kropp, nudes
Innafor: Dickpics
15+
Dokumentarserie, 1 episode
NRK: “Hvorfor sender menn bilder av penisen sin til vilt fremmede damer? Juger damene når de sier at de ikke liker det? Programleder Vilde Bratland Erikstad undersøker vår tids store kommunikasjonskrasj: Dickpics.”
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 40 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, overgrep, grenser, mannsrollen, nudes
Nudes
Tre ungdommer står midt i sin første livskrise når nakenbilder kommer på avveie. Spennende og hjerteskjærende NRK-serie hvor vi følger Sofia og Adas kamp for å få tilbake kontrollen og Viktors reise for å gjøre det rette.
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 17-36 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Nakenbilder spres uten samtykke, nudes
Levi – en film om seksuelle overgrep på nett
Levi – en film om seksuelle overgrep på nett
Levi blir kontaktet av en jente på chat, og de begynner å flørte. De chatter og deler bilder, både nakenbilder og filmer, med hverandre. Det er uskyldig og morsomt i starten, men etter en stund begynner jenta å presse Levi til å dele stadig grovere bilder.
Kilde: Redd Barna
År: 2022
Lengde: 10 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Nudes
Sexy Fun Facts
1. Verdens lengste penis
Kjønnsorganer er fortsatt tabu både å se på og snakke om. Kanskje er det derfor de fortsatt er så fascinerende? For hvor stor er egentlig verdens største pikk, og hva er normalt både hos menn og kvinner?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, pubertet, fun facts
2. Klitoris – En ekstra følsom penis
2. Klitoris – En ekstra følsom penis
Alle har en gang hatt en klitoris! Klitoris er faktisk også like stor som en vanlig penis, og det er det eneste organet som eksisterer kun for nytelse.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, klitoris, seksualitet, orgasme, fun facts
7. Skifter kjønn 20 ganger!
7. Skifter kjønn 20 ganger!
Menneskelige fordommer og motforestillinger har hindret forskere med å rapportere om en hel mengde forskjellig seksuell adferd, og naturen viser seg å være mye mer mangfoldig enn man først antok.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: LGBTQ+, kropp, fun facts
3. Verdens største pupper
3. Verdens største pupper
Alle har pupper og de finnes i alle former og størrelser, men mennesket er den eneste av apene som har store pupper selv når vi ikke ammer barn. Hvorfor er det slik?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, pubertet, fun facts
9. Hvor langt kan sperm sprute?
9. Hvor langt kan sperm sprute?
En av de mest populære sexhistoriene på internett handler om tyskeren Horst Schultz som kunne sprute 4 meter høyt og 6 meter langt. Er den sann, og er det viktig å kunne sprute for å få barn?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Orgasme, pubertet, fun facts
15. Norge er verdensmester i kjønnssykdommer
15. Norge er verdensmester i kjønnssykdommer
Nesten 5% av verdens befolkning smittes med en kjønnssykdom hvert eneste år! Tallet er enda mye høyere blant unge og single. Hvorfor skjer det, og hva er løsningen?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Prevensjon, kjønnssykdommer
12. Sex for første gang
Når begynner norske jenter og gutter å ha sex? Hvem har man det med, hvor skjer det og hvordan føles det egentlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, onanering, LGBTQ+, følelser, fun facts
13. Sex før 16 = fengsel?
13. Sex før 16 = fengsel?
Er det ulovlig å ha sex før man er 16 år? Gjelder det bare samleie, eller også bare hvis man tar på hverandre? Hva skjer hvis man gjør det likevel?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, overgrep, samtykke, fun facts
11. Jomfruhinna er bare en myte
11. Jomfruhinna er bare en myte
Å være jomfru til man gifter seg har vært et spørsmål om liv og død. I noen kulturer er det slik enda. Hvordan er det mulig når jomfruhinna ikke er en hinne en gang?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, første gang, fun facts
6. Hysteri og vibratorer
Bli med på en 4000 år lang reise gjennom misforståelser og mannssjåvinisme, og hvordan alt til slutt endte opp i verdens mest populære sexleketøy.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onanering, kropp, orgasme
5. Orgasmer forlenger livet
5. Orgasmer forlenger livet
Kan alle få orgasme, og hva er en orgasme egentlig? Hvor lenge varer den, og hvordan får vi det?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Orgasme, fun facts
8. Onanering gjør deg blind
8. Onanering gjør deg blind
Det er få aktiviteter gjennom historien som har vært så tabu, forhatt, fryktet og motarbeidet som onanering. Hvorfor var det slik, og er onanering faktisk farlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onanering, kropp, orgasme, fun facts
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
Hvor mange ser egentlig på porno, og er det skadelig eller nyttig? Vi ser på noen fordeler, ulemper og misforståelser.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, kropp, samtykke, fantasier, fun facts
10. Hvor lenge varer et ligg?
10. Hvor lenge varer et ligg?
I porno kan de ha sex i timevis. Er det digg egentlig? Finnes det noen triks for å holde på lenge, og hva er vanlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, følelser, orgasme, fun facts
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
Hvor mange er det vanlig å ligge med gjennom et helt liv, i Norge og i verden? Er det greit å spørre om det, og er folk ærlige når de svarer?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Fun facts, følelser
Skap diskusjon i klasserommet!
Legg til rette for en god diskusjon i klasserommet med vår Tenkeboks med Sex i mente . Boksen inneholder samtalestartere og tankeeksperimenter som tar opp forventninger, vanlige misforståelser, tabuer, dilemmaer og holdninger til seksualitet. Les mer her.
Skoleroms tenkebokser er tilgjengelig for de med lisens.
Kontakt oss
Dersom du har spørsmål om «Sex i mente», ikke nøl med å kontakte oss direkte på e-post . Vi er her for å hjelpe deg!
Elevressurser:
Dersom elevene har spørsmål de ikke ønsker å ta i timen, finnes det andre ressurser de kan kontakte.