Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden. 
Det kommer stadig noe nytt 
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
    
    
        
    
    
    
    
                
            
    
      
        
        Musikk og hjernen       
    
   
  
    
              Musikk utløser en rekke nevrologiske responser hos mennesker. Hva er det som gjør at vi får gåsehud av en sang, og hvorfor tramper vi takten til musikken eller får lyst til å danse? 
            
      
        
                      
                                
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  7. trinn 
                  Musikk
                  bruke fagbegreper i beskrivelse av og refleksjon over arbeidsprosesser, resultater, musikalske uttrykk og virkemidler  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Musikk
                  reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av individer og gruppers identitet  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Naturfag
                  gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Musikk
                  bruke relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Musikk
                  utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Musikk
                  utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
        
    
      
        
        Samenes julesagn om Stallo       
    
   
  
    
              I det nordligste av landet vårt råder mørket i de lange vintermåneder. I folks fantasi har det lagt grunnlaget for en rik fauna av underjordiske, ublide skrømt, vetter og troll, deriblant samenes Stallo.
            
      
        
                      
                                
              
                
                  
                   
                   
                   
                   
                 
                Fag 
                
                    Norsk
Engelsk
Samfunnsfag
KRLE
Religion og etikk
Samfunnskunnskap
                 
             
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  4. trinn 
                  KRLE
                  utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  Norsk
                  lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  Norsk
                  lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  Samfunnsfag
                  presentere årsaker til at samane har urfolksstatus i Noreg, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og no  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Norsk
                  lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Norsk
                  lese samiske tekster på norsk og samtale om verdiene som kommer til uttrykk, og hvordan stedsnavn og personnavn som inneholder de samiske bokstavene, uttales  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Samfunnsfag
                  utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  KRLE
                  gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Norsk
                  lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Norsk
                  sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid  
                 
               
                            
                
                  VG3 
                  Religion og etikk
                  gjøre rede for og analysere religion og livssyn i et majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiv med vekt på Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge  
                 
               
                            
                
                  VG1 SF 
                  Norsk
                  lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk  
                 
               
                            
                
                  VG1/VG2 
                  Samfunnskunnskap
                  reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie  
                 
               
                            
                
                  VG2 SF 
                  Norsk
                  lese og tolke tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte hvordan de er relevante i dag  
                 
               
                            
                
                  VG2 SF 
                  Norsk
                  utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid  
                 
               
                            
                
                  VG2 YF 
                  Norsk
                  lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Norsk
                  analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Norsk
                  utforske og reflektere over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Norsk
                  lese og tolke tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte hvordan de er relevante i dag  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Norsk
                  utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid  
                 
               
                            
                
                  VG3 SF 
                  Norsk
                  utforske og reflektere over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn  
                 
               
                            
                
                  VG3 SF 
                  Norsk
                  analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtid  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
                
            
    
      
        
        Henry Ford       
    
   
  
    
              Først var bilen et eksklusivt leketøy for de rike. Med Henry Fords masseproduksjonsmodell ble den hverdagens fremkomstmiddel for oss alle. 
            
      
        
                      
                                
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur  
                 
               
                            
                
                  VG2 
                  Historie
                  utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar  
                 
               
                            
                
                  VG3 
                  Historie
                  utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i  
                 
               
                            
                
                  VG3 
                  Historie
                  reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Historie
                  utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
                
            
    
      
        
        Viktige egenskaper: impulskontroll og raushet       
    
   
  
    
              Har du noen gang handlet på impuls, altså gjort noe helt uten å tenke deg om først? Eller følt deg ekstra glad på en venns vegne? Impulskontroll og raushet er to viktige egenskaper når vi tar avgjørelser og omgås andre mennesker.
            
