Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden.
Det kommer stadig noe nytt
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
Jordbruksrevolusjonen
Fra sankere til bønder – lær mer om vår moderne sivilisasjons røtter.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
VG3
Historie
drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull
VG3
Historie
vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
VG3 påbygging
Historie
drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn
VG3 påbygging
Historie
gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
Likestilling i arbeidslivet
Spiller det egentlig noen rolle om du er gutt eller jente når du skal velge hva du har lyst til å jobbe med? Likestilling i arbeidslivet betyr at alle kan jobbe med det de vil, enten de er nyutdannet eller har mange års erfaring i arbeidslivet. Alle skal ha samme mulighet til å finne en jobb de kan trives med og lykkes i, uavhengig av hvilket kjønn de har. Det er ganske kult, ikke sant?
Fag
Samfunnsfag
Utdanningsvalg
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
10. trinn
Utdanningsvalg
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
utforske og drøfte kjønnsrelaterte perspektiver i karrierevalg
10. trinn
Utdanningsvalg
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
10. trinn
Utdanningsvalg
diskutere konsekvenser av utenforskap og forstå økonomisk og sosial verdi av arbeid på individ- og samfunnsnivå
Fotball-VMs gylne øyeblikk
Fotball er verdens største idrett når vi teller supportere. Nesten halvparten av verdens befolkning heier på ett eller flere fotballag. Men hva er det egentlig med fotball, som begeistrer så ufattelig mange? Hvilke gylne øyeblikk er verdt å huske fra fotball-VM?
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Norsk
bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
7. trinn
Samfunnsfag
presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
10. trinn
Norsk
beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
10. trinn
Samfunnsfag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
Hva er placeboeffekten?
Hvordan kan ren hjernekraft helbrede kroppen?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen
10. trinn
Naturfag
beskrive kroppens immunforsvar og hvordan vaksiner virker, og gjøre rede for hva vaksiner betyr for folkehelsen
De aller første bosetterne
Ville du bodd i et hus laget av gjørme tørket i sola? Sannsynligvis ikke. Men de første bosetterne måtte ta til takke med det. Fra å være nomader, alltid på jakt etter mat, begynte de første menneskene å bosette seg permanent for mer enn 10 000 år siden.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
Landbruk og fiske er primærnæringer
Hva er egentlig en primærnæring? Hvordan fungerer landbruket og fiskeindustrien i Norge, og hvordan fungerer det andre steder i verden?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Naturfag
utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
4. trinn
Naturfag
delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
4. trinn
Naturfag
utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
4. trinn
Samfunnsfag
utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
7. trinn
Naturfag
reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
7. trinn
Naturfag
foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
7. trinn
Naturfag
utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
7. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
Kan man elske hvem man vil?
Er det en menneskerett å elske hvem man vil?
Fag
Engelsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
KRLE
beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
4. trinn
Naturfag
samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
Rettigheter og plikter i arbeidslivet – arbeidsmiljø og HMS
Alle som jobber, har både rettigheter og plikter. Her skal vi se på arbeidsmiljøloven og HMS – helse, miljø og sikkerhet.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Utdanningsvalg
utvikle og bruke mestringsstrategier for å håndtere overganger og utfordringer relatert til utdanning og karriere