Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden.
Det kommer stadig noe nytt
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
Vår vakre verden – Amerika
Bli med å utforske Amerikas mest spesielle steder.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan
2. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
4. trinn
Norsk
lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
4. trinn
Samfunnsfag
utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Likestilling i arbeidslivet
Spiller det egentlig noen rolle om du er gutt eller jente når du skal velge hva du har lyst til å jobbe med? Likestilling i arbeidslivet betyr at alle kan jobbe med det de vil, enten de er nyutdannet eller har mange års erfaring i arbeidslivet. Alle skal ha samme mulighet til å finne en jobb de kan trives med og lykkes i, uavhengig av hvilket kjønn de har. Det er ganske kult, ikke sant?
Fag
Samfunnsfag
Utdanningsvalg
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
10. trinn
Samfunnsfag
vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
10. trinn
Utdanningsvalg
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
diskutere konsekvenser av utenforskap og forstå økonomisk og sosial verdi av arbeid på individ- og samfunnsnivå
10. trinn
Utdanningsvalg
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
10. trinn
Utdanningsvalg
utforske og drøfte kjønnsrelaterte perspektiver i karrierevalg
Start samtalen
Slik forandret Mesopotamia verden
Da byene vokste frem i Mesopotamia, ble livet til folket som bodde der både enklere og mer effektivt. De laget avtaler seg imellom som banet vei for den urbane livsstilen.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
VG2
Historie
utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
VG2
Historie
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker
VG2
Historie
gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn
VG2
Historie
gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
VG2
Historie
presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
VG2
Historie
sammenligne hvordan demokratiet i antikken og demokratiet i vår tid har gitt mennesker ulike muligheter til demokratisk deltakelse
VG3
Historie
gjøre rede for årsaker til at mennesker har migrert, og diskutere kulturmøtene sett fra ulike perspektiver.
VG3 påbygging
Historie
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
VG3 påbygging
Historie
presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsakene til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
VG3 påbygging
Historie
beskrive samfunnsendringer fra antikken til tidlig nytid og vurdere betydningen for fordeling og legitimering av makt og menneskers muligheter til demokratisk deltakelse
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for årsaker til at mennesker har migrert, og diskutere kulturmøtene sett fra ulike perspektiver
Du er en tidsreisende
Vet du at du reiser i tid? Tiden går absolutt hele tiden, og vi må bare henge med så godt vi kan. Mange drømmer om å reise tilbake i tid. Tror du vi kan det en gang i fremtiden?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
3. trinn
Matematikk
beskrive likskap og ulikskap i samanlikning av storleikar, mengder, uttrykk og tal og bruke likskaps- og ulikskapsteikn
3. trinn
Matematikk
bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
4. trinn
Matematikk
lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk
4. trinn
Matematikk
modellere situasjonar frå sin eigen kvardag og forklare tenkjemåtane sine
5. trinn
Matematikk
formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere
6. trinn
Matematikk
bruke variablar og formlar til å uttrykkje samanhengar i praktiske situasjonar
7. trinn
Matematikk
logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling
Stine eller Fylle-Stine (aka Fyllesvinet)?
I denne fortellingen møter vi en ung jente som er på vei ned en vanskelig vei. Hun drikker stadig oftere. Underveis i fortellingen finner du refleksjonsspørsmål om det som skjer i historien og valgene jenta tar.
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1 SF
Norsk
reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG2 YF
Norsk
reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
Vi mennesker lever sammen
Det er godt å være sammen med andre, men noen ganger kan det også være vanskelig. Vi begynner å se på den sosiale hjernen. Artikkelen er del av Følelsestrening. Hele opplegget er gratis gjennom www.hjernelæring.no
Fag
Norsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Naturfag
undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
2. trinn
Naturfag
utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
4. trinn
KRLE
identifisere og reflektere over etiske spørsmål
4. trinn
Naturfag
samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar
Hvorfor betaler vi skatt?
Skatt er en innbetaling fra landets innbyggere til staten. Disse pengene skal brukes til det beste for fellesskapet. Hvor lenge har vi betalt skatt i Norge? Hvor mye skal vi betale, og hvem bestemmer beløpet? På hvilken måte kan skatt påvirke et demokrati?
Fag
Matematikk
Samfunnsfag
Utdanningsvalg
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Matematikk
lage og vurdere budsjett og rekneskap ved å bruke rekneark med cellereferansar og formlar
7. trinn
Samfunnsfag
gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
7. trinn
Samfunnsfag
gjennomføre ei samfunnsfagleg undersøking og presentere resultata ved hjelp av eigna digitale verktøy
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
8. trinn
Matematikk
lage og forklare rekneuttrykk med tal, variablar og konstantar knytte til praktiske situasjonar
9. trinn
Matematikk
tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
10. trinn
Matematikk
planleggje, utføre og presentere eit utforskande arbeid knytt til personleg økonomi
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
10. trinn
Samfunnsfag
vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
10. trinn
Utdanningsvalg
samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
10. trinn
Utdanningsvalg
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
diskutere konsekvenser av utenforskap og forstå økonomisk og sosial verdi av arbeid på individ- og samfunnsnivå