Følelser og kjønnsidentitet
Her utforsker elevene hva det vil si å være forelsket, å kjenne på tiltrekning og å finne sin egen identitet, enten det handler om kjønn eller seksuell orientering.
Undervisningsopplegget er utviklet i samarbeid med fagpersoner og støtte fra Utdanningsdirektoratet.
Temaet inneholder:
Alt du trenger for å opplyse, bevisstgjøre, utforske og reflektere over følelser og kjønnsidentitet.
Pedagogiske undervisningsopplegg som gir aktive og engasjerte elever.
Tematiske fagartikler som forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Varierte oppgaver som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon.
Episoder med Sexy Fun Facts som tar opp viktige temaer med snert og glimt i øyet.
Legg tilrette for gode diskusjoner i klasserommet med Tenkeboksen.
Læringsstier
Engasjerende læringsstier som får elevene til å reflektere, vurdere og bli bevisste på egne valg, holdninger og verdier. Læringsstiene kan inneholde artikler, aktiviteter, debatter, videosnutter, eksterne linker og oppgavesett. Undervisningsoppleggene kan enkelt redigeres og tilpasses i lærerrommet.
Følelser og kjønnsidentitet
Sommerfugler i magen
I denne læringsstien får elevene utforske egne tanker og følelser rundt forelskelse, tiltrekning og identitet. Gjennom anonym refleksjon får de øve på å sette ord på hva de føler – eller ikke føler – og lære at det er helt greit å være usikker, nysgjerrig eller annerledes. Opplegget gir rom for trygg utforsking og samtale om mangfold i følelser og tiltrekning.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 min
Fag: Samfunnsfag, Naturfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Forelskelse
I denne læringsstien får elevene utforske egne tanker og følelser rundt forelskelse, tiltrekning og identitet. Gjennom anonym refleksjon får de øve på å sette ord på hva de føler – eller ikke føler – og lære at det er helt greit å være usikker, nysgjerrig eller annerledes. Opplegget gir rom for trygg utforsking og samtale om mangfold i følelser og tiltrekning.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Flørting og sosiale koder
Flørting og sosiale koder
I denne læringsstien skal vi lese, reflektere og diskutere hva flørting er – og hvordan det kan gjøres på en positiv og respektfull måte. Vi utforsker både kulturelle variasjoner og individuelle erfaringer, og lærer hvordan vi kan vise interesse for andre uten å tråkke over grenser.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Å elske hvem man vil
Denne læringsstien gir elevene mulighet til å utforske kjærlighet, rettigheter og identitet gjennom samtale, refleksjon og kreativ utfoldelse. Gjennom diskusjon og en visuell collage får elevene uttrykke egne tanker og verdier, samtidig som de lærer å respektere mangfold og ulike perspektiver. Opplegget passer for ungdomstrinnet og kan tilpasses ulike fag og elevbehov.
Estimert tid: 1-2 undervisningstimer á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE, Naturfag
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Hvordan har homofile i Norge det?
Hvordan har homofile i Norge det?
I denne læringsstien skal du se episode 5 av NRK-serien Jævla homo. Serien viser hvordan det kan oppleves å være homofil i Norge i dag, og gir deg mulighet til å reflektere over identitet, mangfold og fordommer. Etter filmen skal du diskutere og svare på spørsmål sammen med andre. Målet er å forstå hvorfor respekt og likeverd er viktig, og hvordan vi alle kan bidra til et inkluderende miljø.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Identiteten din er mye mer enn det du har i trusa!
Identiteten din er mye mer enn det du har i trusa!
I denne læringsstien får elevene utforske hva kjønnsidentitet egentlig betyr, både for dem selv og for andre. Gjennom lesing, refleksjon og samtale får de mulighet til å tenke over hvordan kropp, følelser og identitet henger sammen, og hvorfor det er viktig å respektere mangfold. Opplegget passer best for ungdomstrinnet og gir rom for både personlig uttrykk og trygg utforsking.
Estimert tid: 1 undervisningstime á 45 min
Fag: Samfunnsfag, KRLE, Norsk
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Kroppspress
Kroppspress angår både gutter og jenter, og påvirker unges selvbilde og psykiske helse. I denne læringsstien får elevene reflektere over hvordan kroppspress oppstår, hvordan det oppleves, og hvordan man kan stå stødigere i seg selv – både individuelt og i møte med andres forventninger.
Estimert tid: 3-4 undervisningstimer á 45 min
Fag: Samfunnsfag, Norsk
Trinn: 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Annet: Seksualitetsundervisning
Hva brenner du for?
I denne læringsstien får elevene utforske hva som er viktig for dem selv og andre, og hvordan interesser og verdier henger sammen med identitet. Med utgangspunkt i intervjuet med Gisle Gjevestad Agledahl lager de en presentasjon av sin læringspartner, og får øve på å lytte, formidle og vise respekt for ulikhet. Opplegget gir rom for kreativitet, refleksjon og styrking av klassemiljøet.
