Læringsstier
Her finner du ferdige læringsstier med tekster, oppgaver og aktiviteter, samt lærerveiledninger tilknyttet de sosiale forholdene innen bærekraftig utvikling. Alle læringsstier kan tilpasses og endres i lærerrommet, slik at de gir det beste læringsutbyttet for dine elever. Logg inn med Feide, utforsk læringsstiene, tilpass og distribuer til din klasse.
Bærekraftig utvikling – 8.-10. trinn – sosiale
SparkZ for ungdomstrinnet: Elsparkesykler i trafikkbildet
Etiske dilemma – vanskelige valg
Fritidsaktiviteter til alle!
Den nordiske modellen
Norge og innvandring
Hva skjer ved lovbrudd?
Utvalgte læringsoppgaver
Reflekter og diskuter kjente etiske dilemmaer, bli bevisst over demokratiets betydning, og utforsk urfolk og nasjonale minioriteter. Her finner du utvalgte oppgaver som går på å øke forståelsen av en rekke begreper innen bærekraftig utvikling og de sosiale forholdene. Oppgavene kan også inneholde praktiske aktiviteter og utskriftsmateriell. Ønsker du å se alle oppgavene som er tilknyttet bærekraftig utvikling, kan du logge deg inn i lærerrommet og bruke filter- og søkfunksjonen til å finne innholdet du er ute etter.
Bærekraftig utvikling – 8.-10. trinn – sosiale
Refleksjon: Hva er viktig i den nordiske modellen?
Refleksjonsoppgave: Hvorfor er elsparkesykler så populære?
Refleksjon: Bør barns handlinger gå ustraffet?
Refleksjon: Fritidstilbud til alle
Anbefalt aktivitet:
Planlegg ditt nærmiljø
I denne praktiske oppgaven skal dere redesigne ditt eget nærmiljø. Hva må dere huske på når dere skal legge tilrette for god og trygg trafikk for dere selv og for andre? Her kan dere gjerne legge skolen i sentrum, og jobbe parvis eller i grupper.
Artikler
Her finner du artikler inne bærekraftig utvikling som kan kobles opp mot de sosiale forholdene. Artikene er skrevet i tre lesespor og har en rekke støttefunksjoner for de med særskilte behov. Mange av artiklene nedenfor inngår i læringsstiene over. I vårt skolebibliotek finner du over 500 artikler. Finner du ikke det du leter etter her, kan du søke i biblioteket.