Grensesetting og samtykke
Undervisningsressursene gir elevene kunnskap om hvordan de kan sette grenser, forstå betydningen av samtykke og håndtere utfordrende situasjoner – med fokus på respekt, trygghet og rettigheter i relasjoner.
Undervisningsopplegget er utviklet i samarbeid med fagpersoner og støtte fra Utdanningsdirektoratet.
Temaet inneholder:
Alt du trenger for å opplyse, bevisstgjøre, utforske og reflektere over grensesetting og samtykke.
Pedagogiske undervisningsopplegg som gir aktive og engasjerte elever.
Tematiske fagartikler som forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Varierte oppgaver som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon.
Episoder med Sexy Fun Facts som tar opp viktige temaer med snert og glimt i øyet.
Legg tilrette for gode diskusjoner i klasserommet med Tenkeboksen.
Læringsstier
Engasjerende læringsstier som får elevene til å reflektere, vurdere og bli bevisste på egne valg, holdninger og verdier. Læringsstiene kan inneholde artikler, aktiviteter, debatter, videosnutter, eksterne linker og oppgavesett. Undervisningsoppleggene kan enkelt redigeres og tilpasses i lærerrommet.
Grensesetting og samtykke
Samtykke og grensesetting
Samtykke og grensesetting
I denne læringsstien skal du jobbe med hva samtykke egentlig betyr, både i vennskap, i kjæresterelasjoner og på nettet. Først skal vi se en film som bruker en kopp te som bilde på hvordan samtykke fungerer. Filmen viser en tydelig og litt humoristisk måte å forstå et alvorlig tema på. Deretter får du lese fem korte situasjoner om samtykke og grenser. Hver situasjon viser en utfordring som ungdom kan oppleve i hverdagen. Etter hver historie skal vi reflektere sammen i grupper.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 min
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Samtykke og overgrep
Formålet med å undervise om samtykke og overgrep er å styrke elevenes evne til å ta vare på seg selv og andre, forebygge krenkelser og overgrep, samt bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø. Undervisningen skal gi elevene kunnskap om egne rettigheter, ferdigheter i å uttrykke og respektere grenser, og trygghet til å søke hjelp dersom de eller andre utsettes for noe uønsket.
Estimert tid: 2-3 undervisningstimer á 45 min
Fag: Samfunnsfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Si «ja» til »nei»
Denne læringsstien gir elevene verktøy for å forstå og håndtere følelser, sinne og konflikter i hverdagen, og reflektere over egne og andres grenser. Elevene øver på å si nei når det trengs, respektere andres nei, og håndtere vanskelige situasjoner på en respektfull måte – viktige ferdigheter knyttet til grensesetting og samtykke.
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Folkehelse og livsmestring
Nakenbilder
Nudes, nakenbilder. Forventninger, press. Lov eller ikke lov? I ungdomstiden utforsker man seksualiteten sin. Det er helt naturlig, og det er fint å bli bedre kjent med seg selv. Men hva med å ta bilder av seg selv og sende til andre? Noen vil ikke gjøre det, andre deler gjerne. Spørsmålet er da hvem, hvor og hvordan. De som ikke vil, lar være. Det er faktisk ikke lov å ta, ha eller dele nakenbilder av noen under 18 år. I denne læringsstien skal vi lære om og reflektere over temaet nakenbilder.
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Hjelp, jeg har ikke Skolerom-lisens!
Kunne du tenke deg å bruke «Sex i mente» i din undervisning, men mangler Skolerom-lisens? Vi gir deg tilgang til Skolerom helt gratis og uten forpliktelser!* Vi kan opprette en testbruker til deg eller åpne opp for fullversjonstilgang. På den måten kan du (og dine kollegaer) se om Skolerom kan fungere i deres undervisning.
*Du forplikter deg til å abonnere på vårt nyhetsbrev i testperioden.