Estimert tid: 2 – 4 undervisningstimer a 45 minutter
Fag: Norsk, KRLE, Samfunnsfag
Trinn: 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn
Hjelp, jeg har ikke Skolerom-lisens!
Kunne du tenke deg å bruke «Sex i mente» i din undervisning, men mangler Skolerom-lisens? Vi gir deg tilgang til Skolerom helt gratis og uten forpliktelser!* Vi kan opprette en testbruker til deg eller åpne opp for fullversjonstilgang. På den måten kan du (og dine kollegaer) se om Skolerom kan fungere i deres undervisning.
*Du forplikter deg til å abonnere på vårt nyhetsbrev i testperioden.
Artikler
Her finner du fagartikler om følelser og kjønnsidentitet. Artiklene forklarer, oppklarer og inviterer til refleksjon.
Sommerfugler i magen?
Har du vært forelska noen gang? Kanskje er du det akkurat nå? Eller kanskje du ikke har vært det enda, men venter på din tur til å falle hodestups for noen. Hvordan kan du finne ut hva du liker og hvem som gir deg sommerfugler i magen?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Religion og etikk
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG3
Religion og etikk
diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
VG3
Religion og etikk
identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
VG3
Religion og etikk
gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap
Forelskelse
Hva er egentlig forelskelse, og hvorfor blir vi forelska? Hva skjer med oss – i kroppen og hodet – når forelskelsen tar over? La oss gjøre et dypdykk i kaoset av kriblende følelser, boblende lykke, dyp forvirring og nær besettelse – nemlig forelskelse.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
Er identitet noe som er medfødt?
Vår identitet sier noe om hvem vi er. Alle er unike mennesker, så identiteten vår er forskjellig. Kan vi forandre identiteten vår, eller er identiteten den samme hele livet?
Fag
Samfunnsfag
KRLE
Utdanningsvalg
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Utdanningsvalg
beskrive egne styrker og egenskaper og interesser, og kunne se dette i sammenheng med utdannings- og yrkesønsker og livsmestring
10. trinn
Utdanningsvalg
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Hva brenner du for, Gisle?
Journalist, programleder og influenser Gisle A. Gjevestad Agledahl (31) er blitt en travel mann. Vi har tatt en prat med ham om hva som er viktigst i livet.
Fag
Norsk
Samfunnsfag
Kroppsøving
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Norsk
lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
7. trinn
Kroppsøving
gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
7. trinn
Kroppsøving
bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Norsk
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Norsk
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
Kan man elske hvem man vil?
Er det en menneskerett å elske hvem man vil?
Fag
Engelsk
Naturfag
Samfunnsfag
KRLE
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
KRLE
beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
4. trinn
Naturfag
samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
7. trinn
KRLE
gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
Hva er kroppspress
Kroppspress handler ikke bare om utseende, men om hvordan vi ser oss selv og hverandre. Når vi sammenligner oss med idealer fra sosiale medier, reklame og venner, kan vi føle oss «ikke bra nok». Hvorfor lar vi oss påvirke, og hva kan vi gjøre for å bryte ut av presset?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Hva er kjønnsidentitet?
Ved fødselen blir de fleste registrert som jente eller gutt. For å forstå hva kjønnsidentitet er, må vi klare å skille mellom kjønn, som i kjønnsorgan, og identitet. For identiteten din er jo mye mer enn det du har i trusa!
Fag
Musikk
Religion og etikk
Samfunnskunnskap
Naturfag
Samfunnsfag
Kroppsøving
Kunst og håndverk
KRLE
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Samfunnsfag
samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
7. trinn
Kunst og håndverk
undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Musikk
reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av individer og gruppers identitet
7. trinn
Musikk
undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
Kunst og håndverk
analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
10. trinn
Musikk
utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden
10. trinn
Musikk
utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
VG3
Religion og etikk
diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
VG3
Religion og etikk
identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
VG3
Religion og etikk
gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap
Hva er kjærlighet?
Kjærligheten er blind, den har ingen grenser, den er en kraft som overvinner alt. Det er båndet som knytter oss sammen og holder oss i live. Men hva ER egentlig kjærlighet?
Fag
Samfunnsfag
KRLE
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
KRLE
bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
7. trinn
KRLE
utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
10. trinn
KRLE
utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
10. trinn
KRLE
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
Hvorfor feirer vi Valentine’s Day?
Hvorfor er det nettopp 14. februar vi markerer kjærligheten og styrter ut for å kjøpe roser, sjokolade og røde kort? Og hva om vi ikke har noen å gi gave til? Hva om vi ikke får?
Fag
Engelsk
KRLE
Religion og etikk
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
KRLE
samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon
4. trinn
KRLE
sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv
4. trinn
KRLE
utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
7. trinn
KRLE
utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
10. trinn
KRLE
utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
VG3
Religion og etikk
utforske og analysere hvordan religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
Flørting, følelser og sosiale koder
Hva betyr det egentlig å flørte? Er det når du sender en snap med hjerteemoji, eller når du tør å si «du er søt» i skolegården? Og hvordan vet du om noen virkelig liker deg, eller om de bare er hyggelige?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
Hva er kroppspress
Kroppspress handler ikke bare om hvordan vi ser ut, men også om hvordan vi tenker om oss selv og andre. Når vi sammenligner oss med bilder og idealer fra sosiale medier, reklame og venner, kan vi begynne å føle at vi ikke er gode nok. Hvorfor skjer det, og hva kan vi gjøre for å slippe unna presset?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1 SF
Naturfag
drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Kjemien bak kjærlighet
Hva gjør egentlig kjærlighet med oss?
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
10. trinn
Naturfag
sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
10. trinn
Naturfag
drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Oppgaver
Varierte oppgaver som inneholder ulike type spørsmål og som utfordrer, engasjerer og inviterer til refleksjon. Enkelte oppgaver er knyttet til spesifikke artikler og læringsstier.
– Følelser –
Lag en presentasjon av din læringspartner
Lag en presentasjon av din læringspartner
8.-10. trinn
Presentasjon
Etter å ha lest intervjuet av Gisle Gjevestad Agledahl skal du lage en presentasjon av din læringspartner. Du bestemmer selv form på presentasjonen, enten du lager et intervju, en collage eller podcast.
Fag: Naturfag, Norsk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Lag en podkast med sex i mente
Lag en podkast med sex i mente
I grupper på tre skal dere lage en kort podkast med utgangspunkt i spørsmål fra Tenkeboksen. Forbered dere ved å velge fem spørsmål, drøfte ulike svar og skrive ned stikkord. Husk at det ofte ikke finnes ett riktig svar, og at det er viktig å trekke frem ulike perspektiver. Spill inn podkasten som en samtale mellom dere. Legg til en passende introduksjon og avslutning. Hensikten med denne oppgaven er å sette i gang refleksjoner rundt forelskelse, begjær og kjærlighet hos elevene.
Tema: Følelser, forelskelse
Lag en kjærlighetscollage
Lag en kjærlighetscollage
Lag en stor collage eller poster/plakat
Fag: Kunst og håndverk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Har du hatt sommerfugler i magen?
Har du hatt sommerfugler i magen?
8.-10. trinn
Refleksjonsnotat
Når du har lest Sommerfugler i magen, har du kanskje fått mange tanker. Nå skal du prøve å skrive et anonymt refleksjonsnotat. Det skal være en kort tekst der du øver på å skrive ned tankene dine om et tema, og prøver å forstå hva du selv mener og føler. Det finnes ikke riktige svar, men prøv å vise hvordan du tenker og reflekterer. Skriv i norsk skrivebok eller på datamaskin. Du trenger ikke å levere teksten hvis du ikke vil.
Fag: Naturfag, Norsk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Er det en menneskerett å elske hvem man vil?
Er det en menneskerett å elske hvem man vil?
Når har du lest artikkelen: Kan man elske hvem man vil? Diskuter sammen med læringspartner eller i liten gruppe.
Fag: Naturfag, Norsk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Hva betyr kjønnsidentitet?
Hva betyr kjønnsidentitet?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Nå har du lest artikkelen til Christina Fraas: Hva er kjønnsidentitet? Dette er en subjektiv tekst der Christina skriver sine egne meninger og beskriver sine egne følelser. Nå er det din tur!
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Kjærlighetssorg
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten er å sette i gang elevenes refleksjoner rundt kjærlighetssorg. Elevene kan gjerne tegne hva de assosierer med kjærlighetssorg, i tillegg til å velge fem ord.
Hjertesmerte i musikk
8.-10. trinn
Søk og analyser
Kjærlighetssorg er et tema som går igjen i mange sangtekster innenfor mange ulike musikksjangre. I kjærlighetsballader er knuste hjerter et kjent tema, men også i rock, rap og pop finnes det sanger om håpløs kjærlighet eller kjærlighetssorg. Finn en låt du liker som handler om kjærlighetssorg, søk opp teksten til den og analyser teksten.
Hvordan takle kjærlighetssorg?
Hvordan takle kjærlighetssorg?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Hensikten med denne oppgaven er å gi elevene noen konkrete tips og råd om hva man kan gjøre dersom man har kjærlighetssorg, for å få det bedre. Riktige tanker og handlinger når man har det vondt kan utgjøre en forskjell for hvordan man takler belastninger, og gjennom denne enkle oppgaven kan elevene tenke gjennom hva som kan hjelpe dem selv gjennom kjærlighetssorg.
– Seksuell orientering –
Lag en kjærlighetscollage
Lag en kjærlighetscollage
Lag en stor collage eller poster/plakat
Fag: Kunst og håndverk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Finn ut: Hva skjer med homofile i verden?
Finn ut: Hva skjer med homofile i verden?
8.-10. trinn
Gruppeoppgave
Dette er en gruppeoppgave hvor hver gruppe skal utforske homofiles rettigheter i ulike land i verden.
Er det en menneskerett å elske hvem man vil?
Er det en menneskerett å elske hvem man vil?
Når har du lest artikkelen: Kan man elske hvem man vil? Diskuter sammen med læringspartner eller i liten gruppe.
Fag: Naturfag, Norsk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Lag en presentasjon av din læringspartner
Lag en presentasjon av din læringspartner
8.-10. trinn
Presentasjon
Etter å ha lest intervjuet av Gisle Gjevestad Agledahl skal du lage en presentasjon av din læringspartner. Du bestemmer selv form på presentasjonen, enten du lager et intervju, en collage eller podcast.
Fag: Naturfag, Norsk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Har du hatt sommerfugler i magen?
Har du hatt sommerfugler i magen?
8.-10. trinn
Refleksjonsnotat
Når du har lest Sommerfugler i magen, har du kanskje fått mange tanker. Nå skal du prøve å skrive et anonymt refleksjonsnotat. Det skal være en kort tekst der du øver på å skrive ned tankene dine om et tema, og prøver å forstå hva du selv mener og føler. Det finnes ikke riktige svar, men prøv å vise hvordan du tenker og reflekterer. Skriv i norsk skrivebok eller på datamaskin. Du trenger ikke å levere teksten hvis du ikke vil.
Fag: Naturfag, Norsk, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Hva betyr kjønnsidentitet?
Hva betyr kjønnsidentitet?
8.-10. trinn
Refleksjonsoppgave
Nå har du lest artikkelen til Christina Fraas: Hva er kjønnsidentitet? Dette er en subjektiv tekst der Christina skriver sine egne meninger og beskriver sine egne følelser. Nå er det din tur!
Fag: Naturfag, Samfunnsfag
Tema: Følelser, Kjønnsidentitet
Finn ut: Hva vet du om homofili?
Finn ut: Hva vet du om homofili?
5.-10. trinn
Opplysende oppgave
Hensikten med oppgaven er å bli mer kjent med hva begrepet homofil innebærer, og reflektere over at det er straffbart å diskriminere eller trakassere andre på grunn av seksuell orientering.
– Samisk –
Derfor må du vite at jeg er same
Derfor må du vite at jeg er same
I denne oppgaven får elevene lese to utdrag fra boka «Derfor må du vite at jeg er same». De får oppgaver mellom utdragene. Det kan være lurt at du som lærer leser utdragene høyt for elevene. Mange elever profiterer på høytlesing. Oppgavene etter utdrag en skal løses i par, og etter utdrag to i helklasse.
Fag: Norsk, samfunnskunnskap
Tema: Språkelig mangfold, tekst i kontekst, muntlig kommunikasjon
Kongens tale til sametingets representanter
Kongens tale til sametingets representanter
I denne oppgaven skal vi se nærmere på noen utdrag fra Kongens tale til sametingets representanter. Det var i denne talen kongen beklaget den urett Norge hadde påført det samiske folk. Oppgaven er et ledd i stien «Samisk språk og kultur: En innføring»
Fag: Norsk og samfunnskunnskap
Videoer
Skolerom har samlet filmklipp, serier og dokumentarer om en rekke temaer innen seksualitet rettet mot barn og unge. Innholdet engasjerer, inkluderer og skaper gode læringsopplevelser i seksualundervisningen. Her finner du videoer innen følelser, kjønnsidentitet, seksuell orientering, kultur og Skoleroms egen filmserie; Sexy Fun Facts.
Følelser
Trekant
Sesong 2 av NRK-serien Trekant hvor tre ungdommer flytter sammen, og hver uke får forskjellige oppdrag for å utforske den seksuelle verdenen. Med Even Jørs, Johanna Zamble og Benjamin Silseth.
Kilde: NRK
År: 2011
Lengde: 39-49 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, sanser, orgasme, følelser, porno, fantasier
Unormal – 10 tegn på at noen liker deg
Unormal – 10 tegn på at noen liker deg
Forelska? Finn ut om crushet ditt liker deg også.
NRK-serien Unormal handler om kropp og identitet. Programleder er Lydia Gieselmann.
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 13 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Forelskelse, følelser, ekte
Innafor: Sex eller overgrep?
Innafor: Sex eller overgrep?
