Mangfold av religioner og livssyn i lokalsamfunnet
I dette temaet vil vi utforske de ulike religionene og livssynene som finnes rundt oss. Vi skal se på hvordan disse kommer til uttrykk lokalt og regionalt, og lære om deres unike praksiser, feiringer og kunstneriske uttrykk. Vi vil også snakke om hvordan ulike religioner og livssyn bidrar til et fargerikt og mangfoldig samfunn. Dette er en spennende reise for å oppdage og forstå det rike kulturelle teppet som utgjør vårt lokalsamfunn
Læringsstier
Her finner du læringsstier med tekster, oppgaver og aktiviteter der elevene kan fordype seg ytterligere. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom, og kan arbeide med den derfra.
KRLE – 5.-7. trinn – Mangfold av religioner og livssyn i lokalsamfunnet
På sporet av religioner og livssyn
På sporet av religioner og livssyn
I denne læringsstien skal du arbeide mer med religioner og livssyn – og se hvordan disse kommer til uttrykk lokalt.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Religioner og kulturarv: Jødedom
Religioner og kulturarv: Jødedom
I denne læringsstien skal vi se hvordan jødedommen har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Religioner og kulturarv: Islam
Religioner og kulturarv: Islam
I denne læringsstien skal vi se hvordan islam har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Religioner og kulturarv: Buddhisme
Religioner og kulturarv: Buddhisme
I denne læringsstien skal vi se hvordan buddhismen har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Religioner og kulturarv: Hinduisme
Religioner og kulturarv: Hinduisme
I denne læringsstien skal vi se hvordan hinduismen har satt spor etter seg i samfunn, kultur og historie.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Bli kjent med buddhismen
I denne læringsstien skal du bli mer kjent med guddommer og rituelle praksiser i buddhismen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Bli kjent med hinduismen
I denne læringsstien skal du lære mer om hinduismen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Bli kjent med sikhismen
I denne oppgaven skal du bli kjent med begreper og religiøse praksiser i sikhismen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Bli kjent med islam
I denne læringsstien skal du bli mer kjent med begreper og rituelle praksiser i islam.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Bli kjent med jødedommen
I denne læringsstien skal du bli mer kjent med begreper og rituelle praksiser i jødedommen.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Artikler
Her finner du artikler i tre lesespor som gir elevene kunnskap om mangfoldet av yrker, og mulige framtidige karriereveier. Trykk på hver enkelt artikkel for å få mer informasjon om den.
Verdensreligionene – buddhismen
Buddhismen er en religion og livsfilosofi som har vokst ut fra læren til Siddhartha Gautama – bedre kjent som Buddha. Den oppsto i India for mer enn 2500 år siden, men spredte seg raskt til store deler av Asia, og i dag finnes det buddhister over hele verden. Buddhismen handler om å forstå livet slik det virkelig er, og å finne fred gjennom visdom, medfølelse og balanse. Mange buddhister følger Buddhas vei – den åttedelte veien – for å unngå lidelse og nå nirvana, en tilstand av indre ro og frihet.
Selv om buddhismen praktiseres på mange ulike måter, er målet det samme: å leve med forståelse, omtanke og harmoni.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
Hva er religion?
Helt siden forfedrene våre satt rundt bålet og fortalte hverandre historier, har vi hatt behovet for å samles i troen på at det finnes noe guddommelig eller åndelig, en høyere mening med livet. Men hva er religion, og hvorfor tror vi?
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
7. trinn
KRLE
bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
10. trinn
KRLE
undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
VG3
Religion og etikk
utforske og drøfte hvordan religion inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
Verdensreligionene – jødedommen
Jødedommen er en av verdens eldste religioner og har hatt stor betydning for både kristendom og islam. Den oppsto i Midtøsten for over 3000 år siden og bygger på troen på én Gud som skapte verden og bryr seg om menneskene. For jøder handler troen om å leve slik Gud ønsker, ved å følge de budene og verdiene som står i Toraen – jødedommens hellige skrift. Familien, tradisjonene og høytidene har en viktig plass i jødisk liv. Selv om jøder lever over hele verden, knyttes de sammen av historie, tro og fellesskap.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
10. trinn
KRLE
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
Verdensreligionene – hinduismen
Hinduismen er en av verdens eldste religioner og har røtter som strekker seg flere tusen år tilbake i tid, hovedsakelig i India. I dag finnes det over 1,2 milliarder hinduer i verden.