Artikler
Her finner du fagartikler om grensesetting og samtykke. Artiklene forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Psykt deg – Det er lov å si «nei»
Synes du det er vanskelig å si «nei»? Mange havner i situasjoner hvor de gjør ting som egentlig strider imot egne behov, ønsker og verdier.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Samfunnsfag
samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
Naturfag
samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Sex og forventninger
Hva er egentlig sex? Del 1:
Mange tenker på sex som det fysiske som skjer med kroppen, men egentlig er det mer en tilstand man er i. Så hvordan har man egentlig sex? I denne artikkelserien forklarer Tuva Fellman og Trine Aarvold hva som skjer før, under og etter sex.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Det som ikke må skje
Du har ikke lov til å gjøre noe med en annen, hvis den andre ikke vil. Så enkelt kan det sies, men så enkelt er det likevel ikke i virkeligheten. Det er dette som gjør det så vanskelig. Det virker så enkelt når det snakkes om, men når du er i situasjonen, er det noe helt annet enn det som ble snakket om.
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Kroppsøving
Kunst og håndverk
KRLE
Musikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Kunst og håndverk
undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Musikk
undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Kroppsøving
reflektere over korleis ulike framstillingar av kropp i media og samfunnet påverkar bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og sjølvbilete
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
Hva brenner du for, Christina?
Urettferdighet er bensinen som Christina Fraas (33) trenger for å engasjere seg. En ubehagelig hendelse for noen år siden fikk henne til å heve stemmen.
Fag
Norsk
Samfunnsfag
KRLE
Religion og etikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
Norsk
utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
10. trinn
Norsk
sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
10. trinn
Utdanningsvalg
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
10. trinn
Utdanningsvalg
se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
10. trinn
Utdanningsvalg
utforske utdanningsmuligheter på varierte måter, og gjøre rede for ulike utdanningsveier og hvilke yrkesområder de kan føre til
VG3
Religion og etikk
identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
VG3
Religion og etikk
diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
VG1 SF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG3 påbygging
Norsk
analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
Oppgaver
Varierte oppgaver som inneholder ulike type spørsmål og som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon. Enkelte oppgaver er knyttet til spesifikke artikler og læringsstier.
– Samtykke –
Seksuell debut
8.-10. trinn og VG1
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er at elevene skal opplyses om gjennomsnittlig debutalder og vanlige rammer rundt debut i Norge, og reflektere over rammene.
Tallenes tale om nakenbilder
Tallenes tale om nakenbilder
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La oss begynne med å se på fakta. Det er få unge som har delt nakenbilder av seg selv, men det er mange som har blitt spurt om å sende nakenbilder. Medietilsynet gjør jevnlig undersøkelser blant unge der de blant annet spør om nakenbilder. I denne oppgaven skal dere reflektere over funnene i små grupper.
Hvordan kan du si nei?
8.-10. trinn
Refleksjon og kreativ oppgave
Nei betyr nei – dette begrepet kjenner vi, men hva annet kan bety nei? I denne oppgaven skal elevene reflektere og gi tips om hvordan si nei.
Lov eller ikke lov?
8.-10. trinn
Informasjonsoppgave
I «Lov eller ikke lov?» blir elevene presentert kort for hva loven sier om deling av nakenbilder. Hensikten er at elevene blir bevisstgjort om hva som er lov og ikke lov. Informasjonen skal de bruke i oppgaven «Nakenbilder – hva sier loven?», der de skal vurdere hvorvidt konkrete situasjoner knyttet til deling av nakenbilder/filmer er straffbart eller ei.
Hvordan kan du takle et avslag?
Hvordan kan du takle et avslag?
8.-10. trinn
Refleksjon- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene reflektere over hvordan de takler et avslag og hvordan de kan tipse andre om det.
Samtykke
5.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er å få elevene til å reflektere over viktigheten av samtykke og å respektere egne og andres grenser.
Har jeg gjort noe galt mot noen?
Har jeg gjort noe galt mot noen?
8.-10. trinn
Finn ut- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de har gjort noe galt mot noen andre.
Noen har gjort noe galt mot meg
Noen har gjort noe galt mot meg
8.-10. trinn
Handlingsplan
I denne oppgaven skal dere utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de opplever at noen har gjort noe galt mot dem.
Sex for første gang
8.-10. trinn og VG1
Reflektere og diskutere
Hensikten med denne oppgaven er å gi elevene anledning til å reflektere over hva unge kan/bør tenke på før de har sex for første gang, samt diskutere dette med andre unge i en kontekst der det er mindre flaut. Elevene kan late som om de snakker for helsesykepleiere (ikke seg selv), men like fullt bli presentert for ulike perspektiver og snakke om disse perspektivene.
Hva er overgrep?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La elevene tenke hver for seg i noen minutter, de kan gjerne notere mens de tenker. Det er viktig å fokusere på at det finnes ingen riktige eller feilaktige svar, men at elevene skal skrive ned alt de kommer på.
– Nudes –
Lov eller ikke lov?
8.-10. trinn
Informasjonsoppgave
I «Lov eller ikke lov?» blir elevene presentert kort for hva loven sier om deling av nakenbilder. Hensikten er at elevene blir bevisstgjort om hva som er lov og ikke lov. Informasjonen skal de bruke i oppgaven «Nakenbilder – hva sier loven?», der de skal vurdere hvorvidt konkrete situasjoner knyttet til deling av nakenbilder/filmer er straffbart eller ei.
Tallenes tale om nakenbilder
Tallenes tale om nakenbilder
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La oss begynne med å se på fakta. Det er få unge som har delt nakenbilder av seg selv, men det er mange som har blitt spurt om å sende nakenbilder. Medietilsynet gjør jevnlig undersøkelser blant unge der de blant annet spør om nakenbilder. I denne oppgaven skal dere reflektere over funnene i små grupper.
Nakenbilder – hva sier loven?
Nakenbilder – hva sier loven?
Hensikten med denne oppgaven er at elevene bruke det de har lært om hva loven sier om deling av nakenbilder til å vurdere konkrete situasjoner. Elevene blir presentert for flere caser som beskriver situasjoner der unge deler nakenbilder. I små grupper diskuterer de det som har skjedd, og vurderer hvorvidt det er straffbart eller ei.
– Overgrep –
Noen har gjort noe galt mot meg
Noen har gjort noe galt mot meg
8.-10. trinn
Handlingsplan
I denne oppgaven skal dere utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de opplever at noen har gjort noe galt mot dem.
Hvordan kan du takle et avslag?
Hvordan kan du takle et avslag?
8.-10. trinn
Refleksjon- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene reflektere over hvordan de takler et avslag og hvordan de kan tipse andre om det.
Hvordan kan du si nei?
8.-10. trinn
Refleksjon og kreativ oppgave
Nei betyr nei – dette begrepet kjenner vi, men hva annet kan bety nei? I denne oppgaven skal elevene reflektere og gi tips om hvordan si nei.
Har jeg gjort noe galt mot noen?
Har jeg gjort noe galt mot noen?
8.-10. trinn
Finn ut- og kreativ oppgave
I denne oppgaven skal elevene utarbeide en handlingsplan for hva unge kan gjøre dersom de har gjort noe galt mot noen andre.
Hva er overgrep?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
La elevene tenke hver for seg i noen minutter, de kan gjerne notere mens de tenker. Det er viktig å fokusere på at det finnes ingen riktige eller feilaktige svar, men at elevene skal skrive ned alt de kommer på.
Videoer
Skolerom har samlet filmklipp, serier og dokumentarer om en rekke temaer innen seksualitet rettet mot barn og unge. Innholdet engasjerer, inkluderer og skaper gode læringsopplevelser i seksualundervisningen. Her finner du videoer innen grensesetting, samtykke, nudes, overgrep og Skoleroms egen filmserie; Sexy Fun Facts.
Samtykke
Tea Consent
Den originale YouTube-videoen fra Blue Seat Studios om samtykke, på engelsk.
“If you’re still struggling with consent, just imagine instead of initiating sex, you’re making them a cup of tea.”
Kilde: Blue Seat Studios
År: 2015
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag, engelsk
Tema: Samtykke
Det som ikke skulle skje
NRK-serie som tar for seg ekte historier om overgrep. Overgrep på fest, deling av nakenbilder og sexvideoer er noen av historiene.
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 7-11 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksuelle overgrep, nudes, ekte
Alex delte nakenbilde
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 2,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, deling av nakeninnhold, nudes
Innafor: Sex eller overgrep?
Innafor: Sex eller overgrep?
15+
Dokumentarserie, episode 4
Når og hvordan blir sex til overgrep? Gisle Gjevestad Agledahl møter mennesker som har fått grensene sine tråkket over – og de som har tråkket over dem. Innafor er en serie fra NRK.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 63 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep, grenser
Press, sesong 1
NRK: “Venninnene Ella og Nadia havner i hver sin klasse på ungdomsskolen. I søken etter å finne seg selv og passe inn er ikke valgene så enkle.”
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 6-9 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Ungdomsliv, sex, første gang
Hva er seksuell debutalder i Norge?
Hva er seksuell debutalder i Norge?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hva er seksuell debutalder i Norge?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Lik Meg sesong 6
NRK: “Hvordan er det å ligge for første gang? Sofie og Leo møtes tilfeldig på en fest og ting blir aldri det samme.”
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 19-33 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, følelser
Hva er samtykke?
I denne videoen forklarer Amnesty hvorfor de mener at loven ikke er god nok i Norge i dag, og hva som menes med samtykke.
Kilde: Amnesty
År: 2023
Lengde: 2 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, voldtekt, overgrep
Innafor: Dickpics
15+
Dokumentarserie, 1 episode
NRK: “Hvorfor sender menn bilder av penisen sin til vilt fremmede damer? Juger damene når de sier at de ikke liker det? Programleder Vilde Bratland Erikstad undersøker vår tids store kommunikasjonskrasj: Dickpics.”
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 40 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, overgrep, grenser, mannsrollen, nudes
Lyst på sex? Spør først!
Visste du at hver 10. kvinne i Norge utsettes for en voldtekt, og at flest voldtekter skjer på fest? I denne videoen fra Norske Kvinners Sanitetsforening lærer du mer om voldtekt, og hva du kan gjøre for å forsikre deg om at den du vil ha sex med, også vil ha sex med deg.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2020
Lengde: 16 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, voldtekt, overgrep
Var Evens første gang et overgrep?
Var Evens første gang et overgrep?
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 2,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, gråsoner, voldtekt, overgrep
Ble Frida voldtatt?
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 3,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, gråsoner, voldtekt, overgrep
13. Sex før 16 = fengsel?
13. Sex før 16 = fengsel?
Er det ulovlig å ha sex før man er 16 år? Gjelder det bare samleie, eller også bare hvis man tar på hverandre? Hva skjer hvis man gjør det likevel?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, overgrep, samtykke, fun facts
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
Hvor mange ser egentlig på porno, og er det skadelig eller nyttig? Vi ser på noen fordeler, ulemper og misforståelser.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, kropp, samtykke, fantasier, fun facts
Nudes
Tre ungdommer står midt i sin første livskrise når nakenbilder kommer på avveie. Spennende og hjerteskjærende NRK-serie hvor vi følger Sofia og Adas kamp for å få tilbake kontrollen og Viktors reise for å gjøre det rette.
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 17-36 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Nakenbilder spres uten samtykke, nudes
Samtykke, så lett som å lage en kopp te
Samtykke, så lett som å lage en kopp te
Vet du hva samtykke betyr? Hør Jonis Josef forklare samtykke – så lett som en kopp te.
Kilde: Redd Barna
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke
Nudes
Det som ikke skulle skje
NRK-serie som tar for seg ekte historier om overgrep. Overgrep på fest, deling av nakenbilder og sexvideoer er noen av historiene.
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 7-11 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksuelle overgrep, nudes, ekte
Alex delte nakenbilde
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 2,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, deling av nakeninnhold, nudes
Potent kunst
Peniser har alltid inspirert kunstnere – til glede for mange, forargelse for andre. NRK-serie som tar deg med på en kunsthistorisk kavalkade av kjønnsorganer.
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 47 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex i kunst, kropp, nudes
Innafor: Dickpics
15+
Dokumentarserie, 1 episode
NRK: “Hvorfor sender menn bilder av penisen sin til vilt fremmede damer? Juger damene når de sier at de ikke liker det? Programleder Vilde Bratland Erikstad undersøker vår tids store kommunikasjonskrasj: Dickpics.”
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 40 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, overgrep, grenser, mannsrollen, nudes
Nudes
Tre ungdommer står midt i sin første livskrise når nakenbilder kommer på avveie. Spennende og hjerteskjærende NRK-serie hvor vi følger Sofia og Adas kamp for å få tilbake kontrollen og Viktors reise for å gjøre det rette.
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 17-36 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Nakenbilder spres uten samtykke, nudes
Levi – en film om seksuelle overgrep på nett
Levi – en film om seksuelle overgrep på nett
Levi blir kontaktet av en jente på chat, og de begynner å flørte. De chatter og deler bilder, både nakenbilder og filmer, med hverandre. Det er uskyldig og morsomt i starten, men etter en stund begynner jenta å presse Levi til å dele stadig grovere bilder.
Kilde: Redd Barna
År: 2022
Lengde: 10 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Nudes
Overgrep
Tea Consent
Den originale YouTube-videoen fra Blue Seat Studios om samtykke, på engelsk.
“If you’re still struggling with consent, just imagine instead of initiating sex, you’re making them a cup of tea.”
Kilde: Blue Seat Studios
År: 2015
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag, engelsk
Tema: Samtykke
Det som ikke skulle skje
NRK-serie som tar for seg ekte historier om overgrep. Overgrep på fest, deling av nakenbilder og sexvideoer er noen av historiene.
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 7-11 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksuelle overgrep, nudes, ekte
Innafor: Sex eller overgrep?
Innafor: Sex eller overgrep?
15+
Dokumentarserie, episode 4
Når og hvordan blir sex til overgrep? Gisle Gjevestad Agledahl møter mennesker som har fått grensene sine tråkket over – og de som har tråkket over dem. Innafor er en serie fra NRK.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 63 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep, grenser
Den usannsynlige overgriperen
Den usannsynlige overgriperen
NRK: “På innsiden av Storbritannias største overgrepssak. Reynhard Sinaga hadde trolig over 200 ofre. Men voldtekt av menn er svært underrapportert.”
Kilde: NRK
Lengde: 59 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Voldtekt, overgrep
Ghislaine Maxwells forbrytelser
Ghislaine Maxwells forbrytelser
12+
Dokumentar, miniserie, 3 episoder
NRK: “En beryktet fars favoritt, sosietetsyndling i London og New York – og serieovergriperen Epsteins høyre hånd. Men selv ikke Ghislaine var over loven.”
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 47 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep, menneskehandling
Ron Jeremy – pornokongens fall
Ron Jeremy – pornokongens fall
NRK: “Legendestatusen gjorde ham lenge uangripelig. Nå kan han få 300 år i fengsel. Møt kvinnene som anklager Jeremy for voldtekt og overgrep.”
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 46 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, voldtekt, overgrep
Operasjon menneskehandel
12+
Dokumentar, miniserie
Med hjarte for ofra og blikket på målet jaktar britisk politi på ein kynisk menneskehandlar. I denne NRK-serien kan du vere fluge på veggen.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 46 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Menneskehandling, prostitusjon, overgrep
Zara avslører overgrepskultur
Zara avslører overgrepskultur
NRK: “Altfor mange unge kan fortelle om seksuell trakassering og overgrep. Zara har selv opplevd voldtektsforsøk. Hvordan kan noen tenke at det er greit?”
Kilde: NRK
År: 2023
Lengde: 57 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep og voldtekt blant unge
Kort fortalt – Livsmestring
Kort fortalt – Livsmestring
NRK-serie med mange gode tips for å få det bedre. Sesong 4 handler om sex og seksualitet.
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 2-3 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, første gang, seksuell lavalder, kjønnssykdom, overgrep, porno, pedofili
Hva er samtykke?
I denne videoen forklarer Amnesty hvorfor de mener at loven ikke er god nok i Norge i dag, og hva som menes med samtykke.
Kilde: Amnesty
År: 2023
Lengde: 2 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, voldtekt, overgrep
Innafor: Dickpics
15+
Dokumentarserie, 1 episode
NRK: “Hvorfor sender menn bilder av penisen sin til vilt fremmede damer? Juger damene når de sier at de ikke liker det? Programleder Vilde Bratland Erikstad undersøker vår tids store kommunikasjonskrasj: Dickpics.”
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 40 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, overgrep, grenser, mannsrollen, nudes
Lyst på sex? Spør først!
Visste du at hver 10. kvinne i Norge utsettes for en voldtekt, og at flest voldtekter skjer på fest? I denne videoen fra Norske Kvinners Sanitetsforening lærer du mer om voldtekt, og hva du kan gjøre for å forsikre deg om at den du vil ha sex med, også vil ha sex med deg.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2020
Lengde: 16 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, voldtekt, overgrep
Var Evens første gang et overgrep?
Var Evens første gang et overgrep?
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 2,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, gråsoner, voldtekt, overgrep
Ble Frida voldtatt?
Film fra kampanjen “Ja betyr ja” fra Norske Kvinners Sanitetsforening. Hver film har en sterk historie om samtykke, sex og grensesetting som kunne skjedd hvem som helst.
Kilde: Norske Kvinners Sanitetsforening
År: 2018
Lengde: 3,5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke, gråsoner, voldtekt, overgrep
13. Sex før 16 = fengsel?
13. Sex før 16 = fengsel?
Er det ulovlig å ha sex før man er 16 år? Gjelder det bare samleie, eller også bare hvis man tar på hverandre? Hva skjer hvis man gjør det likevel?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, overgrep, samtykke, fun facts
Nudes
Tre ungdommer står midt i sin første livskrise når nakenbilder kommer på avveie. Spennende og hjerteskjærende NRK-serie hvor vi følger Sofia og Adas kamp for å få tilbake kontrollen og Viktors reise for å gjøre det rette.
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 17-36 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Nakenbilder spres uten samtykke, nudes
Samtykke, så lett som å lage en kopp te
Samtykke, så lett som å lage en kopp te
Vet du hva samtykke betyr? Hør Jonis Josef forklare samtykke – så lett som en kopp te.
Kilde: Redd Barna
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Samtykke
Når jeg var liten ønsket jeg at jeg var en fugl
Når jeg var liten ønsket jeg at jeg var en fugl
Historien du får se her har skjedd i virkeligheten. Barn med funksjonsnedsettelser blir oftere utsatt for seksuelle overgrep, men sjeldnere hørt og trodd.
Kilde: Redd Barna
År: 2021
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep
Noah – en film om seksuelle overgrep på fritidsarenaen
Noah – en film om seksuelle overgrep på fritidsarenaen
Noah elsker å spille fotball, og bruker mye tid på trening. Han får ekstra oppmerksomhet av treneren Jens. Etter hvert går denne oppmerksomheten over fra å være noe positivt til å bli problematisk. Noah utsettes for seksuelle overgrep. Men hvordan skal han si ifra om det når treneren har vært så grei?
Kilde: Redd Barna
År: 2022
Lengde: 10 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep
Skap diskusjon i klasserommet!
Legg til rette for en god diskusjon i klasserommet med vår Tenkeboks med Sex i mente . Boksen inneholder samtalestartere og tankeeksperimenter som tar opp forventninger, vanlige misforståelser, tabuer, dilemmaer og holdninger til seksualitet. Les mer her.
Skoleroms tenkebokser er tilgjengelig for de med lisens.
Kontakt oss
Dersom du har spørsmål om «Sex i mente», ikke nøl med å kontakte oss direkte på e-post . Vi er her for å hjelpe deg!
Elevressurser:
Dersom elevene har spørsmål de ikke ønsker å ta i timen, finnes det andre ressurser de kan kontakte.