15+
Dokumentarserie, episode 4
Når og hvordan blir sex til overgrep? Gisle Gjevestad Agledahl møter mennesker som har fått grensene sine tråkket over – og de som har tråkket over dem. Innafor er en serie fra NRK.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 63 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep, grenser
Line fikser kroppen
9+
Dokumentarserie, 5 episoder
Line Elvsåshagen unngår stranda fordi hun skammer seg over hvordan hun ser ut. I denne NRK-serien har hun fått nok av å føle seg dritt. Derfor møter Line inspirerende kroppspositivister, utforsker kropper i alle former og oppsøker utfordrende situasjoner for å bli glad i seg selv – akkurat som hun er.
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 21-27 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, selvfølelse, nakenhet
Press, sesong 1
NRK: “Venninnene Ella og Nadia havner i hver sin klasse på ungdomsskolen. I søken etter å finne seg selv og passe inn er ikke valgene så enkle.”
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 6-9 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Ungdomsliv, sex, første gang
Dumpa
NRK-serie med hjerteskjærende og morsomme historier om unge mennesker som gjør det slutt. Alle episodene er basert på sanne hendelser.
Kilde: NRK
År: 2014
Lengde: 2-4 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Forelskelse, forhold, brudd, følelser, humor
Lik Meg sesong 6
NRK: “Hvordan er det å ligge for første gang? Sofie og Leo møtes tilfeldig på en fest og ting blir aldri det samme.”
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 19-33 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, følelser
Mensen 101
Ung.no og legestudent Magnus svarer på vanlige spørsmål om mensen. Når er det vanlig å få mensen? Hvor mye blod kommer det? Hvor ofte får man mensen? Påvirker prevensjon mensen?
Kilde: Ung.no
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Mensen, pubertet
Onanering 101
Ung.no og legestudent Magnus svarer på vanlige spørsmål om onanering. Hvordan onanerer man? Kan jeg onanere hver dag? Kan man onanere for mye? Legestudent Magnus svarer på alt du lurer på om onanering!
Kilde: Ung.no
År: 2023
Lengde: 2 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onani
Eg kjem
NRK: “Esther tenker på sex. Heile tida. Og ho er ikkje åleine om det, på den sexpositive skulen Ballebo.”
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 14-19 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, onani, første gang, humor
Tungekysset
NRK: “En film for alle som aldri har kysset noen før. Etter en novelle av Vigdis Hjorth.”
Kilde: NRK
År: 1988
Lengde: 26 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kyssing, forelskelse, kjærlighet, følelser
Innafor: Mannen
15+
Dokumentarserie, episode 2
NRK: “Hvorfor er menn så dårlige på å snakke om følelser? Programleder Vilde Bratland Erikstad ser nærmere på hvordan menn håndterer følelsene sine.”
Kilde: NRK
År: 2019
Lengde: 55 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Følelser, mannsrollen
Innafor: Dickpics
15+
Dokumentarserie, 1 episode
NRK: “Hvorfor sender menn bilder av penisen sin til vilt fremmede damer? Juger damene når de sier at de ikke liker det? Programleder Vilde Bratland Erikstad undersøker vår tids store kommunikasjonskrasj: Dickpics.”
Kilde: NRK
År: 2018
Lengde: 40 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, overgrep, grenser, mannsrollen, nudes
12. Sex for første gang
Når begynner norske jenter og gutter å ha sex? Hvem har man det med, hvor skjer det og hvordan føles det egentlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, onanering, LGBTQ+, følelser, fun facts
10. Hvor lenge varer et ligg?
10. Hvor lenge varer et ligg?
I porno kan de ha sex i timevis. Er det digg egentlig? Finnes det noen triks for å holde på lenge, og hva er vanlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, følelser, orgasme, fun facts
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
Hvor mange er det vanlig å ligge med gjennom et helt liv, i Norge og i verden? Er det greit å spørre om det, og er folk ærlige når de svarer?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Fun facts, følelser
Identitet
7. Skifter kjønn 20 ganger!
7. Skifter kjønn 20 ganger!
Menneskelige fordommer og motforestillinger har hindret forskere med å rapportere om en hel mengde forskjellig seksuell adferd, og naturen viser seg å være mye mer mangfoldig enn man først antok.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: LGBTQ+, kropp, fun facts
Chattes – Sex
Ungt, ærlig og uhøytidelig talkshow fra NRK hvor unge gjester diskuterer tabubelagte temaer. Programleder er Faten Mahdi Al-Hussaini. I episoden diskuteres sex før ekteskap, “horerykter”, og myten om jomfruhinna.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 28 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag, KRLE
Tema: sex, religion, kultur
Skamløs
NRK-serie med Sofia Srour og Nancy Herz som vil frigjøre unge fra negativ sosial kontroll og æreskultur. Første episode handler om sex og tar et oppgjør med jomfrudommen.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 29 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Jomfruhinne, sex, skam, første gang
Line fikser kroppen
9+
Dokumentarserie, 5 episoder
Line Elvsåshagen unngår stranda fordi hun skammer seg over hvordan hun ser ut. I denne NRK-serien har hun fått nok av å føle seg dritt. Derfor møter Line inspirerende kroppspositivister, utforsker kropper i alle former og oppsøker utfordrende situasjoner for å bli glad i seg selv – akkurat som hun er.
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 21-27 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, selvfølelse, nakenhet
Press, sesong 1
NRK: “Venninnene Ella og Nadia havner i hver sin klasse på ungdomsskolen. I søken etter å finne seg selv og passe inn er ikke valgene så enkle.”
Kilde: NRK
År: 2021
Lengde: 6-9 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Ungdomsliv, sex, første gang
Hva er seksualitet?
12+
Miniserier: Episode 1
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hva er seksualitet?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Hva er jomfruhinnen?
Organisasjonen Sex og Politikk spør seks personer på gata: Hva er jomfruhinnen?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang, kropp
Hvor mange biologiske kjønn finnes?
Hvor mange biologiske kjønn finnes?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hvor mange biologiske kjønn finnes?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Generasjoner
A
Dokumentar, miniserie, 2 episoder
NRK-serie som ser på forskjeller mellom dagens unge og to tidligere generasjoner. Første episode handler om sex og seksuell debut.
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 39 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Historier fra tre generasjoner, sex, russetid, første gang
Hva er seksuell debutalder i Norge?
Hva er seksuell debutalder i Norge?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hva er seksuell debutalder i Norge?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Studio Sápmi, sesong 2019
Studio Sápmi, sesong 2019
Samisk talkshow fra NRK. Tema: Er vi redde for å snakke om sex? Ivan har vært ute og sjekket hva folk tenker om det. Niila har vært med på å lage en sex-ordbok, og mener det er en menneskerett å kunne snakke om sex på samisk. Ane Margrethe har blitt kjent med sin egen seksualitet på nytt.
Kilde: NRK
År: 2019
Lengde: 30 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, fun facts, LGBTQ+
Hvordan var din seksualitetsundervisning?
Hvordan var din seksualitetsundervisning?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hvordan var din seksualundervisning?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Match sesong 1 + 2
NRK: “Kjærlighetsproblemer, fyllesyke og kroppslig forfall er ille nok. Når to sportskommentatorer analyserer alt du foretar deg, blir livet komplett.”
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 14 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Forhold, flørting, sex, brudd, følelser, humor
Innafor: Mannen
15+
Dokumentarserie, episode 2
NRK: “Hvorfor er menn så dårlige på å snakke om følelser? Programleder Vilde Bratland Erikstad ser nærmere på hvordan menn håndterer følelsene sine.”
Kilde: NRK
År: 2019
Lengde: 55 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Følelser, mannsrollen
Kultur
Jævla Homo
12+
Miniserie, 5 episoder
NRK og Gisle Gjevestad Agledahl tråkker inn i en ukjent verden for å få svar på alle spørsmålene han har om skeiv seksualitet og kjærlighet. Hvorfor var det fortsatt vanskelig å være skeiv i Norge i 2017?
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 24-27 minutter per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, homofili, fordommer, LGBTQ+
Chattes – Homofili
12+
Serie: Homofili, episode 2
Ungt, ærlig og uhøytidelig talkshow fra NRK hvor unge gjester diskuterer tabubelagte temaer. Programleder er Faten Mahdi Al-Hussaini. I episoden diskuteres det om homofili er naturlig, og kan det velges bort? Og er det mulig å være homofil og religiøs?
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 44 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag, KRLE
Tema: Homofili, legning, sex, religion, kultur, LGBTQ+
Chattes – Sex
Ungt, ærlig og uhøytidelig talkshow fra NRK hvor unge gjester diskuterer tabubelagte temaer. Programleder er Faten Mahdi Al-Hussaini. I episoden diskuteres sex før ekteskap, “horerykter”, og myten om jomfruhinna.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 28 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag, KRLE
Tema: sex, religion, kultur
Skamløs
NRK-serie med Sofia Srour og Nancy Herz som vil frigjøre unge fra negativ sosial kontroll og æreskultur. Første episode handler om sex og tar et oppgjør med jomfrudommen.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 29 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Jomfruhinne, sex, skam, første gang
Hva er jomfruhinnen?
Organisasjonen Sex og Politikk spør seks personer på gata: Hva er jomfruhinnen?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang, kropp
Potent kunst
Peniser har alltid inspirert kunstnere – til glede for mange, forargelse for andre. NRK-serie som tar deg med på en kunsthistorisk kavalkade av kjønnsorganer.
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 47 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex i kunst, kropp, nudes
Generasjoner
A
Dokumentar, miniserie, 2 episoder
NRK-serie som ser på forskjeller mellom dagens unge og to tidligere generasjoner. Første episode handler om sex og seksuell debut.
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 39 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Historier fra tre generasjoner, sex, russetid, første gang
Lisenskontrolløren, sesong 2016
Lisenskontrolløren, sesong 2016
A
Dokumentar, serie, episode 5
NRK-serien som ser på arkivet til NRK og hva de har laget gjennom tidene. Denne episoden handler om hva NRK tidligere har sendt og sagt om sex, og det har vært mye rart…
Kilde: NRK
År: 2016
Lengde: 29 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex på norsk TV, sex fra 1950 til i dag, ekte, kropp, humor
Studio Sápmi, sesong 2019
Studio Sápmi, sesong 2019
Samisk talkshow fra NRK. Tema: Er vi redde for å snakke om sex? Ivan har vært ute og sjekket hva folk tenker om det. Niila har vært med på å lage en sex-ordbok, og mener det er en menneskerett å kunne snakke om sex på samisk. Ane Margrethe har blitt kjent med sin egen seksualitet på nytt.
Kilde: NRK
År: 2019
Lengde: 30 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Sex, fun facts, LGBTQ+
Operasjon menneskehandel
12+
Dokumentar, miniserie
Med hjarte for ofra og blikket på målet jaktar britisk politi på ein kynisk menneskehandlar. I denne NRK-serien kan du vere fluge på veggen.
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 46 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Menneskehandling, prostitusjon, overgrep
Zara avslører overgrepskultur
Zara avslører overgrepskultur
NRK: “Altfor mange unge kan fortelle om seksuell trakassering og overgrep. Zara har selv opplevd voldtektsforsøk. Hvordan kan noen tenke at det er greit?”
Kilde: NRK
År: 2023
Lengde: 57 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Overgrep og voldtekt blant unge
LGBTQ+
7. Skifter kjønn 20 ganger!
7. Skifter kjønn 20 ganger!
Menneskelige fordommer og motforestillinger har hindret forskere med å rapportere om en hel mengde forskjellig seksuell adferd, og naturen viser seg å være mye mer mangfoldig enn man først antok.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: LGBTQ+, kropp, fun facts
Jævla Homo
12+
Miniserie, 5 episoder
NRK og Gisle Gjevestad Agledahl tråkker inn i en ukjent verden for å få svar på alle spørsmålene han har om skeiv seksualitet og kjærlighet. Hvorfor var det fortsatt vanskelig å være skeiv i Norge i 2017?
Kilde: NRK
År: 2017
Lengde: 24-27 minutter per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, homofili, fordommer, LGBTQ+
Chattes – Homofili
12+
Serie: Homofili, episode 2
Ungt, ærlig og uhøytidelig talkshow fra NRK hvor unge gjester diskuterer tabubelagte temaer. Programleder er Faten Mahdi Al-Hussaini. I episoden diskuteres det om homofili er naturlig, og kan det velges bort? Og er det mulig å være homofil og religiøs?
Kilde: NRK
År: 2020
Lengde: 44 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag, KRLE
Tema: Homofili, legning, sex, religion, kultur, LGBTQ+
Fortellinger fra dusjen
NRK: “Hårete bein, ekkel svettelukt eller noen kilo for mye? Og hva hvis du er homo eller trans? Fortellinger fra dusjen er en vakker film om identitet, aksept og ensomhet.”
Kilde: NRK
År: 2022
Lengde: 25 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, nakenhet, pubertet, LGBTQ+
Hva er seksualitet?
12+
Miniserier: Episode 1
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hva er seksualitet?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Hvor mange biologiske kjønn finnes?
Hvor mange biologiske kjønn finnes?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hvor mange biologiske kjønn finnes?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Hva er seksuell debutalder i Norge?
Hva er seksuell debutalder i Norge?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hva er seksuell debutalder i Norge?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
Hvordan var din seksualitetsundervisning?
Hvordan var din seksualitetsundervisning?
Organisasjonen Sex og Politikk har laget serien «Seks om sex». I denne episoden spør de seks personer på gata: Hvordan var din seksualundervisning?
Kilde: Sex og Politikk
År: 2017
Lengde: 1-1,5 min per episode
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Seksualitet, kjønn, LGBTQ+, første gang
12. Sex for første gang
Når begynner norske jenter og gutter å ha sex? Hvem har man det med, hvor skjer det og hvordan føles det egentlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, onanering, LGBTQ+, følelser, fun facts
Sexy Fun Facts
1. Verdens lengste penis
Kjønnsorganer er fortsatt tabu både å se på og snakke om. Kanskje er det derfor de fortsatt er så fascinerende? For hvor stor er egentlig verdens største pikk, og hva er normalt både hos menn og kvinner?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, pubertet, fun facts
2. Klitoris – En ekstra følsom penis
2. Klitoris – En ekstra følsom penis
Alle har en gang hatt en klitoris! Klitoris er faktisk også like stor som en vanlig penis, og det er det eneste organet som eksisterer kun for nytelse.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, klitoris, seksualitet, orgasme, fun facts
7. Skifter kjønn 20 ganger!
7. Skifter kjønn 20 ganger!
Menneskelige fordommer og motforestillinger har hindret forskere med å rapportere om en hel mengde forskjellig seksuell adferd, og naturen viser seg å være mye mer mangfoldig enn man først antok.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: LGBTQ+, kropp, fun facts
3. Verdens største pupper
3. Verdens største pupper
Alle har pupper og de finnes i alle former og størrelser, men mennesket er den eneste av apene som har store pupper selv når vi ikke ammer barn. Hvorfor er det slik?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, pubertet, fun facts
9. Hvor langt kan sperm sprute?
9. Hvor langt kan sperm sprute?
En av de mest populære sexhistoriene på internett handler om tyskeren Horst Schultz som kunne sprute 4 meter høyt og 6 meter langt. Er den sann, og er det viktig å kunne sprute for å få barn?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Orgasme, pubertet, fun facts
15. Norge er verdensmester i kjønnssykdommer
15. Norge er verdensmester i kjønnssykdommer
Nesten 5% av verdens befolkning smittes med en kjønnssykdom hvert eneste år! Tallet er enda mye høyere blant unge og single. Hvorfor skjer det, og hva er løsningen?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Prevensjon, kjønnssykdommer
12. Sex for første gang
Når begynner norske jenter og gutter å ha sex? Hvem har man det med, hvor skjer det og hvordan føles det egentlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 5 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, onanering, LGBTQ+, følelser, fun facts
13. Sex før 16 = fengsel?
13. Sex før 16 = fengsel?
Er det ulovlig å ha sex før man er 16 år? Gjelder det bare samleie, eller også bare hvis man tar på hverandre? Hva skjer hvis man gjør det likevel?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 3 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, overgrep, samtykke, fun facts
11. Jomfruhinna er bare en myte
11. Jomfruhinna er bare en myte
Å være jomfru til man gifter seg har vært et spørsmål om liv og død. I noen kulturer er det slik enda. Hvordan er det mulig når jomfruhinna ikke er en hinne en gang?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Kropp, første gang, fun facts
6. Hysteri og vibratorer
Bli med på en 4000 år lang reise gjennom misforståelser og mannssjåvinisme, og hvordan alt til slutt endte opp i verdens mest populære sexleketøy.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onanering, kropp, orgasme
5. Orgasmer forlenger livet
5. Orgasmer forlenger livet
Kan alle få orgasme, og hva er en orgasme egentlig? Hvor lenge varer den, og hvordan får vi det?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Orgasme, fun facts
8. Onanering gjør deg blind
8. Onanering gjør deg blind
Det er få aktiviteter gjennom historien som har vært så tabu, forhatt, fryktet og motarbeidet som onanering. Hvorfor var det slik, og er onanering faktisk farlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 6 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Onanering, kropp, orgasme, fun facts
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
4. Porno – Prima seksualitetsundervisning?
Hvor mange ser egentlig på porno, og er det skadelig eller nyttig? Vi ser på noen fordeler, ulemper og misforståelser.
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Porno, kropp, samtykke, fantasier, fun facts
10. Hvor lenge varer et ligg?
10. Hvor lenge varer et ligg?
I porno kan de ha sex i timevis. Er det digg egentlig? Finnes det noen triks for å holde på lenge, og hva er vanlig?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Første gang, følelser, orgasme, fun facts
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
14. Hvor mange bør jeg ligge med?
Hvor mange er det vanlig å ligge med gjennom et helt liv, i Norge og i verden? Er det greit å spørre om det, og er folk ærlige når de svarer?
Kilde: Skolerom
År: 2023
Lengde: 4 min
Fag: Samfunnsfag, naturfag
Tema: Fun facts, følelser
Skap diskusjon i klasserommet!
Legg til rette for en god diskusjon i klasserommet med vår Tenkeboks med Sex i mente . Boksen inneholder samtalestartere og tankeeksperimenter som tar opp forventninger, vanlige misforståelser, tabuer, dilemmaer og holdninger til seksualitet. Les mer her.
Skoleroms tenkebokser er tilgjengelig for de med lisens.
Gå til andre temaer:
Følelser og kjønnsidentitet
Grensesetting og samtykke
Porno og seksualitet på nett
Prevensjon og kjønnssykdommer
Kontakt oss
Dersom du har spørsmål om «Sex i mente», ikke nøl med å kontakte oss direkte på e-post . Vi er her for å hjelpe deg!
Elevressurser:
Dersom elevene har spørsmål de ikke ønsker å ta i timen, finnes det andre ressurser de kan kontakte.