Hinduismen er mangfoldig – den består av mange tradisjoner, fortellinger og måter å tro på. Likevel deler de fleste hinduer noen grunnleggende ideer: troen på en guddommelig kraft som viser seg i mange former, respekten for alt liv og ønsket om å leve i balanse gjennom karma og gjenfødelse.
Gjennom hinduismen lærer mennesker å søke kunnskap, fred og harmoni – både med seg selv og med verden rundt.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
10. trinn
KRLE
utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
Verdensreligionene – islam
Islam er den yngste av verdensreligionene, men også en av de mest utbredte. Over en milliard mennesker verden over regner seg som muslimer.
Muslimer tror på én Gud, som på arabisk kalles Allah. Troen bygger på åpenbaringene som profeten Muhammed mottok på 600-tallet, og som senere ble samlet i Koranen – islams hellige skrift.
Gjennom islam lærer mennesker hvordan de kan leve et rettferdig liv i fellesskap med andre og i lydighet mot Gud. Religionen rommer mange tradisjoner og uttrykk, men har et felles mål: å søke fred, rettferdighet og mening i troen på én Gud.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
Verdensreligionene – kristendommen
Kristendommen er den største religionen i verden og har hatt stor betydning for kultur, kunst og samfunn i over to tusen år. Den bygger på troen på én Gud, og på Jesus Kristus som Guds sønn og frelser. For kristne handler troen om håp, tilgivelse og kjærlighet. Bibelen er den hellige boka, og gjennom fortellingene om Jesus lærer de troende hvordan de kan leve i tro, fellesskap og nestekjærlighet. Kristendommen uttrykkes på mange måter – gjennom gudstjenester, bønn, musikk, kunst og tradisjoner som har utviklet seg i ulike deler av verden.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
7. trinn
KRLE
bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
10. trinn
KRLE
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
Den ortodokse kirken
De ortodokse kirkene er en gren av kristendommen som har røtter helt tilbake til de første kristne menighetene. I dag finnes det mange ortodokse kirker, blant annet den gresk-ortodokse, russisk-ortodokse og serbisk-ortodokse kirke. Ortodokse kristne legger stor vekt på tradisjon, gudstjeneste og fellesskap. De bruker mange symboler, vakker sang og ikoner i sin tilbedelse. For dem handler troen om å komme nær Gud gjennom bønn, deltakelse i kirkelivet og kjærlighet til medmennesker. Selv om de ortodokse kirkene har forskjellige nasjonale uttrykk, deler de samme tro på Gud, Jesus Kristus og Den hellige ånd.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
KRLE
samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon
4. trinn
KRLE
samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner
4. trinn
KRLE
utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
4. trinn
KRLE
samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn
4. trinn
KRLE
bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
7. trinn
KRLE
gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
7. trinn
KRLE
utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
VG3
Religion og etikk
presentere og sammenligne noen sentrale trekk ved østlige og vestlige religions- og livssynstradisjoner, inkludert kristendom og islam
VG3
Religion og etikk
drøfte ulike former for religions- og livssynskritikk
Kastesystemet i hinduismen
Kastesystemet er et gammelt sosialt system som har hatt stor betydning i India og i deler av hinduismen. Det delte samfunnet inn i grupper, eller kaster, der mennesker ble født inn i ulike samfunnsroller. Systemet bygde på tanken om at alle har sin plass og sine oppgaver i samfunnet, men det førte også til forskjeller i status og muligheter.
I dag er kastesystemet forbudt ved lov i India, men det påvirker fortsatt samfunnet og kulturen mange steder. Mange hinduer mener at kastesystemet ikke hører hjemme i religionen, men er en del av gamle tradisjoner som gradvis endres i takt med tiden.
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
KRLE
utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. trinn
KRLE
samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
10. trinn
KRLE
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
Oppgavebank
Her finner du oppgaver til temaet, hvor du kan se på oppgavene og eventuelt støttemateriell. Oppgavene inngår i læringsstiene. Læringsstiene må deles med elevene som skal arbeide med dem. Åpne læringsstien og trykk «Distribuer». Velg deretter elever fra dine lister. Elevene får opp læringsstien på sin personlige side i Skolerom, og kan arbeide med den derfra.
KRLE – 5.-7. trinn – Mangfold av religioner og livssyn i lokalsamfunnet
Finn ut: Jødedommen
I denne oppgaven skal du finne begreper og praksiser knyttet til jødedom.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Begreper til jødedommen
I flervalgsoppgaven skal du velge riktig forklaring til de jødiske begrepene.
Fag: KRLE
Trinn: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn