Tekst i kontekst

Å kunne lese handler om mer enn å gjenkjenne ord. Det betyr å forstå, bruke og reflektere over tekster i mange former – både på papir og digitalt. Leseferdighet innebærer å kunne hente ut informasjon, tolke og vurdere innhold, samt  å møte tekster med egne tanker og meninger. Dette krever både tekniske ferdigheter og evne til refleksjon. 

For å bli en god leser, må man lære å bruke ulike strategier tilpasset teksttype og formål. Derfor er det viktig å øve på å lese på mange måter – og i mange fag.

Når vi leser,  får vi innsikt i andre menneskers tanker, erfaringer og skaperkraft, og vi utvikler evnen til å lære hele livet og delta aktivt og kritisk i samfunnet.

Temaets innhold:

  • Utvikling av lesestrategier for å forstå og tolke tekster
  • Lese ulike sjangre som skjønnlitteratur, sakprosa, poesi, og drama
  • Arbeide med leseflyt og intonasjon
  • Refleksjon over og diskusjon av tekstens innhold, tema, og budskap

Artikler

Gjennom våre artikler ønsker vi å inspirere og engasjere elever gjennom lesing, tolkning og kritisk refleksjon.

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!
Ekstrem vær

Ekstremvær

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!
Nuclear Bomb Explosion, Baker Day Test, Bikini, 25th July 1946

Atomkappløpet

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Fremtidsmat

Oppgaver

Norsk – 8. – 10. trinn – Leseforståelse og leseferdigheter

Læringsstier

Her finner du læringsstier med tekster, oppgaver og aktiviteter der elevene kan fordype seg ytterligere. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom, og kan arbeide med den derfra.

Norsk – 8. – 10. trinn – Leseforståelse og leseferdigheter