      
        
                      
                                
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  10. trinn 
                  Utdanningsvalg
                  beskrive egne styrker og egenskaper og interesser, og kunne se dette i sammenheng med utdannings- og yrkesønsker og livsmestring  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Utdanningsvalg
                  utvikle og bruke mestringsstrategier for å håndtere overganger og utfordringer relatert til utdanning og karriere  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
        
    
      
        
        Å passe på hverandre       
    
   
  
    
              Vi lærer mer om hvordan man passer på hverandre, og hvorfor det er viktig for både store og små. Artikkelen er del av Sosialhjernen. Hele opplegget er gratis gjennom www.hjernelæring.no
            
      
        
                      
                                
              
                
                  
                   
                   
                   
                   
                 
                Fag 
                
                    Norsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
                 
             
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  2. trinn 
                  Naturfag
                  utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon  
                 
               
                            
                
                  2. trinn 
                  Samfunnsfag
                  reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val  
                 
               
                            
                
                  2. trinn 
                  Samfunnsfag
                  samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  KRLE
                  beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  KRLE
                  identifisere og reflektere over etiske spørsmål  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  Naturfag
                  samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse  
                 
               
                            
                
                  4. trinn 
                  Samfunnsfag
                  samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
                
            
    
      
        
        Vikingene: Hvordan var vikingenes religion?       
    
   
  
    
              Du har kanskje hørt om Tor med hammeren og Odin, og kanskje Valhall eller Ragnarok. Hvordan var egentlig vikingenes religion?
            
      
        
                      
                                
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  7. trinn 
                  Samfunnsfag
                  utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Samfunnsfag
                  reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  KRLE
                  utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Historie
                  presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsakene til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Historie
                  beskrive samfunnsendringer fra antikken til tidlig nytid og vurdere betydningen for fordeling og legitimering av makt og menneskers muligheter til demokratisk deltakelse  
                 
               
                            
                
                  VG3 påbygging 
                  Historie
                  analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
        
    
      
        
        Bli sjøvant – båtførerbeviset       
    
   
  
    
              For å kunne kjøre store eller raske båter er du nødt til å ha båtførerbevis. Lær deg det grunnleggende du må vite om sjøens trafikkregler.
            
      
        
                      
                                
                                          
              
                
                    
                      Cogs 
                      
                          
                              
                                  
                               
                           
                       
                   
                 Tverrfaglig tema 
                
                Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
                 
             
                   
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  7. trinn 
                  Kroppsøving
                  vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Kroppsøving
                  gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Kroppsøving
                  bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Kroppsøving
                  vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Kroppsøving
                  forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø  
                 
               
                            
                
                  VG1 
                  Kroppsøving
                  bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre  
                 
               
                            
                
                  VG2 
                  Kroppsøving
                  planleggje og  gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar  
                 
               
                            
                
                  VG3 
                  Kroppsøving
                  planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet  
                 
               
                         
         
       
     
    
       
     
   
 
    
    
    
    
                
            
    
      
        
        Putins propaganda       
    
   
  
    
              Russlands president Vladimir Putin har lenge drevet propaganda for å påvirke russere – og resten av verden – om at det var nødvendig å angripe Ukraina i 2022.
            
      
        
                                                
        
          
            
              Læreplan 
              
                  
                      
                          
                       
                   
               
            Kompetansemål
           
          
                        
                
                  7. trinn 
                  Samfunnsfag
                  samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Samfunnsfag
                  reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar  
                 
               
                            
                
                  7. trinn 
                  Samfunnsfag
                  presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine  
                 
               
                            
                
                  10. trinn 
                  Samfunnsfag
                  vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår  
                 
               
                            
                
                  VG1/VG2 
                  Samfunnskunnskap
                  vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn  
                 
               
                            
                
                  VG1/VG2 
                  Samfunnskunnskap
                  vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen  
                 
               
                            
                
                  VG1/VG2 
                  Samfunnskunnskap
                  utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar  
                 
               
                            
                
                  VG1/VG2 
                  Samfunnskunnskap
                  utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper