Høytider, ritualer
og kulturarv

I dette temaet arbeider elevene med hvordan høytider, ritualer og kunstuttrykk formidler tro og identitet. De lærer å se sammenhengen mellom religion og kulturarv, og hvordan tradisjoner utvikles og endres over tid. Gjennom arbeid med symboler, musikk, arkitektur og feiringer får elevene erfaring med religion som levende praksis.

Elevene skal bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn og utforske hvordan elementer fra kristendom og andre religioner kommer til uttrykk i medier og populærkultur.

Innhold i temaet:

  • Utforsking av religiøse høytider og seremonier
  • Sammenligning av ritualer i ulike religioner og livssyn
  • Kristne tradisjoner og norsk kulturarv
  • Symboler, kunst og musikk i religiøse uttrykk
  • Høytider som arena for fellesskap og mangfold

Læringsstier

Her finner du læringsstier med tekster, oppgaver og aktiviteter der elevene kan fordype seg ytterligere. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom, og kan arbeide med den derfra.

KRLE – 8. – 10. trinn – Høytider, ritualer og kulturarv

Oppgaver

Her finner du et variert utvalg av oppgaver og aktiviteter til temaet. Disse kan brukes alene eller bygges sammen til en læringssti. Oppgaver kan distribueres til elevene på samme måte som læringsstier.

KRLE – 8. – 10. trinn – Høytider, ritualer og kulturarv

Artikler

Her finner du artikler i tre lesespor. I dette temaet har vi samlet artikler som gir elevene økt bevissthet om språkets form og struktur. Grammatiske begreper er knyttet til konkrete muntlige og skriftlige tekster. Mange av artiklene inngår i læringsstiene over.

Nothing found